• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3940 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۶ آبان

كتابخانه

چه كاري درست است؟
مايكل سندل، فيلسوف سياسي معاصر امريكايي و استاد دانشگاه هاروارد است. شهرت او به سبب برگزاري دوره آموزشي «عدالت» در دانشگاه هاروارد است كه طي سي سال گذشته بيش از 15 هزار نفر دانشجو داشته است. سندل 3 رويكرد بيشينه‌سازي رفاه، محترم شمردن آزادي و پرورش فضيلت را براي انديشيدن درباره عدالت مطرح و در كتاب «عدالت» نقاط قوت و ضعف اين 3 راه مختلف را بررسي مي‌كند. سندل براي اين كار خواننده را در برابر بزرگ‌ترين نوشته‌هاي فلسفي درباره عدالت قرار مي‌دهد و به بحث متقابل با فيلسوفان وا مي‌دارد. با ارايه مثال‌هايي از زندگي واقعي، بحث‌هاي حقوقي و سياسي معاصري را مطرح مي‌كند كه به پرسش‌هاي فلسفي مي‌انجامد؛ آيا ماليات گرفتن عادلانه است؟ خدمت سربازي بايد اجباري باشد يا داوطلبانه و آيا خريد آن عادلانه است؟ اجاره كردن رحم يا فروش كليه كار درستي است؟ سقط جنين اخلاقي است يا خير؟ و ... . سندل براي پاسخ به اين پرسش‌ها نظرات و ديدگاه‌هاي فيلسوفان مختلف را از ارسطو تا كانت و رالز بررسي مي‌كند و با نشان دادن نقاط قوت و ضعف آنها به پاسخگويي مي‌پردازد.


درس فلسفه
چه چيزهايي را مي‌توانيم درباره جهان خودمان با قطعيت بدانيم؟  ارتباط ذهن و جسم چگونه است؟ جامعه چگونه بايد سازمان يابد؟  «خودآموز فلسفه» نوشته مل تامپسون، درآمدي است بر آراي فيلسوفان بزرگ در پاسخ به اين سوال‌ها. در اين كتاب مختصر و مفيد مسائل محوري فلسفه و اصطلاحات اصلي آن از دوران كهن تا امروز مطرح شده است. اين كتاب با ترجمه بهروز حسني به تازگي توسط نشر نو براي بار چهارم به چاپ رسيده و همچنان در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.   
سبك‌هاي مختلف استدلال، فلسفه و تفكر غربي، بود و نمود، علم شهودي، شناخت و زبان، فلسفه دين، عقايد ديني، برهان هستي شناختي، برهان صنع، برهان اخلاقي، تجربه ديني، رابطه بين ذهن و جسم، مفهوم ذهن، ذهن گرايي، هوش مصنوعي و محاسبات عصبي، هويت شخصي، هشياري مجرد، حافظه شخصي، فلسفه علم، جهان‌بيني نيوتني، علم قرن بيستم، فلسفه اخلاق، فلسفه به كجا مي‌رود و... از مهم‌ترين سرفصل‌هاي اين كتاب هستند.


اديان و فلاسفه در يك نگاه
«دوازده نظريه درباره طبيعت بشر» براي كسي نوشته شده است كه به دنبال فلسفه زندگي است؛ يعني مي‌خواهد دركي از طبيعت بشر داشته باشد كه او را در مسير زندگي راهنمايي كند. اين راهنمايي قاعدتا مبتني است بر نوعي تشخيص درباره اينكه مشكل ما انسان‌ها در زندگي از كجاست و آن هم به نوبه خود مبتني است بر برخي آرمان‌ها درباره اينكه زندگي چگونه بايد باشد.  در اين كتاب يك نظريه درباره طبيعت بشر به معناي چارچوبي عقيدتي است كه در آن از وضع كلي جهان، وضع انسان و جامعه انساني، تشخيص كاستي‌هاي زندگي انسان و نسخه‌اي تجويزي يا آرماني براي زندگي انسان، سخن به ميان آمده است.  لزلي استيونس، ديويد ل. هابرمن و پيتر متيوزرايت نويسندگان اين كتاب از همين طرح كلي بهره مي‌گيرند تا مهم‌ترين مكاتب فكري، فلسفي و مذهبي تاريخ حيات بشر را، از مكتب كنفسيوس و آيين بودا گرفته تا اديان ابراهيمي و كانت، ماركس و فرويد معرفي كنند.  اين كتاب با ترجمه ميثم محمداميني توسط نشر نو براي بار دوم منتشر شده و اكنون در دسترس علاقه‌مندان به مباحث فكري و فلسفي قرار دارد.


زندگي معتمد دربار روسيه

راسپوتين ‌كه كشيش بي‌سواد و دهقان‌زاده‌اي بيش نبود، به مدد بسياري از حوادث و با ادعاي معجزه و كرامت، ‌چنان در دربار نيكولاي دوم، ‌تزار روسيه، ‌صاحب نفوذ شد و چنان ملكه و بيشتر درباريان تحت نفوذ وي قرار گرفتند و چنان ملكه و بيشتر درباريان را تحت نفوذ خود درآورد كه تبديل به يكي از قدرتمندترين و متنفذترين مردان سياسي و اجتماعي روسيه شد. در كتاب «راسپوتين: مرد مرموز دربار روسيه» داستان زندگي پرماجرا و مرموز راسپوتين، ‌كه از قهر و تزوير و خشونت آكنده بود، ‌به قلم يكي از مهم‌ترين زندگينامه‌نويسان دوران معاصر و عضو فرهنگستان فرانسه نوشته شده است.  عنوان راسپوتين به خودي خود براي كساني كه به تاريخ روسيه علاقه‌مند باشند جذاب است. چهره‌اي كه توانست به سرعت اعتماد دوباره را به خود جلب كند. اما در صفحات ابتدايي اين كتاب با نقاشي‌، ‌كاريكاتور و تصاويري از شهر و محل زندگي و خانواده راسپوتين آغاز مي‌شود كه به خودي خود بر جذابيت كتاب مي‌افزايد. اين كتاب شامل سيزده فصل است كه در آن به برهه‌هاي مهم زندگي راسپوتين پرداخته شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون