• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3944 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱۰ آبان

اعتصاب رسانه‌ به يونان رسيد

محمود فاضلي

اتحاديه سراسري خبرنگاران يونان خبرنگاران رسانه‌هاي نوشتاري، تصويري و مجازي به مدت 48 ساعت اعتصاب كرده و از انتشار اخبار و اطلاع‌رساني عمومي خودداري كردند. خبرنگاران يوناني در اعتراض به ساختار كاري رسانه‌ها، وضعيت مالي دست اندركاران رسانه‌اي و كاهش بي‌رويه نيروهاي انساني در رسانه‌هاي خصوصي اعتصاب كردند. علاوه بر رسانه‌هاي خصوصي، رسانه‌هاي دولتي نيز دست از كار كشيده و خبري را منتشر نكردند. رسانه‌ها همچنين در ساعات مقرر پخش اخبار، با انتشار بيانيه‌اي مدعي شدند به علت شركت در اعتصاب، از پخش اخبار و گزارش معذوريم. بر اين اساس در مدت اين اعتصاب، هيچ روزنامه و مجله‌اي منتشر نشد.
در سال‌هاي اخير بارها كاركنان رسانه‌هاي يونان در اعتراض و مخالفت با كاهش حقوق و مزاياي خبرنگاران و كاركنان رسانه‌ها، اخراج تعدادي از خبرنگاران مطبوعات، كاهش بودجه راديو و تلويزيون دولتي، عدم حمايت دولت از خبرنگاران خريد خدمت و موقت و عدم استخدام نيروي انساني كافي در رسانه‌هاي خصوصي اقدام به اعتصاب كرده و خبرنگاران از هرگونه فعاليت رسانه‌اي خودداري و اعتراض خود را به سياست‌هاي اقتصادي دولت چپگرا نشان دادند.
اتحاديه‌هاي خبرنگاري و كاركنان بخش‌هاي فني رسانه‌هاي يونان اعم از روزنامه‌ها، ايستگاه‌هاي راديويي و شبكه‌هاي تلويزيوني بارها در اعتراض به اخراج‌هاي عمومي و نقض مقررات كارگري و كاهش دستمزدها اقدام به اعتصاب كردند. خبرنگاران اين كشور نسبت به كاهش حقوق و مزايا، تعديل تعدادي از خبرنگاران يا انتقال اجباري آنان به ديگر ادارات دولتي معترض هستند. فدراسيون اتحاديه‌هاي خبرنگاري كه برنامه‌ريزي اعتصاب را بر عهده دارد، تعليق، اخراج‌ نيروها و كاهش دستمزدها را در بخش رسانه‌ها و همچنين امضاي مجموعه‌اي از قراردادهاي كاري با ناشران خواستار شد. خبرنگاران به برخورد دولت با خبرنگاران و عدم حمايت از اجراي قانون استخدامي براساس طرح مورد توافق اتحاديه و سنديكاهاي خبرنگاران با كارفرمايان دولتي و خصوصي، اعتراض دارند.
بحران بدهي كنوني در يونان كه از سال 2009 آغاز شد، به بخش رسانه‌ها در يونان نيز آسيب جدي رسانده است. درآمدهاي حاصله از تبليغات به‌شدت كاهش يافت و حتي رسانه‌هاي بزرگ نيز با مشكلات اقتصادي مواجه و مجبور شدند هزينه‌هاي خود را كاهش داده و نيروهاي خود را تعديل كنند. اعتراض رسانه‌هاي اين كشور در حالي است كه پس از شش سال رياضت اقتصادي سختگيرانه از سوي نهادي‌هاي اروپايي، وضع اقتصادي يونان نه‌تنها بهتر نشد بلكه از اواسط سال 2012 اين كشور بارها در آستانه ورشكستگي قرار گرفت و بالاخره مجبور شد طبق خواسته وام‌دهندگان، بر اجراي رياضت اقتصادي شدت بخشد و ماليات‌ها را بي‌رويه افزايش دهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون