• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3957 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۹ آبان

مجلس ميزبان 8 وزير روحاني

دومين سوال از وزير كشور

عبدالرضا رحماني فضلي اين هفته براي دومين بار در دولت دوازدهم به صحن علني مجلس شوراي اسلامي فراخوانده شده و به سوال نمايندگان مجلس پاسخ مي‌دهد. بنا بر دستور كار هفتگي مجلس محمود صادقي، نماينده اصلاح‌طلب تهران و ۱۵ نماينده ديگر از او در مورد تعلل وزارت كشور در برخورد با تخلفات صورت گرفته در واگذاري املاك شهرداري تهران و املاك نجومي خواهند پرسيد. به اين ترتيب بايد منتظر ماند و ديد كه رحماني‌فضلي مي‌تواند همچون علي‌ربيعي، وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي نمايندگان را قانع كند يا دومين كارت زرد خود را دريافت مي‌كند. او يك ماه و نيم قبل (11 مهر) نيز در صحن علني به سوال 8 نماينده درباره علت فقدان نظارت فرمانداران بر مصوبات و عملكرد شوراها و فقدان كارايي هيات حل اختلاف استان‌ها پاسخ داده و موفق نشده بود كه آنها را قانع كند.
سوال از رحماني‌فضلي تنها كار بهارستان‌نشينان در جلسات امروز و چهارشنبه نيست. آنها كارهاي ديگري همچون انتخاب ناظرين در مجامع و شوراها را نيز دارند. چند طرح اعاده شده از سوي شوراي نگهبان را بررسي مي‌كنند. استماع گزارش كميسيون صنايع و معادن مبني بر رد تقاضاي تحقيق و تفحص از عملكرد شركت دخانيات ايران و گزارش كميسيون ويژه حمايت از توليد ملي در مورد نحوه اجراي قانون اجراي سياست‌هاي كلي اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسي و بررسي تقاضاي عده‌اي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي درمورد تشكيل كميسيون ويژه گردشگري، ميراث فرهنگي و صنايع دستي را نيز در دستور كار دارند.
نمايندگان مجلس همچنين گزارش كميسيون اقتصادي در مورد طرح استفساريه ماده (۳۹) قانون رفع موانع توليد رقابت‌پذير و ارتقاي نظام مالي كشور را خواهند شنيد.

هشت عضو كابينه در مجلس
رحماني فضلي تنها وزيري نيست كه اين هفته به مجلس مي‌رود. هشت عضو ديگر كابينه نيز در جلسات كميسيون‌هاي مجلس حاضر شده و به سوالات نمايندگان پاسخ مي‌دهند. تازه‌ وارد‌ترين عضو كابينه يعني منصور غلامي، وزير علوم يكي از اين افراد است كه به كميسيون آموزش و تحقيقات دعوت شده تا برنامه‌هاي كاري خود را ارايه دهد. اين كميسيون همچنين سيد محمد بطحايي، وزير آموزش و پرورش را نيز دعوت كرده تا مشكلات مطرح شده در سفرهاي استاني به استان‌هاي سيستان‌وبلوچستان، لرستان و گيلان را مورد بررسي قرار دهد.
كميسيون اقتصادي نيز اين هفته ميزبان 6 وزير خواهد بود؛ وزراي دفاع، نفت، جهاد كشاورزي، نيرو، صنعت، معدن و امور اقتصادي و دارايي به اين كميسيون احضار شده‌اند. محمد باقر نوبخت، رييس سازمان برنامه و بودجه نيز اين هفته به مجلس مي‌رود اما نه به كميسيون اقتصادي. او در جلسه‌اي با نمايندگان عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي به بررسي بودجه دفاعي كشور خواهد پرداخت. امير حاتمي، وزير دفاع و معاونش نيز در يكي از جلسات اين كميسيون شركت خواهند داشت.
زنگنه گزارش مي‌دهد
اعضاي كميسيون انرژي نيز از همكاران خود عقب نمانده و دو وزير حوزه خود را فراخوانده‌اند. آنها با اردكانيان و معاونانش نيز نشست مشترك دارند. غلامرضا كاتب نماينده گرمسار، محمدرضا صباغيان نماينده مهريز، ابركوه و بافق، احمد عليرضابيگي نماينده تبريز، جواد كريمي قدوسي نماينده مشهد، رضا انصاري نماينده داراب و نادر قاضي‌پور نماينده اروميه نيز دست به دست هم داده تا بيژن زنگنه، وزير نفت را به بهارستان بكشانند. زنگنه همچنين از آخرين وضعيت اجراي قرارداد توسعه فاز يازده پارس جنوبي با شركت توتال گزارش خواهد داد. زنگنه در اين جلسه تنها نيست و علي كاردر،‌ مديرعامل شركت مهندسي و ساخت شركت ملي نفت ايران او را همراهي مي‌كند تا در خصوص طرح‌ها و پروژه‌هاي در دست اجراي خود گزارش دهد.
زنگنه جلسه ديگري نيز با نمايندگان عضو كميسيون عمران دارد تا نحوه ارجاع احكام برنامه‌اي و بودجه‌اي مرتبط با وزارت نفت در حوزه عمراني كشور و تقاضاي اعمال ماده ۲۳۶ آيين‌نامه داخلي در نحوه اجراي احكام بودجه سال‌هاي ۹۴ تا ۹۶ مربوط به تامين و توزيع قير بررسي شود.

نشست مشترك با شريعتمداري و حجتي
سوالات سه نماينده مجلس بهانه حضور محمد شريعتمداري، وزير صنعت، معدن و تجارت در كميسيون مربوطه است. او يك جلسه مشترك با محمود حجتي نيز در كميسيون كشاورزي دارد تا مصوبه اصلاح تركيب اعضاي ستاد هدفمندي يارانه‌ها و كارگروه‌هاي تنظيم بازار و كاهش آلودگي هواي كلانشهرها و ساماندهي گندم، آرد و نان بررسي شود. حجتي علاوه بر اين جلسه مشترك بايد به سوالات 13 نماينده مجلس پاسخ دهد.

سوال در مورد يك آبروريزي بين‌المللي
شكايت عادل شيحي، بازيكن خارجي استقلال كه موجب شد فيفا استقلال را از حضور در نقل و انتقالات زمستاني محروم كند، مسعود سلطاني‌فر وزير ورزش و جوانان را به مجلس كشانده است. پيرو مشكلات پيش آمده براي استقلال تهران و تراكتورسازي، الياس حضرتي، نماينده تهران از او خواسته تا به مجلس آمده و بگويد كه سازو‌كار انتخاب اعضاي هيات‌مديره باشگاه‌هاي پرطرفدار چيست؟ به گفته حضرتي بايد مشخص شود كه چرا هيات‌مديره و مديرعامل باشگاه استقلال در پرداخت بدهي بازيكن خارجي خود كوتاهي كرده‌‌اند تا ميليون‌ها هوادار اين تيم در آستانه بازي‌هاي حساس ليگ قهرمانان آسيا نگران شوند. حضرتي همچنين در مورد علت بي‌اطلاعي مديران عامل و اعضاي هيات‌مديره دو باشگاه از محروميت پرسيده است. به گفته او اينكه تحريم‌ها را بناي اين فاجعه مي‌دانند يا تقصيرها را به گردن مديران قبلي مي‌اندازند فقط شانه خالي كردن از زير بار مشكلات است.
سوال ديگري كه سلطاني‌فر بايد به آن پاسخ دهد اين است كه چرا با توجه به اصلاح فدراسيون فوتبال و سازمان ليگ از محروميت اين دو باشگاه قرارداد بازيكنان جديد اين تيم ثبت شده و براي بازيكنان تراكتورسازي كارت بازي صادر شده است؟ وزير ورزش همچنين بايد در جمع اعضاي كميسيون از اقداماتي كه براي رفع اين مشكل شده است و راهكاري كه مانع تكرار چنين مسائلي مي‌شود، صحبت كند.
حضرتي، نماينده اصلاح‌طلب تهران كه ماجراي پيش‌آمده براي دو باشگاه استقلال و تراكتور‌سازي را يك آبروريزي بين‌المللي توصيف مي‌كند، پيش‌تر نيز در نامه‌هايي به وزير ورزش از او خواسته بود تا نسبت به رفع ضعف‌هاي موجود اقدام كند. او مشخصا تاكيد كرده بود كه در مورد مسائل كلان مديريتي در باشگاه استقلال فكري كند. وي در اين نامه آورده بود: « اگر ديروز استقلال با شكايت يك بازيكن بي‌كيفيت خارجي نيم‌فصل از حضور در نقل و انتقالات محروم شد، امروز پرسپوليس در پرونده مانوئل ژوزه با خطري جدي روبه‌رو است... وقتي دولت نمي‌تواند استقلال و پرسپوليس را به بخش خصوصي واگذار كند، حداقل انتظار از دولت اين است كه با انتصاب افرادي كاردان و كارشناس بهترين شرايط را براي اين دو باشگاه در نظر بگيرد، امري كه امروزه متاسفانه شاهد آن نيستيم.» حضرتي در نامه ديگري به وضعيت باشگاه نفت تهران نيز اشاره كرده و نوشته است: «بعد از انصراف وزارت نفت از تيم‌داري در فوتبال و واگذاري نفت تهران به بخش خصوصي نه‌تنها مشكلات اين تيم حل نشد كه متاسفانه مشكلات عديده‌اي هم بر پيكر نحيف اين باشگاه وارد شد... اينكه چطور سازمان خصوصي‌سازي و اداره ورزش و جوانان استان تهران اهليت مالك جديد اين باشگاه را با وجود پرونده بدهي بانكي تاييد كرده‌اند سوال مهمي است كه از جنابعالي به عنوان متصدي ورزش كشور پاسخ قانع‌كننده مي‌خواهيم.»

گزارش‌ها از كرمانشاه
زلزله كرمانشاه يكي از ديگر موضوعات مورد توجه در جلسات اين هفته مجلس شوراي اسلامي است. هيات‌هاي اعزامي از كميسيون‌هاي شوراها و عمران گزارش خود را ارايه مي‌كنند. مسوولان وزارت كشور، وزارت بهداشت، وزارت راه و جمعيت هلال‌احمر نيز به كميسيون بهداشت و درمان رفته و گزارش مي‌دهند.
كميته‌اي از كميسيون عمران چهارشنبه گذشته از مناطق زلزله‌زده غرب كشور بازديد كرده بودند. سيداحسن علوي، نماينده مردم سنندج بعد از اين بازديد خسارات مربوط به واحدهاي مسكن مهر و بيمارستان اسلام‌آباد غرب كه فقط 8 ماه از افتتاح آن گذشته بود را قابل تامل دانسته و گفته بود: «متاسفانه كيفيت پايين مصالح و ضعف نظارت‌ها عامل اصلي تخريب ساختمان‌هاي مسكن مهر و ساير ساختمان‌هاي نوساز در اثر زمين لرزه اخير است.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون