• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3953 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۲ آبان

پيشخوان

از توييتر انصراف نمي‌دهم

«از توييتر انصراف نمي‌دهم»؛ واكنش سيد احمد خاتمي، عضو مجلس خبرگان رهبري و امام جمعه موقت تهران در واكنش به غيرقانوني بودن عضويتش در اين شبكه اجتماعي است.
سيد احمد خاتمي كه به تازگي به عضويت شبكه اجتماعي توييتر درآمده 1552 فالوئر دارد و در چند روز اخير ۲۱ توييت را با مخاطبانش به اشتراك گذاشته است.
 امام جمعه موقت تهران در پاسخ به سوال اعتماد‌آنلاين مبني بر اينكه با توجه به فيلتر بودن شبكه اجتماعي توييتر اكنون نظرتان درباره رفع فيلتر آن چيست؟ گفت: «همه بايد تسليم قانون باشيم.»
او البته تاكيد دارد كه صفحه شخصي‌اش در شبكه اجتماعي توييتر را به دوستانش سپرده و از آنها خواسته تا طبق قانون عمل كنند. از منظر خاتمي عضويت در يك شبكه اجتماعي فيلتر شده اما غيرقانوني نيست و در توجيه آن گفته است‌ كه «اگر مقامات گفتند غيرقانوني است من تسليم قانونم.» با اين حال خاتمي اصرار دارد كه از توييتر خارج نمي‌شود.
چند روز پيش سيد احمد خاتمي با انتشار ويديويي حضور خود در شبكه‌هاي اجتماعي را اعلام كرد. او در اين ويديو كه در نشاني ahmadkhatami_ir  قرار داده ‌شد، گفت: «با توجه به گستردگي شبكه‌هاي اجتماعي و تاثيرگذاري اينها و اينكه ديدم بدخواهان بي‌رحمانه بدون آنكه ابايي داشته باشند تهمت‌ها، سخن‌هاي دروغ بسياري در رابطه با اينجانب مي‌گويند تصميم گرفتم من هم در اين شبكه‌ها حاضر باشم.»


ارايه گزارش ۱۰۰ روزه از سوي رييس‌جمهوري

معاون ارتباطات و اطلاع‌رساني نهاد رياست‌جمهوري در توييتر نوشت: «رييس‌جمهور به زودي درباره عملكرد ۱۰۰ روزه دولت خود به مردم گزارش مي‌دهد.»پرويز اسماعيلي، معاون ارتباطات و اطلاع‌رساني نهاد رياست‌جمهوري با انتشار خبري در توييتر از گزارش صد روزه رييس‌جمهور پيرامون عملكرد دولت خبر داد و توضيح داد كه رييس‌جمهوري به زودي در يك برنامه مستقيم تلويزيوني، در خصوص عملكرد صد روز آغازين دولت دوازدهم به مردم گزارش مي‌دهد. او همچنين اقتصاد، سياست خارجي، فرهنگ و جامعه را از مهم‌ترين محورهاي گزارش اعلام كرد و البته تاكيد كرد در اين گزارش اقتصاد سهم بيشتري دارد. ارايه گزارش ۱۰۰ روزه از سوي رييس‌جمهوري وعده انتخاباتي حسن روحاني پيش از انتخابات دوره يازدهم و دوازدهم بود. حسن روحاني البته در آستانه انتخابات اخير بارها از سوي رسانه‌هاي منتقد اصولگرا متهم شد كه حل مشكلات در ۱۰۰ روز را وعده داده‌بود.


ضرغامي :حضور در پست‌هاي اجرايي، عامل بدبيني‌‌به روحانيت
قريب به ۳ سال از خداحافظي عزت‌الله ضرغامي با ساختمان شيشه‌اي جام‌جم مي‌گذرد. ضرغامي كه روزگاري در سازمان تحت حمايتش در حمايت از دولت محمود احمدي‌نژاد كم نگذاشت و در انتخابات اخير از سيد ابراهيم رييسي حمايت و با طيف تند و تيز اصولگرا نشست و برخاست مي‌كرد مدتي است موضع‌گيري‌هاي مجازي‌اش مورد توجه رسانه‌ها قرار مي‌گيرد.
ضرغامي روز گذشته در يادداشتي با عنوان «ورثه انبياء» يكي از دلايل بدبيني نسبت به روحانيت را حضور آنان در پست‌هاي اجرايي توصيف كرد.
او در ابتداي اين يادداشت به سخنان آيت‌الله شبيري‌زنجاني در مورد آسيب‌شناسي طلاب حوزه‌هاي علميه اشاره كرد و تاكيد داشت در اين ميان موضوعي مغفول مانده است و آن هم حضور روحانيون در پست‌هاي اجرايي در همه سطوح حتي در جايگاه‌هايي كه كوچك‌ترين ارتباطي به شأن يك روحاني ندارد كه از نظر ضرغامي از عوامل مهم برخي بدبيني‌‌ها نسبت به روحانيت است.
او همچنين اختلافات و چالش‌هاي سياسي كه باعث استفاده از ادبيات خاص و رفتار نامناسب برخي روحانيون مي‌شود را يكي ديگر از دلايلي دانست كه جايگاه معنوي آنان را نزد مردم به‌شدت مخدوش مي‌كند.
البته او در پايان اشاره كرده است كه سياست از ديانت جدا نيست. سيره پيامبر و ائمه هدي (عليهم السلام) و بزرگان دين هم همين بوده است و اين سياسي‌كاري، باندبازي و قبيله‌گرايي است كه به‌شدت مذموم و نكوهيده و غير از سياست‌ورزي مبتني بر شريعت و اخلاق
اسلامي است.


تاكيد رييس كل دادگستري تهران بر رعايت حقوق متهم

رييس كل دادگستري استان تهران با تاكيد بر رعايت حقوق افراد در فرآيند دادرسي گفت: «مي‌طلبد با استفاده از كليه ظرفيت‌هاي قانوني، احترام به حقوق شهروندي و حساسيت نسبت به نقض آن حتي در خصوص فرد متهم يا مجرم، با قاطعيت و اهتمام كامل ادامه يابد.»
غلامحسين اسماعيلي در يكصد و سيزدهمين نشست هيات نظارت و بازرسي حفظ حقوق شهروندي دادگستري كل استان تهران تاكيد كرد: «در جهت موفقيت هر چه بيشتر براي نيل به اهداف مقدس فوق لازم است اعضاي هيات به گروه‌هاي محدودتر تقسيم شوند تا ميزان بازرسي‌ها افزايش يابد و از سوي ديگر براي پرهيز از موازي‌كاري و جلوگيري از ايجاد ركود در فعاليت‌هاي روزمره واحدهاي قضايي با يك برنامه‌ريزي دقيق و با هماهنگي با ساير گروه‌هاي بازرسي از ساير بخش‌هاي درون سازماني با حفظ حريم قانوني همزمان اقدام لازم معمول شود.»

 

بخشنامه جهانگيري به استانداران و دولتي‌ها
يك روز در ماه را براي ملاقات مردمي تعيين كنيد

معاون اول رييس‌جمهوري در بخشنامه‌اي از اعضاي هيات دولت و استانداران سراسر كشور خواست در راستاي نظامنامه مديريت پاسخگويي به شكايات مردمي حداقل يك روز در ماه را براي ملاقات مردمي تعيين كنند. حسن روحاني در دولت يازدهم سفرهاي استاني كه در دولت نهم و دهم مرسوم شده‌بود با سبك و سياقي ديگر ادامه داد اما هنوز در سه ماهي كه از آغاز به كار دولت دوازدهم مي‌گذرد سفر استاني و ديداري با مردم نداشته است. با اين حال معاون اول از اعضاي هيات دولت خواسته است تا وقتي را براي ملاقات‌هاي مردمي تعيين كنند.

 

احتمال لغو تعطيلي ششم آذر

نايب‌رييس مجلس شوراي اسلامي تعطيلي هشتم ربيع‌الاول را بي‌مبنا دانست و ابراز اميدواري كرد كه اين تعطيلي با ارايه طرحي لغو شود. علي مطهري، نايب‌رييس مجلس شوراي اسلامي با انتشار يادداشتي در ايسنا اين تعطيلي را يك خطا و موجب وهن مجلس شوراي اسلامي خواند و نوشت: «هشتم ربيع‌الاول سالروز شهادت امام حسن عسگري(ع) و طبعا روز آغاز امامت حضرت وليعصر(ع) است. سوال اين است كه چه ضرورتي براي تعطيلي اين روز هست؟ اولا مردم در اين روز بايد عزا بگيرند يا شادي كنند؟ ثانيا فلسفه تعطيلي يك روز آن است كه مناسبت مربوط بزرگ داشته شود. آيا اين بزرگداشت با تعطيلي بهتر انجام مي‌شود يا با داير بودن ادارات و بخش خصوصي و مطبوعات كه هر يك مي‌توانند برنامه‌اي و مطلبي داشته باشند؟ ضمنا اين روز مجاور نهم ربيع‌الاول است كه برخي شيعيان تندرو برنامه‌هايي اجرا مي‌كنند كه مخالف وحدت اسلامي و مضر به حال دنياي اسلام است.»او همچنين در يادداشت خود تاكيد كرد با وجود اينكه برخي از درخواست علما براي تعطيلي اين روز صحبت مي‌كنند اما اين‌گونه نيست و اين مصوبه بدون تناسب در ميان مواد و بندهاي قانون احكام دايمي برنامه‌هاي توسعه‌ كشور و غفلت نسبي نمايندگان در مجلس نهم به تصويب رسيد.

 

زرتشتي‌ها بايگاني و سند تاريخي ما هستند

علي يونسي، دستيار ويژه رييس‌جمهوري در امور اقوام و اقليت‌هاي ديني و مذهبي در اينستاگرام در مورد پيشينه زرتشتي‌ها در ايران نوشت: «بحث پيشينه زرتشتي‌ها در ايران بسيار مفصل و ريشه‌دار است.» يونسي با توجه به مشكلي كه براي عضو زرتشتي شوراي شهر پنجم يزد به وجود آمده در بخش ديگري از يادداشت خود تاكيد كرد: «تفاوت زرتشتي‌ها با ديگر اقليت‌هاي ديني در اين است كه آنان بايگاني و سند تاريخي ما هستند. بخش زيادي از ادبيات، زبان و تاريخ گذشته از سوي زرتشتي‌ها حفظ شد. از اين نظر وظيفه و نقش بزرگي در حفظ ميراث ايران ما داشتند.»
او در پايان يادآور شد: «زرتشتي‌ها به عنوان ايرانيان غيرمسلمان به حسن‌شهرت معروف هستند و شهروندان بسيار نجيب، همراه و درستكاري هستند كه هرجا مسووليتي را مي‌پذيرند، به خوبي انجام مي‌دهند و اساسا مردم با اقليت‌ها مشكلي ندارند.»پس از لغو عضويت سپنتا نيكنام از شوراي شهر يزد بسياري از مقامات دولتي و قوه مقننه در مورد اين لغو عضويت صحبت و از حضور اين نماينده زرتشتي حمايت كردند. با اين حال كليد حل موقت مشكل عضويت او همچنان به دست قوه قضاييه است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون