• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3933 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۷ مهر

توتال از قراردادش پا پس نمي‌كشد

محمدعلي خطيبي نماينده سابق ايران در اوپك

به طور كلي سرمايه‌گذاران براي حضور در يك كشور ديگر به دو پارامتر توجه مي‌كنند؛ يكي امنيت سرمايه و ديگري ميزان سود دريافتي‌شان از پروژه. بنابراين نه تنها توتال بلكه همه سرمايه‌گذاراني كه به كشور مي‌آيند اين دو موضوع براي‌شان از اهميت بالايي برخوردار است. حالا با توجه به شرايط پيچيده‌اي كه در خصوص قرارداد توتال با ايران ايجاد شده است، بعيد مي‌دانم توتال قصد خروج از اين سرمايه‌گذاري را داشته باشد.
دوره قبلي كه توتال به ايران آمد، جريمه‌هاي زيادي را متحمل شد اما از آنجايي كه قرارداد فعلي به گفته خودشان يك معامله پرسود است، تمام خسارت‌ها را نيز متحمل مي‌شوند و از ايران نمي‌روند. البته توتال در آن زمان حمايت‌هاي زيادي را ازسوي فرانسوي‌ها دريافت كرد اين‌بار ممكن است با رفتن فرانسه به سمت امريكا، قضيه تاحدي فرق كند.
در قرارداد جديد و باتوجه به صحبت‌هاي اخير دونالد ترامپ، اروپايي‌ها به خصوص فرانسوي‌ها در زمينه مذاكرات موشكي با امريكا موافق هستند ولي در رابطه با قرارداد توتال و اينكه منافع خودشان هم در بين است، پا پس كشيدن آنها تا حدودي منتفي است. درمجموع قرارداد توتال با ايران يك موضوع سياسي و نه اقتصادي است كه لازمه آن حضور بيشتر ديپلمات‌ها در اين قضيه است. احتمال ديگر اين است كه با توجه به سهم 50 درصدي توتال در قرارداد با ايران، امريكا سعي دارد تا با فشار روي اين شركت فرانسوي حق‌السهمي را از اين قرارداد براي خود كسب كند.
بنابراين سناريوهاي مختلفي طي دو هفته آينده ممكن است مطرح شود تا توتال بتواند تصميم قطعي در اين زمينه بگيرد. البته از سويي معاون امور بين‌الملل وزير نفت مدعي شده تا پايان سال جاري 10 قرارداد ديگر در اين حوزه را به ثبت خواهيم رساند كه اين موضوع نيز داراي شك و شبهه است. به هر طريق بايد منتظر ماند و ديد توتال و امريكايي‌ها چه بر سر اين قرارداد خواهند آورد.
در رابطه با تاثير اين صحبت‌ها و تنش‌هايي كه در خاورميانه ايجاد شده هم مي‌توان اين‌طور گفت كه در كوتاه‌مدت تا حدي بر قيمت نفت جهاني افزوده شود؛ اما از آنجايي كه معمولا نتيجه هر سرمايه‌گذاري حداقل بعد از 4 يا 5 سال مشخص مي‌شود، بايد صبر پيشه كنيم تا نتيجه قرارداد با توتال را ببينيم و بعد از آن پيش‌بيني براي آينده داشته باشيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون