• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3952 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۱ آبان

واكنش رخشان بني‌اعتماد به يك اتفاق

رخشان بني اعتماد در پي مرمت فيلم «روسري آبي» در ايران آن را نشان از توان تكنيكي سينماي كشور دانست و تاكيد كرد كه اين اتفاق برايش غرور آفرين است.
اين كارگردان سينماي ايران در اين باره نوشت: «مرمت فيلم‌هاي قديمي در صنعت جهاني سينما به گرايشي نو و پايا مبدل شده است كه هم ارزش ماندگار كردن اين آثار را به عنوان مهم‌ترين سند ثبت تاريخ فرهنگ جوامع مختلف را دارد و هم مخاطبين علاقه‌مند بسيار.» از سال‌ها پيش به‌خصوص در دهه اخير توجه همه كشورهاي داراي صنعت سينما، به اهميت اجتناب‌ناپذير انجام اين كار جلب شده است. سينماي ايران كه بي‌ترديد جايگاه ويژه‌اي در تاريخ سينماي معاصر جهان دارد، طبيعي است كه با عزمي جدي‌تر بايد اين سرمايه ملي خود را حفظ و ماندگار كند. انجام اين پروژه عظيم، زمان‌بر و پر‌هزينه است و پيچيدگي‌هاي بسيار دارد. نيازهاي تخصصي آن خوشبختانه با خلاقيت نيروهاي متخصص ايراني مهياست و مديران حوزه‌هاي فرهنگي و فني سينما هم به لزوم انجام اين كار معتقدند و مي‌شود اميدوار بود كه به تدريج مرمت فيلم‌هاي قديمي كه نه فقط تاريخ مصرف ندارند بلكه هرچه بيشتر زمان بر آنها مي‌گذرد ارزش بازنگري بيشتري پيدا مي‌كنند، عملي شود.  شرايط نگهداري متريال اوليه صدا و تصوير فيلم‌هاي ٣٥ ميلي‌متري، بعداز ورود ديجيتال و تعطيلي لابراتوارها به معضلي تبديل شد كه اگر خردمندي مديريت فيلمخانه و تلاش ارزشمند كاركنان آن نبود به فاجعه‌اي جبران‌ناپذير تبديل مي‌شد.  چند سال پيش وقتي به خود آمدم كه از فيلم‌هاي قديمي‌ام جز كپي‌هاي كاملا بي‌كيفيت و غير‌قابل نمايش بر پرده چيزي باقي نمانده، تلاش كردم راهي براي مرمت آنها پيدا كنم.  پيشنهاد انجام اين كار از طرف دانشگاه هاروارد و يو سي ال‌اي مطرح شد اما نظر خانم طاهري اين بود كه نگاتيو از كشور خارج نشود و خوشحالم كه اين كار در ايران و در استوديو روشنا و استوديو «فام» در حال انجام است.  نسخه مرمت شده فيلم «روسري آبي» چهارشنبه ٢٤ آبان‌ماه در هفتمين دوره جشنواره مالاتياي تركيه نمايش داده مي‌شود. اين جشنواره بين‌المللي توسط خانم آلين تاسكيان منتقد شناخته شده تُرك و رييس فدراسيون بين‌المللي منتقدان سينمايي (فيپرشي) برنامه‌ريزي مي‌شود كه يكي از حاميان جدي سينماي آسياست.  در اين دوره جشنواره فاطمه معتمد آريا به عنوان داور حضور دارد و نمايش فيلم «روسري آبي» با بازي به ياد ماندني او و استاد عزت‌الله انتظامي بعداز نزديك به يك ربع قرن با نسخه‌اي مرمت شده توسط فرهاد قدسي و همكارانش در استوديو «فام» كه نشان از توان تكنيكي سينماي كشور ما است، برايم غرور‌آفرين است و اين امكان فراهم نمي‌شد مگر با تلاش مديريت بنياد سينمايي فارابي، مديريت بخش بين‌الملل فارابي و فيلمخانه ملي ايران و تهيه‌كننده فيلم مجيد مدرسي.»
رخشان بني‌اعتماد «روسري آبي» را در سال ۱۳۷۳ و با بازي عزت‌الله انتظامي، فاطمه معتمدآريا، گلاب آدينه، افسر اسدي، جمشيد اسماعيل‌خاني، فرهاد اصلاني، ناديا دلدار‌گلچين و... ساخته است.  اين فيلم روايت «رسول رحماني» (با بازي عزت‌الله انتظامي) مالك يك مزرعه گوجه‌فرنگي است كه كارخانه‌اي هم در كنار آن دارد. او كه چند سال پيش همسرش را از دست داده است، تنها زندگي مي‌كند. «نوبر كرداني» (فاطمه معتمدآريا) زني است كه سرپرستي خانواده‌اش را به عهده دارد و ناچار است كار كند. او به همراه چند زن ديگر براي كار در مزرعه انتخاب مي‌شوند. ايسنا

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون