• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3940 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۶ آبان

امير حاج‌رضايي، كارشناس فوتبال در گفت‌وگو با «اعتماد»:

داربي بايد مساوي مي‌شد

مهدي روزخوش

داربي هشتاد و پنجم هم با همه حواشي كه داشت به پايان رسيد تا يك پيروزي ديگر در كارنامه برانكو ثبت شود؛ ديداري كه شايد چندان تماشايي نبود اما به لطف گل علي عليپور براي سرخ‌ها، يك نيمه ورزشگاه خوشحال به خانه رفت. حالا برانكو تنها سرمربي سرخ‌ها است كه توانسته در سه داربي به پيروزي برسد. اما طرف مقابل كه معتقد بودند داور قضاوت عادلانه‌اي نداشته به پرتاب اشيا و فحاشي پرداختند. البته بررسي فني بازي هم نشان مي‌داد پرسپوليس چندان بهتر از استقلال نبود و شايد نتيجه تساوي عادلانه‌ترين نتيجه بود. در اين ميان هم امير حاج‌رضايي بر اين باور است، داربي هشتاد و پنجم به خاطر احتياط مربيان دو تيم، جذاب و تماشايي نبود و چه‌بسا اگر پرسپوليس به گل نمي‌رسيد، اين ديدار هم با نتيجه تساوي بدون گل به پايان رسيده بود.

داربي هشتاد و پنجم با پيروزي پرسپوليس به پايان رسيد اما استقلالي‌ها معتقد بودند اين پيروزي حق پرسپوليس نبود.

اينكه توقع داشته باشيم در داربي‌ها گل به ثمر برسد كمترين توقع است چرا كه مردم از صفر صفر‌ها گريزان هستند. نتيجه تساوي شايد باعث بروز شائبه‌هايي بشود اما واقعيت اين است كه بايد كيفيت بازي را هم در نظر بگيريم. داربي‌اي كه روز پنجشنبه ديديم يك بازي بسيار معمولي بود البته اين بازي يكي از پر تماشاگر‌ترين بازي‌هايي بود كه در خاطر من است چراكه علاوه بر حضور جمعيت زياد، تعداد زيادي هم بيرون ورزشگاه ماندند. در بازي محافظه‌كاري به روح هر دو تيم رسوخ كرده بود كه باعث شد بازي زيبايي نبينيم. وقتي تركيب اول تيم را مي‌ديديم متوجه شديم هر دو تيم مي‌خواهند با دو هافبك دفاعي يك سوم دفاعي خودشان را استحكام ببخشند. در هر صورت بازي طوري نبود كه از آن لذت ببريم و لذتي هم كه به نيمي از ورزشگاه رسيد به خاطر پيروزي تيم‌شان بود نه اينكه بازي جذابي تماشا كرده باشند. اما درباره نتيجه بازي بايد بگويم اگر با انصاف نگاه كنيم، بازي بايد با نتيجه تساوي به پايان مي‌رسيد زيرا استقلالي‌ها هم چند فرصت خوب گلزني داشتند. استقلال در نيمه دوم بازي را در اختيار داشت اما نتوانست از فرصت‌ها به خوبي استفاده كند. پرسپوليس در نيمه دوم ايستا بازي كرد چون از آخرين داربي‌اي كه شكست خورد، تجربه گرفته بود.

برانكو معتقد بود تيمش هم بازي زيبا به نمايش گذاشته و هم نتيجه را كسب كرده است. شما فكر مي‌كنيد چرا سرمربي پرسپوليس اعتقاد دارد تيمش بازي زيبايي ارايه كرده؟

هر مربي به سبكي فوتبال بازي مي‌كند. برانكو مربي‌اي است كه تيمش بازي‌هاي هجومي ارايه مي‌دهد اما در داربي تيمش را با دو هافبك دفاعي به ميدان فرستاد. اين يعني كمي تغيير تاكتيك داده بود. تا زماني كه احتياط در ميان بازيكنان استقلال و پرسپوليس حكم‌فرما باشد، ما بازي زيبا نخواهيم ديد چراكه تيم‌ها اول به دنبال گل نخوردن هستند و بعد اگر فرصتي ايجاد شد به گل برسند. حساسيت اين بازي به زمان‌هاي قديم برمي‌گردد و حالا شرايط به گونه‌اي شده كه شكست براي هرتيمي بسيار سخت مي‌شود. البته داربي‌هاي اينچنيني هم در دنيا برگزار مي‌شود اما در آن بازي‌ها اغلب شاهد بازي زيبايي هستيم.

آقاي شفر هم بعد از اين بازي گفتند امشب را غمگين باشيد و ما از فردا حمله مي‌كنيم. نظر شما درباره اين اظهارات چيست؟

اين يك جمله روحيه‌بخش آلماني‌هاست. اما پاسخ من به اين است كه چرا همان ديروز حمله نكرديد و كار را به فردا سپرديد؟ اگر حمله مي‌كرديد شايد پيروز ميدان استقلال بود. البته تفكر من به عنوان يك كارشناس با تفكر يك مربي متفاوت است. يك مربي به دنبال اين است كه به پيروزي برسد و محبوب هواداران شود شغلش را حفظ كند اما ما بر اساس داده‌هايي كه داريم بازي را تحليل مي‌كنيم. من دوست دارم ديدار تيم‌هايي كه در سال دو بار با هم بازي مي‌كنند و هميشه همه منتظر اين بازي هستند جذاب و تماشايي شود تا همه از بازي لذت ببرند. بازي‌هاي صفر- صفر اين دو تيم كم نبوده اما در همين بازي‌ها هم كه گلي به ثمر نرسيده، بازي‌هاي زيبايي ديديم.

اگر بخواهيد داربي هشتاد و پنجم را در يك جمله خلاصه كنيد چه مي‌گوييد؟

لفظ معمولي براي اين بازي بسيار مناسب است. خوشحاليم حداقل يك تيم برنده شد و اميدواريم بازي برگشت جذاب‌تر شود.

متاسفانه در اين ديدار هم شاهد فحاشي هواداران به داور بازي و همين‌طور تيم رقيب بوديم. فكر مي‌كنيد چه كاري بايد انجام شود تا اين قبيل فحاشي‌ها كمتر شود؟

فقط يك ارگان يا يك نهاد مسوول نيست. شما در نظر بگيريد هواداري با هزار سختي به ورزشگاه مي‌آيد، با سختي وارد مي‌شود و گاهي بليت دارد اما نمي‌تواند به داخل بيايد. حال از اين هوادار كه هيچ خدماتي به او نداده‌ايد چه انتظاري داريد؟ تنها جايي كه مي‌تواند خودش را خالي كند، ورزشگاه است. من فكر مي‌كنم براي حل اين مساله همه بايد دست به دست هم بدهند و با تدبير درست كارهاي اصولي براي حل مشكلات تماشاگران پيشنهاد بدهند. به طور مثال در پايان هر فصل مي‌توان همايش‌هايي برگزار كرد تا به فرهنگ‌سازي در ميان تماشاگران كمك شود. البته نبايد فراموش كنيم در فاصله يك يا دو سال به نتيجه نخواهيم رسيد بلكه بايد براي بلندمدت برنامه‌ريزي كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون