• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3956 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۵ آبان

روحاني در جلسه هيات دولت با اشاره به كمك‌هاي خود جوش مردمي تاكيد كرد

براي ارسال كمك به مناطق زلزله‌زده «هلال‌احمر» مرجع باشد

اينكه كشور مسلماني در منطقه از رژيم صهيونيستي بخواهد و به آن التماس كند كه مردم لبنان را بمباران كند بسيار شرم‌آور و خجالت‌آور است

جلسه روز گذشته هيات دولت تحت تاثير زلزله روز يكشنبه كرمانشاه قرار داشت. حسن روحاني در جلسه هيات دولت با اشاره به وقوع زلزله در منطقه غرب كشور و كرمانشاه، گفت: زلزله شديدي كه با قدرت و بزرگي 3/7 ريشتر در كرمانشاه به وقوع پيوسته كمتر سابقه داشته است. وقوع چنين زلزله‌اي در هر كشوري خطرناك بوده و مشكلات زيادي به همراه دارد و در كشورمان نيز اين زلزله خسارات زيادي به خصوص در روستاها به همراه داشته است. رييس‌جمهوري در اين جلسه به انتقادات مطرح شده درباره مسكن مهر سرپل ذهاب اشاره كرد و تخريب مسكن مهر اين منطقه را ناشي از وجود فساد در اين زمينه دانست و گفت: اينكه خانه ساخته خود مردم در منطقه سرپل ذهاب سالم مانده و در مقابل يك ساختمان دولتي فرو ريخته، نشان‌دهنده وقوع فساد در اين زمينه است و مشخص است كه در بخش پيمانكاري ساخت و ساز فساد وجود داشته است. حوادثي مانند زلزله درسي براي همه ما است كه چگونه همديگر را ياري كرده و با همديگر باشيم.

 

وقوع حوادث طبيعي ميز محاكمه نيست

حسن روحاني در ادامه تصريح كرد: بايد در كنار قدرت ملي، وحدت ملي را هم مستحكم كنيم. امروز بيش از هر زمان ديگري نيازمند وحدت و همدلي هستيم و بايد از حوادثي مانند زلزله براي وحدت بيشتر استفاده كرد نه براي تفرقه و ايجاد اختلاف و دودستگي. وقوع حوادث طبيعي ميز محاكمه نيست كه در آن همديگر را پاي آن كشانده و به محاكمه بكشانيم، بلكه چنين اتفاقاتي زمان ياري و كمك و همدلي بيشتر مردم و انسجام و وحدت است.

 

تصويب تصميمات لازم براي كمك به مناطق آسيب‌ديده از زلزله

حسن روحاني با اشاره به نياز حدود 30 هزار خانه شهري و روستايي مناطق زلزله‌زده كرمانشاه براي بازسازي و ترميم، گفت: همه بايد در اين زمينه كمك كنند. اما مسووليت اصلي در استقرار موقت و دايمي مردم زلزله‌زده، بنياد مسكن است و خواهش مي‌كنم كه كارهاي موازي در اين زمينه صورت نگيرد و هر كسي كه قصد كمك دارد، آن را در اختيار بنياد مسكن قرار دهد. رييس‌جمهوري افزود: در زمينه كمك‌هاي ديگر نيز بهتر است هلال احمر مرجع باشد و در حوزه اطلاع‌رساني با توجه به اينكه در چنين مواقعي اخبار و شايعات كذب و گسترده‌اي، گفته مي‌شود، مرجع اصلي مردم براي اطلاع از امور، بايد صدا و سيما باشد. حسن روحاني با اشاره به خواسته‌هاي ساكنان مناطق زلزله زده از مسوولان گفت: ديروز مردم با صبر، متانت و ادب و بسيار منطقي خواسته‌هاي اوليه خود را مطرح كردند و وظيفه داريم كه به مسووليت خود در اين زمينه عمل كنيم.

 

شرايط حساس است و بايد هوشيار باشيم

روحاني در بخش ديگري از سخنان خود به شرايط حساس منطقه و لزوم هوشياري در چنين شرايطي اشاره كرد و گفت: امروز شرايط منطقه از هر زمان ديگري حساس‌تر شده است و ضرورت دارد در مقابل آن هوشيار باشيم. قدرت‌هاي خارجي از حضور در منطقه صرفا براي بازارگرمي براي فروش‌ سلاح‌هاي خود و زمينه مناسب براي دخالت در بازار منطقه و بازي با قيمت نفت استفاده كرده و اهداف سوء خود را در اين زمينه‌ها دنبال كردند و هيچگاه حضور آنها به نفع مردم منطقه نبوده و به جز دردسر و گرفتاري هيچ نتيجه‌اي نداشته است.

 

ماجراي سعد حريري در تاريخ كم‌نظير است

روحاني درادامه با اشاره به موضوع استعفاي سعد حريري گفت: مداخله آشكار در كشور مستقلي مثل لبنان و اينكه از كسي بخواهند استعفا داده و فرد ديگري را براي جايگزيني او معرفي ‌كنند، اتفاق بسيار كم‌نظيري در تاريخ است؛ شما چه كاره هستيد و با اتكا به چه قدرتي چنين اقداماتي انجام مي‌دهيد؟ تصور مي‌كنيد كه پول تا كجا مي‌تواند كارساز باشد. اينكه كشور مسلماني در منطقه از رژيم صهيونيستي بخواهد و به آن التماس كند كه مردم لبنان را بمباران كند بسيار شرم‌آور و خجالت‌آور است. در تاريخ سراغ نداريم كه يك كشور اسلامي به چنين اقداماتي دست زده باشد و اين نشان‌دهنده ناپختگي افرادي است كه در اين كشورها سر كار آمدند. ما به عنوان جمهوري اسلامي ايران اولا بخواهيد يا نخواهيد حامي مظلومان بوده و خواهيم ماند و اينكه دشمن ظالم و كمك‌رسان مظلوم باشيم دستور اسلام، پيامبر گرامي و اميرالمومنين علي‌(ع) است. ما همواره به ياري مظلومان خواهيم شتافت و نمي‌توانيم ببينيم كه تروريست‌ها حرم‌هاي مقدس را تخريب كرده و مردم بي‌گناه و مسلمان را مورد حمله قرار دهند.

 

منكر وجود مشكلات نيستيم

رييس‌جمهوري در ادامه جلسه با تاييد وجود مشكلات در حوزه‌هاي مختلف تصريح كرد: كسي منكر وجود مشكلات در حوزه‌هاي مختلف نيست، اما در عين حال به آينده بهتر و كشور آبادتر اميد داشته و ترديد ندارم از مشكلات عبور خواهيم كرد و در اين مسير قدرت ملي و حفظ وحدت و يكپارچگي مي‌تواند چاره‌ساز بوده و ما را از شرايط و مشكلات به سلامت عبور دهد. در سايه اميد، وحدت و آينده درخشان، به وظيفه ملي و ديني خود عمل خواهيم كرد.

در حاشيه جلسه هيات دولت، «محمود واعظي» رييس دفتر رييس‌جمهوري، «سيد‌محمد بطحايي» وزير آموزش و پرورش، «محمد‌جواد آذري‌جهرمي» وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات، «محمد نهاونديان» معاون اقتصادي رييس‌جمهور، «حسن قاضي‌زاده‌هاشمي» وزير بهداشت و «محمد باقر نوبخت» پس از پايان جلسه در جمع خبرنگاران حاضر شدند و به سوالات پاسخ دادند.

 

رييس دفتر رييس‌جمهوري: توافقي ميان دولت و مجلس براي تغيير ساختار دولت صورت نگرفته است

در آغاز هفته جاري و همزمان با ديدار روساي سه قوه، خبري درباره توافق ميان مجلس و دولت براي تغيير ساختاري دولت كه شامل تفكيك وزارت راه و شهرسازي به دو وزارتخانه مسكن و شهرسازي، انتقال سازمان شهرداري‌ها از وزارت كشور به وزارت مسكن، جدايي برق از وزارت نيرو و انتقال آن به وزارت نفت، ادغام سازمان محيط زيست و همچنين منابع طبيعي و بخش آب آب‌وفاضلاب شهري و روستايي و آب‌منطقه‌اي به يك وزارتخانه، تفكيك وزارت صنعت، معدن و تجارت به دو وزارتخانه توسعه صادرات و بازرگاني، تفكيك وزارت ورزش و جوانان و احياي سازمان ملي جوانان مي‌شد، منتشر شد. «محمود واعظي» رييس دفتر رييس‌جمهوري با تكذيب خبر اين توافق گفت: اين موضوع كه ميان رييس‌جمهور و رييس مجلس بحثي صورت گرفته باشد امري طبيعي است و توافقي صورت نگرفته است چرا كه اين موضوع به تمامي نمايندگان مجلس بازمي‌گردد كه بايد درباره آن اظهارنظر كنند پس در اينجا توافق ميان روساي مجلس و دولت معنا ندارد؛ تصميم در اين زمينه با مجلس است.

 

وزير بهداشت: بايد مراقب باشيم غذا و آب

زلزله‌زدگان آلوده نباشد

پس از وقوع زمين‌لرزه و آغاز امداد‌رساني به مناطق زلزله زده خبري درباره كمبود دارو در اين مناطق در فضاي مجازي منتشر شد. «حسن قاضي‌زاده‌هاشمي» وزير بهداشت با رد اين اخبار گفت: مشكل كمبود دارو در مناطق زلزله‌زده نداريم. بايد مراقب باشيم كه غذا و آب زلزله‌زدگان آلوده نباشد و از ايجاد اين مشكل پيشگيري كنيم. ما همچنين بايد مراقب بهداشت محيط باشيم. وظايف اين وزارتخانه در قبال زلزله‌زدگان انجام شده و در حال اجرا است.

 

وزير آموزش و پرورش: تلاش داريم تا مدارس مناطق زلزله‌زده هفته آينده بازگشايي شود

با وقوع زلزله و تخريب مدارس اين مناطق، نگراني‌هايي درباره زمان بازگشايي مدارس اين مناطق با وجود تخريب كامل وجود دارد. «سيد‌محمد بطحايي» وزير آموزش و پرورش در اين باره گفت: مقرر شده است مدارس سالم در اين مناطق به صورت دوشيفته فعاليت كنند تا وقفه‌اي در تحصيل دانش‌آموزان ايجاد نشود. تلاش داريم تا فعاليت مدارس در اين مناطق از هفته آينده از سر گرفته شود.

 

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات: در شب اول زلزله غرب ايران ۴۷ سايت موبايل از دسترس خارج شد

اخلال در وضعيت ارتباطي در مواقع بحراني مانند وقوع زلزله يكي از جدي‌ترين مشكلات به شمار مي‌رود. همزمان با وقوع زلزله در كرمانشاه 47 سايت موبايل از دسترس خارج شد و اين اتفاق امكان برقراري ارتباط با مناطق زلزله زده را با اخلال جدي مواجه كرد. «محمد‌جواد آذري‌جهرمي»، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در اين باره گفت: در شب اول زلزله غرب ايران ۴۷ سايت موبايل از دسترس خارج شده بود كه همان شب بسياري از آنها مجدد به شبكه بازگشتند. از ساعات اوليه همكاران ما در ستاد بحران وزارت ارتباطات فعال شدند.

 

سخنگوي دولت: ۲۸۱ ميليارد تومان به عنوان كمك بلاعوض به زلزله‌زدگان اهدا مي‌شود

زلزله كرمانشاه خسارت زيادي به مناطقي در غرب كشور وارد كرده است و از اين رو نگراني‌هايي درباره روند بازسازي، ترميم و خسارت وارد شده به مردم مناطق زلزله زده وجود دارد. «محمد باقر نوبخت»، سخنگوي دولت در اين باره گفت: هيات دولت ۶۵۹ ميليارد تومان براي تسهيلات و ۲۸۱ ميليارد تومان به عنوان كمك بلاعوض به زلزله‌زدگان كرمانشاه تصويب كرده است و به خانواده‌هايي كه نياز به احداث و بازسازي خانه دارند، در روستاها ۲۵ ميليون و شهرها ۳۵ ميليون تومان وام تعلق مي‌گيرد.

 

معاون اقتصادي رييس‌جمهوري: تا هفته آينده ۹۸ درصد مشكل تعاوني‌هاي وحدت، البرز ايرانيان و افضل‌طوس حل مي‌شود

رشد قارچي موسسات و تعاوني‌هاي مالي و اعتباري در دولت دهم مشكلات بسياري را براي دولت تدبير و اميد به وجود آورده است. اعتراض سپرده‌گذاران در اين موسسات و تعاوني‌ها رفته‌رفته درحال تبديل به يك موضوع امنيتي است؛ از اين رو دولت حل مشكلات اين سپرده‌گذاران را در اولويت برنامه كاري خود قرار داده است. تعاوني‌هاي وحدت، البرز ايرانيان و افضل‌‌طوس سه تعاوني هستند كه سپرده‌گذاران آن با مشكل مواجه شده‌اند. «محمد نهاونديان»، معاون اقتصادي رييس‌جمهوري درباره اقدام تازه دولت براي حل مشكلات اين سپرده‌گذاران گفت: تاهفته آينده با اقداماتي كه انجام مي‌شود بيش از ۹۸ درصد مشكلات اين موسسات حل شده و نگراني سپرده‌گذاران نيز برطرف مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون