• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3952 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۱ آبان

ساسانيان قبل از فروپاشي

«رويدادنامه خوزستان» يكي از متون بسيار مهم براي شناخت تاريخ اواخر دوره ساساني است كه به زبان سرياني نوشته شده است. اهميت اين متن از آنجا است كه برخلاف متون عربي و پارسي كه از ديد فاتحان و چند قرن بعد از فروپاشي ساسانيان درباره اواخر دوره ساساني و شكست ساسانيان نوشته شده‌اند، اين متن ديدي متفاوت از نگاه مسيحيان منطقه و از نظر زماني نزديك‌تر به پايان دوران ساسانيان دارد. شروع وقايع اين متن از سال 589 ميلادي نشان‌دهنده چگونگي مشكلات سلسله ساساني در پايان اين دوران است و اينكه چگونه مسلمانان توانستند غرب اين امپراتوري را در دست
 گيرند. خداداد رضاخاني و سجاد اميري به جاي ترجمه از زبان‌هاي اروپايي، اين متن مهم سرياني را از زبان اصلي به فارسي ترجمه كرده‌اند و اين خود براي مطالعات ايران‌شناسي در داخل كشور حايز اهميت بسيار است.
از اين نظر اين ترجمه راه جديدي را در تحقيق و ترجمه متون باستاني در ايران باز و تاكيد كرده كه از اين پس محققان و مترجمان اين دوره بايد با متون اصلي سر و كار داشته باشند و به اين سبك متون باستاني را از زبان اصلي به فارسي برگردانند.
پادشاهي هرمز و شورش بهرام چوبينه، سلطنت خسرو دوم، بازگشت به تاريخ كليسا، داستان اختلاف بين رهبانان، يزدگرد سوم و آغاز فتوحات اسلام، عمليات خالدبن وليد در غرب و... از جمله مهم‌ترين مباحث مطرح شده در اين كتاب هستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون