• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3948 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۱۵ آبان

حزب‌الله، حزب عاقلي است

خطر كودتاي داخلي در داخل دربار سعودي عليه محمد بن سلمان وجود دارد؟

همانطور كه اشاره كردم جنگ قدرت در عربستان سعودي سابقه دارد و به عنوان مثال ملك فيصل را ترور كردند. البته ظاهر آن قضيه را به گونه‌اي حفظ كردند و سريعا قاتل را گردن زدند. محمد بن سلمان در حال حاضر از حمايت ملك سلمان، پادشاه سعودي برخوردار است. واكنش‌ها به رفتارهاي محمد بن سلمان به قدرت جريان اپوزيسيون در عربستان سعودي بستگي دارد اما قطعا مي‌توان گفت كه بحران جدي داخلي در خانواده سعودي در جريان است.

ما در سطح منطقه‌اي و بين‌المللي شاهد تشديد فضاها عليه ايران با اتهام دخالت تهران در مسائل داخلي ساير كشورها هستيم. تنها سعودي و امريكا نيستند كه اين پروژه را پيش مي‌برند و چهره‌هايي مانند نخست‌وزير بريتانيا و رييس‌جمهور فرانسه نيز منتقد رفتارهاي منطقه‌اي ايران هستند. ايران چگونه مي‌تواند با اين پروژه‌سازي جديد عليه خود مقابله كند؟

علت اين فضاسازي اين است كه ايران برخلاف عربستان استراتژي بسيار صحيحي را انتخاب كرده است. استراتژي اشتباه عربستان سعودي براساس نفوذ در منطقه از طريق ايجاد و تقويت جريان‌هاي تروريستي است. استراتژي ايران مقابله با تروريسم، از بين بردن آن و نجات كشورها از چنگال تروريسم است. اقدام ايران قانوني و عاقلانه بوده است. ايران در راستاي مبارزه با تروريسم به هر كشوري كه پا گذاشته بر اساس درخواست دولت مركزي و قانوني اين كشور بوده است. اما عربستان غيرقانوني وارد اين كشورها شده و پروژه تقويت جريان‌هاي تروريستي را در كنار اقدام‌هاي بسيار خشن پيش برده است. عربستان در يمن اقدام‌هاي بسيار غيرانساني و خشني را عليه مردم بيگناه و بي‌سلاح انجام داد. بايد رفتارهاي منطقه‌اي ايران و عربستان را با هم مقايسه كرد و سپس پاسخ داد كه آيا مقابله با تروريسم بايد مورد تشويق و تقويت قرار بگيرد يا كمك به ترويج آن در منطقه ؟ عربستان بايد دست از اشتباه‌هاي استراتژيك در منطقه بردارد. عربستان تا زماني كه به اين نتيجه نرسد كه با رشد دادن تروريسم در كشوري مانند سوريه نمي‌تواند به اهداف خود برسد در رقابت با ايران عقب مي‌ماند.

ايران و عربستان شاهد سكون روابط نيستند بلكه اين رابطه از تشديد تنش رنج مي‌برد. مديريت اين تنش تا كجا ممكن است؟

من به الگوي تعامل و گفت‌وگو بسيار اعتقاد دارم اما همزمان تاكيد مي‌كنم كه در واقع گفت‌وگو به اراده هر دو طرف بستگي دارد.

در طرف سعودي اين اراده مدت‌هاست كه وجود ندارد.

بله و تا زماني كه سعودي‌ها به اين نتيجه نرسند كه از طريق تقويت تروريسم و بمباران انسان‌هاي بي‌گناه نمي‌توانند به اهداف خود برسند اوضاع منطقه و رابطه ايران و عربستان بهبود پيدا نخواهد كرد.

سعودي‌ها از دست حمايتي امريكاي ترامپ پشت سر خود برخوردار هستند. اين مساله، شرايط را براي ايران در سطح منطقه‌اي و بين‌المللي سخت نمي‌كند و خطري براي ايران به حساب نمي‌آيد؟

قطعا خطرناك است و سعودي‌ها را تبديل به متحدان امريكا و اسراييل در منطقه مي‌كند. اما آيا شاه ايران با ايالات متحده همراه و هم مسير نبود و از حمايت امريكا برخوردار نبود ؟ البته كه بود اما در نهايت قدرت امريكا نتوانست مانع از سقوط شاه در ايران شود. زماني كه دولتي از همراهي و حمايت مردم برخوردار نباشد معلوم نيست كه سرنوشتي مانند سرنوشت شاه ايران در انتظارش نباشد.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون