• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3953 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۲ آبان

پروژه جديد، كليد خورد

استيضاح‌هاي سه‌گانه

گروه سياسي| «استيضاح سه‌گانه»، پروژه‌اي است كه چند نماينده مجلس به دنبال پياده‌سازي آن هستند. وزارتخانه‌هاي كشور، تعاون، كار و رفاه اجتماعي و آموزش و پرورش اين روزها در تيررس ابزار نظارتي پارلمان قرار دارند تا نمايندگان، نخستين استيضا‌ح‌هاي دولت دوازدهم را رقم بزنند. اما اين موضوع از همين حالا با مخالفت فراكسيون اميد مجلس روبه‌رو شده است چراكه اعضاي آن معتقدند، طرح چنين موضوعي فاقد پشتوانه فراكسيوني است. آنها البته روش ديگري را براي ورود به بحث استيضاح پيشنهاد داده‌اند و آن لزوم دعوت از وزير كشور براي پاسخگويي به اعضاي فراكسيون اميد و جايگزين كردن سوال با استيضاح علي ربيعي است.
جلال ميرزايي، عضو فراكسيون اميد مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاري ايلنا، با اشاره به تلاش تعدادي از نمايندگان مجلس براي پيشبرد يك طرح استيضاح سه‌گانه در مورد وزراي كشور، تعاون، كار و رفاه اجتماعي و آموزش و پرورش اعلام كرد: برخي نمايندگان سعي مي‌كنند با استفاده از ابزارهاي نظارتي همچون استيضاح براي پيشبرد خواسته‌هاي خود استفاده كنند. البته اين خواسته‌ها عمدتا معطوف به منافع عمومي است اما بعضي اوقات هم منافع ديگري در ميان است. ميرزايي، تاكيد كرد: به نظر مي‌رسد زمان براي طرح استيضاح هيچ‌يك از وزراي دولت مناسب نيست؛ چرا كه وزرا به‌تازگي راي‌اعتماد گرفته‌اند.

ناراحتي برخي نمايندگان از برخورد وزرا
پس از كسب راي‌اعتماد
نماينده اصلاح‌طلب مردم ايلام در مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: به نظر مي‌رسد برخي نمايندگان از برخورد وزرا پس از راي اعتماد ناراحت شده‌اند اما نبايد اين موضوع را مبناي كار قرار دهيم. او گفت: اگر وزيري وظايف خود را به‌درستي انجام نداد، بهتر است كه تشكيلاتي عمل كنيم و از وزرا دعوت كنيم تا با حضور در فراكسيون‌ها مشكلات را توضيح دهند و اگر كافي نبود ابتدا به سمت سوال و پس از آن استيضاح برويم. عضو هيات رييسه كميته سياسي فراكسيون اميد مجلس تصريح كرد: اين طرح استيضاح‌هاي سه‌گانه پشتوانه فراكسيوني ندارند و بهتر است همكاران رويكرد تشكيلاتي را جايگزين اقدامات فردي كنند؛ چراكه علاوه بر آنكه شايبه انگيزه‌هاي شخصي كنار مي‌رود، در عمل نيز به نتايج بهتري منجر مي‌شود. او يادآور شد: شخصا با چند نفر از اعضاي فراكسيون اميد كه استيضاح وزير كشور را امضا كردند نيز گفتم كه اجازه دهند موضوع به‌صورت تشكيلاتي پيش برود و از آقاي رحماني‌فضلي دعوت كنيم تا در مجمع فراكسيون حاضر شود و اگر پاسخ‌هايش قانع‌كننده نبود و مشخص شد در انجام وظايفش كوتاهي كرده، به آن بپردازيم و آنگاه خود فراكسيون نيز از سوال‌كنندگان و استيضاح‌كنندگان حمايت مي‌كند.
عضو كميسيون انرژي مجلس همچنين درباره طرح استيضاح وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي گفت: در مورد استيضاح آقاي ربيعي نيز بايد بيش از اين صبر كنيم؛ وزير ۲ تا ۳ ماه است كه مجددا كار خود را با برنامه‌هاي جديد دولت دوازدهم و برپايه برنامه ششم مصوب مجلس دهم، آغاز كرده و اتفاقا تغييراتي مهمي نيز اعمال كرده است. ميرزايي در پايان با اشاره به آنكه استيضاح وزير آموزش و پرورش نيز پشتوانه چنداني ندارد، تصريح كرد: گاهي تغيير مسوولان نه‌تنها مشكلات را حل نمي‌كند بلكه عملا حل اين معضلات را به تاخير انداخته يا با اختلال اساسي‌تري روبه‌رو مي‌كند و با اين حساب، بهتر است به گونه‌اي ديگر عمل كنيم.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون