• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3952 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۱ آبان

بي بي‌سي ادعا كرد

ساخت پايگاه نظامي ايران در سوريه

گروه ديپلماسي

 ايران در حال ساخت يك پايگاه نظامي دايمي در سوريه است. تازه‌ترين ادعاي رسانه انگليسي بي‌بي‌سي درباره فعاليت‌هاي نظامي ايران در سوريه كه گفته مي‌شود منبع اصلي آن سرويس‌هاي اطلاعاتي غربي هستند. به گزارش بي‌بي‌سي، اين پايگاه در حومه الكسوه، ۱۴ كيلومتري جنوب دمشق و محلي كه پيش‌تر مورد استفاده ارتش سوريه بود، قرار گرفته است. گزارش بي‌بي‌سي در حالي به نقل از برخي منابع غربي بي‌نام و نشان منتشر شده است كه در 11 ماه گذشته از حضور دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات‌متحده در كاخ سفيد تلاش‌هاي تازه‌اي توسط امريكا و برخي متحدان سنتي آن در منطقه شكل گرفته تا از ماجراي فعاليت‌هاي منطقه‌اي ايران به عنوان ابزار جديدي براي پروژه ايران‌هراسي استفاده شود. اخيرا نيز عربستان‌سعودي با وادار كردن سعد حريري، نخست‌وزير لبنان به استعفا ادعا كرده كه دليل اين استعفا دخالت‌هاي ايران در امور داخلي لبنان است. از سوي ديگر بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم اسراييل نيز قريب به يك سال پيش غر‌زدن‌هاي عيان درباره نقش و حضور نظامي ايران در سوريه را آغاز كرده و همچنين ادعا كرده است كه تهران به دنبال باقي ماندن نظامي و سياسي در سوريه پس از پايان درگيري‌هاي داخلي در اين كشور است. در چنين شرايطي بي‌بي‌سي ادعا كرده كه ايران با ساخت اين پايگاه به دنبال استقرار حضور نظامي خود در سوريه است. بي‌بي‌سي براساس تصاوير ماهواره‌اي كه در اختيار اين رسانه قرار گرفته، ادعا مي‌كند كه در فاصله ماه‌هاي ژانويه و اكتبر سال جاري ساخت‌و‌سازهايي در محل مورد اشاره صورت گرفته است. اين تصاوير حاكي از ساخت ۱۲ ساختمان است كه احتمالا براي جاي دادن خودروهاي نظامي و نيز سربازها تعبيه شده است. هرچند بي‌بي‌سي تيتر مطلب خود را به گونه‌اي انتخاب كرده كه گويا ادله بسيار محكمي درباره اين ساخت‌و‌سازها توسط ايران در اختيار دارد اما در بخش‌هايي از اين گزارش تاكيد شده كه تاييد مستقل هدف اين ساخت و ساز و حضور نظاميان ايراني در آن ممكن نيست. بي‌بي‌سي اين خبر را درست چند روز پس از آنكه آخرين شهر در اختيار داعش در سوريه به دست نيروهاي ارتش اين كشور افتاد، اعلام كرده است و اين در حالي است كه در سوريه پساداعش به شكل منسجم آن، رقابت‌هاي منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي براي حضور و بسط و نفوذ بيشتر به مساله‌اي بسيار مهم و جدي بدل شده است. ايران در جريان هفت سال گذشته از عمر بحران در سوريه هيچگاه حضور خود در اين كشور به درخواست دولت مركزي را رد نكرده است و تصاوير قاسم سليماني، فرمانده سپاه قدس ايران در كنار نيروهاي نظامي مورد حمايت ايران يا مستشاران ايراني همواره در فضاي مجازي و رسانه‌هاي متفاوت ايراني انعكاس داشته است. درحالي كه داعش آخرين زمين‌هاي خود در سوريه را از دست داده است، اصلي‌ترين نگراني رژيم صهيونيستي و امريكا اين است كه آيا ايران به دنبال حضور بلندمدت در سوريه است يا خير؟ تصاويري كه بي‌بي‌سي در مورد محل ساخت و سازهاي در حال انجام يا تكميل شده منتشر كرده نشانه‌اي از تسليحات سنگين يا غيرمتعارف را در خود ندارد و برهمين اساس نويسنده اين گزارش براي بي‌بي‌سي ادعا كرده كه احتمالا اين پايگاه نظامي براي اسكان نيروهاي نظامي و تجهيزات ساخته شده است اما سندي دال بر اينكه اين ساختمان در حال حاضر مورد استفاده قرار مي‌گيرد يا خير، وجود ندارد. براساس گزارش فوق، اين پايگاه در ۵۰ كيلومتري بلندي‌هاي جولان قرار دارد، منطقه‌اي از سوريه كه پيش‌تر توسط اسراييل اشغال شده بود و اكنون نيز اسراييلي‌ها حضور نظامي قابل توجهي در آن دارند.
هفته گذشته همزمان با استعفاي سعد حريري از خاك سعودي و مطرح شدن ادعاهايي عليه ايران و حزب‌الله لبنان، نخست وزير رژيم صهيونيستي در توييتر خود نوشته بود: «داعش كه بيرون مي‌رود ايران وارد مي‌شود. ايران به دنبال استقرار خودش به عنوان نيروي نظامي در سوريه است و ما اجازه اين كار را نمي‌دهيم.»
رژيم صهيونيستي نگراني‌هاي خود درباره نقش ايران در سوريه پساداعش را با مقام‌هاي سياسي و نظامي روسيه در ميان گذاشته است و اين در حالي است كه وزير دفاع روسيه نيز در ماه اكتبر سفري به تل‌آويو داشت و در اين باره با مقام‌هاي اسراييلي رايزني كرده بود. بي‌بي‌سي در بخش‌هاي پاياني گزارش خود تاكيد كرده كه احتمالا تاسيسات مدنظر به زودي هدف حملات اسراييل قرار خواهد گرفت. اين در حالي است كه اسراييلي‌ها تاكنون چند بار اهداف مرتبط با حزب‌الله لبنان را در خاك سوريه هدف
 قرار داده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون