• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3942 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۸ آبان

عيسي كلانتري، رييس سازمان حفاظت محيط زيست در جمع اعضاي شوراي شهر تهران:

شهردار غيرمجازها را مي‌بيند ولي زباله‌سوزي‌ها را نمي‌بيند

حميدرضا خالدي

 

جلسه يكشنبه شوراي شهر ميهمان ويژه‌اي داشت. عيسي كلانتري، رييس سازمان حفاظت محيط زيست ديروز به صحن شورا آمده بود تا از وضعيت نابسامان زيست‌محيطي پايتخت بگويد و از مديران شهري كمك بخواهد. وي سخن خود را ابتدا با موضوع آلودگي كلانشهرها آغاز كرد و با ذكر اينكه به طور متوسط هنوز حدود ۹۰ روز هواي آلوده داريم، گفت: براي همين از شورا و شهرداري تهران مي‌خواهم اقدام عملي در اين زمينه
 انجام دهيم.
 كمتر حرف بزنيم بلكه تصميم بگيريم كه چه كنيم. به عنوان مثال ۳۰ درصد آلودگي هواي تهران متعلق به كاميون‌هايي است كه شبانه وارد تهران مي‌شوند كه معمولا عمر بالاي ۱۰ سال دارند و هيچ‌كس اين كاميون‌ها را نمي‌بيند چراكه وقتي خواب هستيم وارد تهران مي‌شوند و هنوز در خواب هستيم كه تهران را ترك مي‌كنند اما آلودگي‌شان را براي مردم به جاي مي‌گذارند.
رييس سازمان حفاظت محيط زيست با بيان اينكه همه مسائل به صورت تئوري حل نمي‌شود، اظهاركرد: مشكل اصلي تهران، آلودگي هوا است. به طور مثال ۵۰ كارخانه آلاينده در تهران داريم كه تعطيلي آنها سبب بيكاري ۱۰ هزار نفر خواهد شد. بايد تصميم بگيريم كه اولويت براي ما پاكي هواست يا ساير موضوعات. اما قبول كنيد اگر شما اراده كنيد تا مشكلات حل شوند بايد در مقابل گادفادرهايي (پدرخوانده) قرار بگيريد كه زورشان هم كم نيست.
كلانتري افزود: لازم است مامور محيط زيست دايم در پالايشگاه‌ها ساكن شود تا سوخت‌هايي را كه مدعي استاندارد بودن آن هستند تست كند، چراكه وزيرنفت گفته اگر سوخت‌ها استاندارد نيستند آنها را تعطيل كنيد كه به زودي اين كار نيز در دستور كار قرار مي‌گيرد.
وي با اشاره به بوي نامطبوع در حوالي فرودگاه امام خميني(ره) گفت: رييس‌جمهور دستور دادند تا وضعيت بوي نامطبوع در اطراف فرودگاه امام خميني(ره) پيگيري شود چراكه در منطقه ۴ حدود ۵ كيلومتر بوي نامطبوعي كه متعلق به ۱۴، ۱۵ واحد آلاينده است در فضا پخش مي‌شود كه اين واحدها نيز در حال اصلاح هستند و اميدواريم تا تابستان سال آينده اين مشكل مرتفع شود.
رييس سازمان حفاظت محيط زيست با بيان اينكه در جنوب تهران ۶۰ منطقه زباله‌سوزي وجود دارد، گفت: اين مناطق براي ديروز و امروز نيستند و جاي سوال است كه شهرداري در راستاي اين مهم چه كرده؟ چراكه برخي زباله و لاستيك را آتش مي‌زنند تا فلزات موجود در آن را بردارند و برهمين اساس يكي از قوي‌ترين مديركل‌هاي محيط زيست را به تهران آورديم تا ظرف سه‌ماه آينده اين مشكل را حل كنند. شهرداري تهران نيز بايد وارد عمل شود چراكه شهرداري با يك متر ساختمان غيرمجاز برخورد مي‌كند، اما اين مشكلات را نمي‌بيند؟
وي با بيان اينكه ۴۲۲ صنعت آلاينده در تهران شناسايي شده و سازمان حفاظت محيط زيست نيز به آنها اخطار داده است، گفت: شهرداري جريمه اين واحدهاي آلاينده را بايد صرف رفع آلودگي كند نه اينكه اين جريمه را صرف كارهاي ديگر كند و براي رفع كسري بودجه‌اش در نظر بگيرد.
رييس سازمان حفاظت محيط زيست با بيان اينكه متاسفانه قانون پنج‌ساله مجلس براي حمايت از ساخت خودروهاي داخلي به قانون ۳۰ ساله تبديل شده است، گفت: در برخي موارد محيط زيست و شهرداري به تنهايي زورشان نمي‌رسد و لازم است دستگاه‌هاي ديگر نيز وارد شوند.
وي همچنين به مشكلات منابع تامين‌كننده آب تهران اشاره كرد با ذكر اينكه به مديركل استان تهران دستور داده‌ شده كه شرايط را براي حل آلودگي اطراف منابع آبي تهران سختگيرانه‌تر كند، گفت: شايد باورتان نشود جاهايي كه محل تامين آب تهران هستند، همچون سد لار، لتيان، كرج، جاجرود و... محل شست‌وشوي گاو و گوسفندمان شده است و بايد محل حفاظت شده را تشديد كنيم اما اين مهم تا جايي است كه زورمان برسد، چراكه محيط‌بانان‌مان محكوم به كشته شدن هستند و اگر كارشان را هم انجام دهند محكوم به قصاص مي‌شوند. قانون محيط‌بانان نيز در مجلس در حال بررسي است و براي حفاظت از منابع آب تهران نيازمند كمك شورا و شهرداري هستيم چراكه براساس استانداردها تا شعاع ۲۰۰ متري منابع آبي افراد ممنوع‌الورود هستند اما برويد ببينيد كه گله‌گله گوسفندان در اين منطقه شست‌وشو داده مي‌شوند.
رييس سازمان حفاظت محيط زيست با بيان اينكه لازم است شهرداري همان‌گونه كه با تخلفات ساخت و ساز بطور جدي برخورد مي‌كند به مسائل محيط زيستي و آلوده‌كننده هوا نيز توجه جدي‌تر داشته باشد، گفت: بايد ماموران شهرداري و شهرداران مناطق به مسائل محيط‌زيستي حساسيت داشته باشند نه اينكه با بي‌تفاوتي از كنار مسائل عبور كنند.
عيسي كلانتري در بخش دوم سخنان خود كه پس از استماع ديدگاه‌هاي اعضاي شوراي شهر انجام شد، گفت: بررسي‌ها نشان داده است كه ۲۰ درصد آلودگي هواي تهران و كرج به دليل فعاليت يك نيروگاه است و وزير نفت نيز تاكيد كرده كه اگر پالايشگاهي سوختش غيراستاندارد باشد تعطيلش كنيد. نيروگاهي همچون نيروگاه شهيد رجايي در روزهايي كه وارونگي دما را شاهد هستيم ۲۰ درصد آلودگي هوا را توليد مي‌كند.
وي با بيان اينكه تعداد و وضعيت كارخانه‌هاي آلاينده در پايتخت مشخص است اما بايد اراده و عزمي جدي در زمينه بهبود شرايط داشته باشيم، گفت: به عنوان مثال ۵۰ كارخانه آلاينده در تهران داريم كه تعطيلي آنها موجب بيكاري حدود ۱۰ هزار نفر مي‌شود. حال بايد تصميم بگيريم كه اولويت ما هواي پاك است يا موضوعات ديگر. در اين زمينه بايد تصميماتي گرفته شود.
كلانتري در خصوص آخرين وضعيت بزرگراه شهيد شوشتري اظهاركرد: شرط سازمان حفاظت محيط زيست براي ساخت اين بزرگراه اين است كه حتما از تونل استفاده شود.
وي با بيان اينكه بايد براي ساخت بزرگراه شوشتري در منطقه حفاظت شده سرخ حصار از تونل استفاده شود، گفت: بودجه شهرداري تهران سالانه حدود ۲۰ هزار ميليارد تومان است اين در حالي است كه كل بودجه محيط زيست در كشور ۵۰۰ ميليارد تومان است و لازم است شهرداري محيط زيست را جدي‌تر بگيرد.

تاييد يك سخنراني
اين سخنان اما تنها سخنان مطرح شده در مورد انواع آلودگي‌هاي زيست‌محيطي نبود. مجيد فراهاني به عنوان يكي از حاضرين در اين جلسه پس از گزارش معاون محيط زيست شوراي شهر تهران با اشاره به اينكه براساس آمار بيش از ۱۰ هزار نفر در سال ۸۴ در تهران به واسطه آلودگي هوا كشته شدند كه اين آمار در سال ۹۵ بيش از دوبرابر شده است، گفت: ما امروز در تهراني زندگي مي‌كنيم كه با آمار كشته‌هاي هفتگي به خاطر آلودگي هوا گويا هفته‌اي يك ايرباس غول پيكر با ظرفيت ۵۰۰ نفر در شهرمان سقوط مي‌كند و عين خيال‌مان نيست.
حسن رسولي نيز در واكنش به سخنان رييس سازمان حفاظت از محيط زيست در صحن شوراي شهر تهران گفت: صنايع خودرو، صنايع لاستيك و صنايع سيمان بدشان نيايد، اما مشكل اصلي آلودگي هوا به همين‌ها بازمي‌گردد. پدرخوانده‌هاي مافيايي، اجازه نمي‌دهند حتي دستورات رييس‌جمهوري لازم الاجرا باشد.
در كنار اين واكنش‌ها پيشنهادي هم از سوي مسجدجامعي در اين جلسه مطرح شد. وي با طرح پيشنهاد تهيه نقشه آلودگي زيست محيطي گفت: تهيه نقشه آلودگي‌هاي زيست محيطي شهر تهران وظيفه مشترك شهرداري و دولت است و اميدواريم با تهيه آن بتوانيم به صورت محلي آلودگي‌هاي زيست‌محيطي شهر را برطرف كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون