• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3948 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۱۵ آبان

نظرسنجي

مقايسه حسن روحاني در دولت دوازدهم و يازدهم موضوعي‌است كه با فعالان سياسي اصولگرا و اصلاح‌طلب مطرح كرديم. آنچه در پي مي‌آيد نظر آنها در مورد تفاوت‌هاي دو دولت است.

محمد تقي رهبر*
آقاي روحاني دولت دوازدهم با روحاني قبل از آن تفاوت دارد و به نظر مي‌رسد كه اين تغيير سازنده باشد زيرا هميشه تجربه براي انسان سرمايه بزرگي است. فراز و فرودها و تلخ و شيرين‌هاي دوره اول به طور طبيعي در رويكرد دور دوم تاثير داشته است و به نظر مي‌رسد كه كم‌صبري‌ها و واكنش‌هاي دوره قبل جاي خود را به تحمل و پختگي بيشتر داده است. ظرف سه، چهار ماه نمي‌توان قضاوت كلي كرد اما اميدواريم كه اين شيوه ادامه يابد و رييس‌جمهور همان طور كه انتظار مي‌رود همراه با ولايت و ملت باشد. ايستادگي روحاني در مقابل امريكا خيلي جالب توجه بود. پاسخ درخوري دادند و همه اينها نشان از تجربه‌اندوزي دارد. به هر حال روزي فكر مي‌كردند كه اگر گفت‌وگو و مذاكره شود مي‌توان آنها را سر عقل آورد اما تجربه‌ها نشان داد كه بايد در مقابل دشمن استوار ايستاد. تحمل مخالفان و شنيدن نقدهاي احتمالي نيز از رييس‌جمهور انتظار مي‌رود و اميدوار هستيم كه در دوره دوم آن را نيز مورد توجه قرار دهند.
*عضو جامعه روحانيت مبارز

 

لطف‌الله فروزنده*
به نظر من آقاي روحاني هيچ تغييري نسبت به دولت قبل نداشته‌اند. با روش دولت قبل كار مي‌كنند. نيروهايي كه به كار گرفته و راهبردهايي كه مورد استفاده قرار مي‌دهد نيز نشان مي‌دهد كه تغييري در كار نيست. همچنان طيف خود را به كار مي‌گيرند. نظرات روحاني نيز در حوزه‌هاي مختلف تفاوتي نداشته است. او در حوزه اقتصاد همچون قبل به اقتصاد آزاد معتقد است. در سياست خارجي نيز فعلا مجبور شده‌اند كه مواضع نسبتا متفاوتي اتخاذ كنند اما اين تغيير عميق نيست و هنوز همه تخم‌مرغ‌هاي خود را در سبد برجام گذاشته‌اند.
*عضو شوراي مركزي جمعيت ايثارگران

 

سيد رضا اكرمي*
به نظر من هنوز براي مقايسه دو دولت يازدهم و دوازدهم زود است و اگر بخواهيم حسن روحاني در دوره قبل را با حسن روحاني دوره جديد مقايسه كنيم الان زمان مناسبي نيست چرا كه گرچه كابينه شكل گرفته و هيات وزرا مشخص شده است اما بخشي از استانداران و فرمانداران همچنان تعيين‌تكليف نشده‌اند. ضمن اينكه ۲ تا ۳ ماه از مراسم تحليف مي‌گذرد. اين چند ماه زمان كافي براي قضاوت نيست. به نظر مي‌رسد دست كم بايد براي بررسي و مقايسه دو دولت يازدهم و دوازدهم تا پايان امسال منتظر ماند تا دولت حتي در رده مديران اجرايي استاني هم تكميل شود.
* عضو جامعه روحانيت مبارز

 

رسول منتجب‌نيا*
حسن روحاني چه در دوره اول و چه در دور دوم رقابت هرگز شعار اصلاح‌طلبي يا اصولگرايي نداد و خود را وابسته به هيچ جناح و جريان ندانست از همين روي از هيچ كدام از دو جناح انتظار عملكرد اصولگرايانه يا اصلاح‌طلبانه از سوي روحاني بجا نيست. با اين حال شعارهاي روحاني در جريان انتخابات و برنامه‌هايي كه اعلام كرد و همچنين حمايت‌هاي همه‌جانبه اصلاح‌طلبان از او اين انتظار را ايجاد مي‌كند كه روحاني حركت اصلاح‌طلبانه داشته‌باشد. در واقع دولت اول روحاني دولتي بينابين بود.  به همين دليل درصدي از اصولگرايان و اصلاح‌طلبان از دولت اول ناراضي بودند. در دوره انتخابات دوم شيب اصلاح‌طلبانه روحاني در تبليغات انتخاباتي آشكارا تندتر شد.  از همين روي انتظار بود كه به همان نسبت در گزينش‌ها، سياستگذاري‌ها و انتخاب‌ها اين شيب اصلاح‌طلبي ادامه يابد. اما شاهد بوديم كه شيب اصولگرايانه، تندتر و آشكارتر شد.
*قائم‌مقام حزب اعتماد ملي

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون