• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3950 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱۷ آبان

فدريكا موگريني و يوكيا آمانو براي دفاع از توافق هسته‌اي به ايالات متحده سفر كردند

معمار و ناظر برجام در واشنگتن

مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا: امريكا در برجام مي‌ماند

گروه ديپلماسي|  خاورميانه در حال تجربه دومينويي از بحران‌ها است، دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات متحده در تور آسيايي خود به سر مي‌برد و شمارش معكوس در كنگره امريكا براي تعيين تصميم اين نهاد قانونگذار درباره ماندن يا نماندن در توافق هسته‌اي با ايران آغاز شده است. درحالي كه عربستان، لبنان، يمن و ايران روزهاي حساسي را در منطقه تجربه مي‌كنند فدريكا موگريني، مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا روز گذشته طبق برنامه‌ريزي‌هاي از پيش اعلام شده راهي ايالات متحده شد تا با اعضاي كنگره امريكا درباره توافق هسته‌اي ايران با 1+5 گفت‌وگو كند. موگريني در بدو ورود به واشنگتن با 2 نفر از اعضاي كنگره قرار گذاشت و گفته مي‌شود كه لزوم باقي ماندن امريكا در برجام، تنها محور گفت‌وگوهاي مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا با قانونگذاران امريكايي بود. نمايندگي اتحاديه اروپا در امريكا در حساب كاربري خود در توييتر نوشت: فدريكا موگريني، مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا در كنگره امريكا با «اليوت انگل» عضو مجلس نمايندگان و همچنين سناتور «باب كوركر» ديدار كرد. فدريكا موگريني در 8 ماه گذشته از عمر دولت دونالد ترامپ بارها و بارها از رييس‌جمهور امريكا خواست كه به برجام پايبند بماند اما در نهايت دونالد ترامپ در سومين ضرب الاجل زماني براي تاييد پايبندي ايران به توافق هسته‌اي از اين اقدام سرباز زد و توپ فرجام برجام را به زمين كنگره پاس داد. اكنون تنها كاري كه از اروپايي‌ها و شخص موگريني ساخته است نوعي لابي‌گري با اعضاي كنگره و پرهيز دادن آنها از راي مثبت به بازگشت تحريم‌هاي هسته‌اي ايران است. موگريني پيش از سفر به واشنگتن از تمام اعضاي حاضر در مذاكرات با ايران خواست كه به اين توافق پايبند بمانند و همچنين براي چندمين بار تاكيد كرد كه بهتر است همه سوداي مذاكره مجدد درباره برجام را از سر خارج كنند. هرچند كه پاي موگريني تازه به واشنگتن رسيده است اما وي پس از ديدار با چندمقام كنگره به خبرنگاران گفت كه ضمانت‌هايي از طرف‌هاي متفاوت در كنگره امريكا دريافت كرده كه همگي دال بر اين است كه قانونگذاران مي‌خواهند به توافق هسته‌اي با ايران پايبند بمانند. موگريني در اين باره گفت: من نشانه‌هاي واضحي دريافت كرده‌ام مبني بر اينكه هدف غالب در ساختار سياسي امريكا اين است كه اين كشور در توافق هسته‌اي با ايران باقي بماند و در اين مسير راه‌هاي بيشتري براي هماهنگي با اتحاديه اروپا بيابد. اتحاديه اروپا بارديگر از قانونگذاران امريكايي مي‌خواهد كه از زيرسوال بردن اين توافق تاريخي پرهيز كنند.
باز هم تاييد پايبندي ايران
يوكيا آمانو، مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ضمن تاكيد بر پايبندي كامل ايران به برجام گفت اين كشور در معرض دقيق‌ترين و دشوارترين نظام راستي‌آزمايي هسته‌اي در دنيا قرار دارد. به گزارش تسنيم، به نقل از پايگاه اينترنتي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، يوكيا آمانو در مركز بين‌المللي دانش‌پژوهان و انديشمندان وودرو ويلسون، ويژگي‌هاي پايه‌اي توافقنامه‌هاي پادمان آژانس را توضيح داد و سپس سخناني نيز درباره برنامه جامع اقدام مشترك (برجام) ايراد كرد كه در سال 2015 به توافق رسيد. آمانو گفت: شوراي امنيت سازمان ملل از آژانس خواست بر پايبندي ايران به تعهداتي كه بر اساس برجام در زمينه برنامه هسته‌اي خود پذيرفته است، نظارت و اين پايبندي را راستي‌آزمايي كند. شوراي حكام آژانس هم اين مجوز را به ما داد تا دست به‌كار شويم. آژانس عضو برجام نيست اما در به ثمر رسيدن و اجراي آن نقشي كليدي ايفا كرد. سال گذشته كه با شما سخن گفتم، تنها چند ماه از اجرايي شدن برجام مي‌گذشت. هم‌اكنون نزديك به دو سال از روز اجراي (برجام) مي‌گذرد و مي‌توانم بگويم ايران به تعهداتي كه بر اساس برجام در زمينه برنامه هسته‌اي خود داده پايبند است و دارد برجام را اجرا مي‌كند. ايران در معرض دشوارترين و دقيق‌ترين نظام راستي‌آزمايي هسته‌اي در دنيا قرار دارد. اين كشور خود را متعهد كرده است توافقنامه جامع پادمان را به طور كامل و پروتكل الحاقي را موقتا اجرا كند. ايران، براساس برجام، با اقدام‌هاي ديگري نيز براي شفاف‌سازي توافق كرده است. بازرسان ما هم‌اكنون به مكان‌هاي بيشتري دسترسي دارند و اطلاعات بيشتري هم درباره برنامه هسته‌اي ايران به دست آورده‌اند. برنامه هسته‌اي ايران از آنچه پيش از برجام وجود داشت كوچك‌تر شده است.
آمانو كه قرار است روز چهارشنبه (امروز) در نيويورك با «نيكي هيلي» نماينده امريكا در سازمان ملل متحد ديدار كند، گفت كه او قصد دارد برخي «سوءتفاهم‌ها» درباره اين توافق هسته‌اي را از بين ببرد.

 

روانچي: اروپا موضع خود در برابر امريكا را اعلام كند
مجيد تخت‌روانچي، معاون وزير امور خارجه ايران طي سخناني در يك كنفرانس در پاريس بر لزوم شفاف‌سازي رويكرد اروپا در قبال هر گونه اقدام احتمالي امريكا در جهت خروج از توافق هسته‌اي ايران تاكيد كرد. تخت‌روانچي در اين سخنان اروپا را تحت فشار قرار داد تا روشن سازد اگر امريكا از توافق هسته‌اي ايران خارج شود و تحريم‌هاي جديدي عليه اين كشور اعمال كند، كشورهاي اروپايي چگونه به اقدام واشنگتن واكنش نشان خواهند داد. وي افزود: كشورهاي اروپايي به‌اندازه كافي براي واداشتن بانك‌هاي شان به فعاليت در ايران تلاش نكرده‌اند. ايران رويكرد امريكا را در قبال توافق هسته‌اي غيرصادقانه مي‌داند. امريكا مي‌خواهد تا فضا را براي شركت‌هاي خارجي مبهم و تيره‌وتار كند. ايران نخستين طرفي نخواهد بود كه از توافق هسته‌اي خارج مي‌شود اما خود را براي هر گونه سناريويي آماده كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون