• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3956 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۵ آبان

ولايت‌‌فقيه، سازندگي، اعتدال محورهاي سه‌گانه وصيتنامه هاشمي

سيد‌رضا اكرمي*

بسيار بعيد به نظر مي‌رسد كه آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني وصيتنامه‌اي نداشته‌ باشد. خصوصا كه حضرت امام خميني نيز چنين وصيتنامه‌اي داشت و آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني هم از شاگردان مطيع امام بود به همين دليل حتما ايشان هم وصيتنامه‌اي سياسي داشته‌اند كه شايد بايد بيشتر در ميان وسايل كار و آثار باقي مانده در دفتر كار ايشان جست‌وجو كنند. اما به نظر نگارنده اگر از آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني وصيتنامه‌اي به جاي مانده ‌باشد قطعا در اين وصيتنامه بر ولايت‌فقيه تاكيد و از اين امر با تعبيرات سنگين و گرانبهايي ياد شده است. به خصوص كه آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني در بيانات‌شان در مورد رهبري تعبير عشق من را به كار بردند حتما نسبت به شخص ولي‌فقيه و اصل ولايت‌فقيه تاكيدات و توصيه‌هايي داشته‌اند.
از سويي ايشان جزو شخصيت‌هاي برجسته و تاثيرگذار پيش و پس از انقلاب بودند كه فداكاري‌هاي زيادي در راه اين انقلاب از خود نشان دادند. به همين دليل قطعا ايشان توصيه‌ و نگاهي جدي نسبت به محرومان و مستضعفان در جامعه داشته‌اند.  نبايد از اين نكته غفلت كرد كه اختلافات ميان سياسيون و اصحاب جريان‌ها تنها در شكل است و قطعا اختلافي در محتوا وجود ندارد. تمام انقلابيون و بانيان انقلاب اسلامي در چند محور حفظ تماميت ايران، استقلال كشور، ايجاد و حفظ اقتدار و قدرت، قانون اساسي و همچنين ولايت‌فقيه نگاه مشترك دارند. بنابراين حتما آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني هم بر اين محورها اصرار و اهتمام داشته‌اند؛ همان‌طور كه اگر به سخنراني‌ها و خطبه‌هاي 16 ساله امامت جمعه ايشان نگاهي بيندازيم، متوجه مي‌شويم كه دغدغه آيت‌الله هاشمي غير از اين موارد نبود.
علاوه بر اين موارد آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني سردار سازندگي بود و خصوصا بعد از جنگ تحميلي 8 ساله بر مقوله عمران و آبادي تاكيد ويژه‌اي داشت. بنابراين قطعا در اين زمينه‌ هم توصيه‌هاي زيربنايي لازم را در وصيتنامه داشته‌اند.
در بعد سياسي هم فارغ از اختلافات شكلي و اشتراكات محتوايي كه در بالا به آن اشاره شد قطعا آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني بر حفظ وحدت و اعتدال و پرهيز از اختلاف و كشمكش و جدال تاكيد داشته‌اند.
*عضو جامعه روحانيت مبارز

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون