• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3936 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۱ آبان

سقوط صخره در اهواز دو خانواده را داغدار كرد

گروه حوادث| ريزش كوه روي بخشي از خانه‌هاي كوي مجاهدين (منبع آب) اهواز حادثه آفريد و دو منزل مسكوني را به طور كامل تخريب كرد. در اين حادثه يك دختر ۴ ساله و پسري ۶ ساله جان خود را از دست دادند و چهار نفر مصدوم به بيمارستان منتقل شدند. سال‌ها پيش قرار بود خانه‌هاي اين منطقه به بهانه تبديل به فضاي سبز تخريب شوند، برخي تخريب شدند و بعضي ديگر نه. ارسلان شهني، شهردار منطقه هفت اهواز با بيان اينكه عدم وجود متولي براي خانه‌دار كردن اين اهالي يكي از مشكلات اصلي است و شهرداري فقط وظيفه شناسايي اين منازل و تبديل زمين به فضاي سبز را بر عهده دارد، به ايسنا گفت: «طرحي در سال ۸۵ با توليت فرمانداري شروع شد كه بر اساس آن تملك، تخريب و تبديل به فضاي سبز ۲۷۰ منزل مسكوني در دستور كار قرار گرفت. با اجراي اين طرح ۲۰۰ منزل مسكوني تخريب شد و تعدادي از آنها باقي ماند.» شهني ادامه داد: «از سمت منبع آب هم آب شرب به صورت چشمه چهار فصل در لايه‌هاي كوه اين منطقه درز پيدا كرده است. در حال حاضر اهالي خيابان‌هاي بختياري، يك طباطبايي و چهار خالدي در منطقه كوي رمضان و منبع آب وضعيت مناسبي ندارند. در حال حاضر خيابان يك طباطبايي از همه پرخطرتر است و اگر تخته سنگ موجود در آن سقوط كند، حداقل سه خانه تخريب مي‌شود.»
ظاهرا ۴ هزار و 900 نفر در قالب ۸۱۸ خانوار در منطقه منبع آب اهواز زندگي مي‌كنند. منطقه‌اي كه فتح‌الله حاجتي، عضو شوراي اسلامي شهر اهواز معتقد است ممكن است هر لحظه در آن حادثه مشابهي رخ دهد و هيچ اطميناني نيست كه كودكان در اين منطقه حداقل تا صبح فردا زنده بمانند.
ماجراهاي اين حادثه به مجلس هم كشيده شد. جواد كاظم‌نسب الباجي، نماينده اهواز در مجلس شوراي اسلامي مقصر اصلي اين فاجعه را ضعف نظارت شهرداري دانست و به ايسنا گفت: «همان‌گونه كه از اسم شهرداري نمايان است، اين مجموعه بايد شهر را اداره كند، درخصوص ساخت و ساز منازل در مجاور كوه در منطقه‌اي كه اين حادثه در آن رخ‌داد، حرف‌هايي زده مي‌شود. اگر اين ساخت و سازها تخلف محسوب مي‌شد كه شهرداري نبايد اجازه اين ساخت و سازها را مي‌داد و از احداث منازل در اين نقاط بايد جلوگيري مي‌كرد و اگر تخلف نبود بايد راهكارهاي ايمني و امنيتي لازم را به كار مي‌برد. كم‌توجهي شهرداري اهواز نسبت به كوي رمضان و ساير مناطق مشابه موجب وقوع اين فاجعه شد. اين حادثه مايه شرمساري است.» مهران باباپور، نايب‌رييس شوراي اهواز اما علاوه‌بر شهرداري، اداره راه و شهرسازي و استانداري را هم مقصر بروز اين حادثه دانست و به ايسنا گفت: «آقاي عتاب اهوازي، سرپرست شهرداري اهواز را قبلا به بازديد از اين منطقه آوردم و يادآوري كردم كه ممكن است هر لحظه در اين منطقه اتفاقي بيفتد.» او با انتقاد از عدم تحقق وعده‌ها و قول‌ها و تخصيص اعتبارات به منازل پرخطر و ناايمن منطقه هفت اهواز ادامه داد: «شهردار منطقه مي‌گويد به خاطر عدم تحقق اين وعده‌ها و قول‌ها از ساكنين اين محلات شرمنده است و از شرمندگي خود ديگر نمي‌تواند به اين محلات بيايد.»
در مقابل، عليرضا عالي‌پور، معاون خدمات شهري شهرداري اهواز مدعي است كه قبلا اخطارهاي لازم به ساكنان منازل اين منطقه داده شده و آنها بي‌توجهي كرده‌اند. عالي‌پور به ايسنا گفت: «اين خانه‌ها به صورت طبقاتي و پلكاني در كنار كوه و بدون هيچگونه مجوزي احداث شده‌اند و در برابر اخطارهاي شهرداري منطقه هفت مقاومت مي‌كردند. به دليل حادثه‌خيز بودن اين منطقه مسكوني، قبل‌تر اخطارهاي لازم از سوي شهرداري منطقه به ساكنين داده شده بود اما به دلايل مختلفي تخليه منازل صورت نگرفت. جلسه ستاد بحران استان هم‌اكنون تشكيل شده است و تصميمات لازم به منظور تعيين تكليف ساير ساكنين اين منطقه اتخاذ خواهدشد.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون