• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3940 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۶ آبان

توصيه مقام معظم رهبري به نخست‌وزير عراق:

مراقب مكر امريكايي‌ها باشيد

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح روز پنجشنبه در ديدار با حيدر العبادي نخست‌وزير عراق، وحدت اقوام مختلف و حمايت دولت اين كشور از نيروهاي مردمي و جوانان مومن و شجاع عراقي را رمز پيروزي‌هاي اخير در مقابل تروريست‌ها و حاميان‌شان خواندند.  به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني رهبري، حضرت آيت‌الله خامنه‌اي از اقدامات دولت عراق براي دفاع از حاكميت يكپارچه و تماميت ارضي اين كشور حمايت كردند، و عراق را كشوري تعيين‌كننده و مهم در جهان عرب خواندند.
ايشان با حمايت از تلاش‌هاي دولت عراق براي توسعه روابط با كشورهاي همسايه و منطقه، تاكيد كردند: در عين حال بايد مراقب مكر امريكايي‌ها باشيد و هرگز به آنها اعتماد نكنيد.  رهبر انقلاب اسلامي افزودند: امريكايي‌ها خودشان داعش را به وجود آوردند اما اكنون كه تروريست‌ها از دولت و مردم عراق شكست خورده‌اند، خود را با اين تحول مهم، همراه و هم‌جهت نشان مي‌دهند البته بدون ترديد هر وقت فرصت بيابند، دوباره به عراق ضربه خواهند زد. رهبر انقلاب اسلامي با حمايت از گسترش همه‌جانبه روابط تهران- بغداد در زمينه‌هاي مختلف، خطاب به آقاي حيدر العبادي افزودند: توجه ملت‌هاي منطقه به موفقيت‌هاي عراق، نتيجه زحمات و شجاعت‌هاي مردم عراق، شما و ديگر مسوولان عراقي است.
در اين ديدار كه آقاي جهانگيري معاون اول رييس‌جمهور نيز حضور داشت، نخست‌وزير عراق با اشاره به تلاش‌هاي مردم و جوانان عراق براي حفظ وحدت و تماميت ارضي اين كشور، گفت: با دقت كامل، از وحدت و يكپارچگي عراق محافظت مي‌كنيم و همان‌گونه كه قبلا نيز به برادران‌مان در اقليم گفته بوديم، اجازه نمي‌دهيم خطر تجزيه كشورمان را تهديد كند. حيدر العبادي با تشكر صميمانه از حمايت‌هاي ايران در مبارزه عراق با تروريست‌ها، گفت: با اشتياق كامل براي گسترش روابط با جمهوري اسلامي ايران، تلاش و فعاليت مي‌كنيم.

روحاني در ديدار نخست وزير عراق: ايران، امنيت عراق را در راستاي امنيت خود ارزيابي مي‌كند
حيدرالعبادي، نخست‌وزير عراق همچنين با  حسن روحاني، رييس جمهوري، علي لاريجاني، رييس مجلس، آيت الله هاشمي شاهرودي، رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام و سردار قاسم سليماني، فرمانده سپاه قدس ديدار و گفت وگو كرد.او  كه پيشتر به عربستان و تركيه رفته بود، اين‌بار در سفري دو روزه راهي تهران و آنكارا شد. دو كشوري كه اتفاقا در ماجراي اخير از سياست‌هاي دولت عراق دفاع كرده و بر ضرورت حفاظت از تماميت ارضي اين كشور تاكيد كردند. قاسم الاعرجي وزير كشور عراق كه در اين سفر همراه نخست‌وزير بود، اين سفر را سرنوشت ساز دانست. او در گفت‌وگويي با الميادين با اشاره به اينكه حيدر العبادي طرحي براي توقف خونريزي و حل اختلافات دارد؛ گفته است: «سفر حيدر العبادي به تهران به دنبال عبور از خطر بزرگ تقسيم عراق كه تدبير دولت عراق و كمك ايران و كشورهاي دوست آن را شكست داد، سفري سرنوشت‌ساز است.»حيدرالعبادي در شرايطي براي دومين بار در سال جاري به تهران آمد كه امريكايي‌ها مايل‌اند از يك سو بين عراق و ايران فاصله انداخته و از سوي ديگر روابط بغداد و رياض را گرم‌ كنند. او كه هفته گذشته در ديدار با ركس تيلرسون وزير خارجه امريكا، تعارف را كنار گذاشته و صراحتا از نقش ايران در روند مبارزه با داعش و نيروهاي حشد شعبي دفاع كرده بود؛ پنجشنبه را در تهران گذراند و با مقامات ارشد كشور ملاقات كرد. رسانه‌هاي عربي اين سفر را نشانه افزايش همبستگي‌هاي سياسي و نظامي ايران و عراق مي‌دانند. به عنوان مثال الجزيره به نقل از «محجوب زوري» كارشناس امور خاورميانه دانشگاه تهران نوشته است: «انتظار مي‌رود همكاري‌هاي نظامي بين ايران و عراق در پي سفر العبادي تقويت شود». ديدار و گفت‌وگوي حيدرالعبادي با سردار سليماني، فرمانده سپاه قدس در تهران و سفر يك ماه پيش رييس ستاد نيروهاي مسلح عراق به تهران و ملاقات با سرلشكر باقري اين نظر را تاييد مي‌كند.
در اين فضا نخست وزير عراق به تهران آمد و در مجموعه تاريخي و فرهنگي سعدآباد مورد استقبال اسحاق جهانگيري معاون اول رييس‌جمهوري قرار گرفت. او علاوه بر مقام معظم رهبري با حسن روحاني رييس‌جمهور، آيت‌الله هاشمي شاهرودي رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، علي لاريجاني رييس مجلس شوراي اسلامي و سردار سليماني فرمانده سپاه قدس ديدار و گفت‌وگو كرد.

آمادگي ايران براي مشاركت در بازسازي عراق
گسترش همكاري‌هاي دوجانبه به ويژه همكاري‌هاي سياسي و امنيتي محور اصلي اين ملاقات‌ها بود. حسن روحاني، رييس‌جمهور كشورمان در ديدار با العبادي تاكيد كرد كه ايران همواره در مسير مبارزه با تروريسم، تقويت وحدت و انسجام و حفظ تماميت ارضي عراق، كنار دولت و ملت اين كشور خواهد بود. وي با اشاره به اراده دو دولت بر توسعه و تحكيم همه‌جانبه مناسبات و همكاري‌ها اظهارداشت: «تهران و بغداد مي‌توانند روابط و همكاري‌هاي خود را در همه بخش‌هاي اقتصادي، تجاري، سرمايه‌گذاري و علم و فناوري گسترش دهند.» روحاني با بيان اينكه امروز كشور عراق به تدريج در حال خروج از مسائل شديد امنيتي و مشكلات داخلي است و بايد در راستاي بازسازي عراق و توسعه مناسبات و روابط منطقه‌اي اين كشور تلاش شود، تاكيد كرد: «جمهوري اسلامي ايران با همه توان و قدرت آمادگي دارد تا در روند بازسازي و توسعه عراق مشاركت كرده و در كنار دولت و ملت اين كشور باشد.» روحاني ديدار با برادران و مسوولان عراق و گفت‌وگو با آنان در مورد توسعه مناسبات و مسائل مورد علاقه دو كشور را همواره فرصتي مغتنم در راستاي منافع دو ملت برشمرد و با اشاره به پيروزي‌هاي دولت و ملت عراق در برابر گروه‌هاي تروريستي به ويژه داعش و طراحي دشمنان عراق براي اينكه مردم اين كشور را سال‌ها در بحران نگه دارند، گفت: «خوشبختانه ارتش و مردم عراق توانستند با يكپارچگي و فداكاري‌هاي فراوان بر اين مشكلات فائق بيايند.»رييس‌جمهور با تاكيد بر حفظ تماميت ارضي و استقلال عراق، گفت: «توسعه امنيت و ثبات در عراق موجب خوشحالي دولت و ملت ايران است و جمهوري اسلامي ايران امنيت عراق را در راستاي امنيت خود و منطقه قلمداد مي‌كند.»روحاني با بيان اينكه تدبير دولت عراق در مساله اقليم كردستان كه همراه با عدم تنش و توجه به حقوق ملي مردم اين منطقه بود، بسيار قابل توجه است، اظهار داشت: «مبارزه با تروريسم و رويكردهاي تجزيه طلبانه‌اي كه به يكپارچگي ملي و تماميت ارضي عراق لطمه مي‌زند، بايد همچنان دنبال شود و تهران خواهان تقويت دولت مركزي عراق است.»  رييس‌جمهور با بيان اينكه رايزني‌ها و روابط صميمي ايران و عراق در توسعه و تقويت مناسبات منطقه‌اي بسيار حايز اهميت است، ادامه داد: «ايران نه تنها هيچگاه به دنبال سلطه بر منطقه نبوده، بلكه حامي بزرگ امنيت و در خط مقدم مبارزه با تروريسم منطقه‌اي بوده است؛ امروز نيز ما هيچ دليلي بر ادامه اختلافات و تشنج‌ها ميان كشورهاي منطقه نمي‌بينيم.»

توسعه مناسبات براي حفظ ثبات منطقه
حيدر العبادي نخست وزير عراق نيز در اين ديدار با اشاره به ضرورت توسعه و تقويت روابط و همكاري‌هاي همه‌جانبه ايران و عراق، گفت: «امروز تهران و بغداد روابط دوستانه و مستحكمي با هم دارند و بايد در راستاي تقويت و توسعه روزافزون مناسبات في ما بين تلاش كنيم.» نخست وزير عراق با اشاره به اينكه امروز تروريسم و گرايشات تروريستي چالش و تهديدي براي همگان به شمار مي‌رود، گفت: «دولت و ملت عراق با بهبود و تقويت توان خود براي مبارزه با تروريست‌ها و حفظ ايستادگي و انسجام خود توانسته‌اند، پيروزي‌هاي خوبي را در اين مسير به دست آورند.»وي با اشاره به لزوم تقويت مناسبات ميان كشورهاي منطقه براي رفع اختلافات و جلوگيري از توسعه تروريسم، گفت: « اختلافات و درگيري‌ها در منطقه شرايط را براي دخالت ديگران در امور كشورهاي منطقه فراهم مي‌كند و بايد در راستاي رفع اختلافات و توسعه همكاري‌ها ميان كشورهاي منطقه گام‌برداريم.» حيدر العبادي در ديدار با رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز بار ديگر به ضرورت توسعه روابط و همكاري‌هاي ايران و عراق در همه بخش‌هاي مورد علاقه دو كشور اشاره كرد و گفت: «بايد با گسترش مناسبات و همكاري‌ها منافع دو ملت را تامين و امنيت و ثبات را در منطقه ايجاد كنيم.» وي در خصوص رفع توطئه تقسيم عراق نيز گفت: «تجزيه‌طلبان ابتدا قصد مقابله با ارتش عراق را داشتند، اما با درك هزينه‌هاي سنگين اين تقابل از اين اقدام منصرف شدند و جلوگيري از تجزيه عراق بدون اقدام نظامي و با تكيه بر نيروهاي مردمي صورت گرفت.»

پيروزي حاصل از وحدت مردم و حشدالشعبي
آيت‌الله هاشمي‌شاهرودي رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام كه روز پنج‌شنبه ميزبان حيدرالعبادي بود، وحدت ملت و مسوولان عراق را رمز پيروزي اين كشور دانست. وي ضمن تبريك پيروزي ملت عراق در كركوك و پيروزي‌هاي حاصله عليه داعش، ابراز اميدواري كرد كه مشكلات اقليم كردستان كاملا حل شود. وحدت ملت عراق و حفظ تماميت ارضي اين كشور به دست مردم، نيروهاي مجاهد حشدالشعبي و با تدبير و هدايت مسوولان عراقي صورت گرفته است. رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام ضمن اظهار اميدواري براي گسترش روابط دو كشور ايران و عراق گفت: «جمهوري اسلامي از كمك‌هاي گوناگون به ملت عراق فروگذار نكرده و در حوزه‌هايي چون ساخت و صيانت از عتبات عاليات، سازندگي شهرها و به ويژه رفع فتنه‌ها از مردم و نظام عراق، همت داشته است، همچنان كه هم‌اكنون نيز براي ادامه اين روند آمادگي
دارد و مردم عراق در صحنه عمل نيز اين اقدامات را مشاهده كرده‌اند.»رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به دخالت‌ها و فتنه‌هاي دشمنان اسلام و عراق تصريح كرد: «به دشمنان هيچ‌گونه اعتمادي نيست زيرا پشت سر تمامي فتنه‌هايي كه عليه ملت عراق صورت گرفته است، چه فتنه داعش و چه فتنه تقسيم عراق و چه ديگر فتنه‌ها همين دشمنان قرار داشته‌اند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون