• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3957 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۹ آبان

وزارت صنعت و بانك مركزي به ابلاغيه دولت بي‌توجه هستند

سرنوشت كارت اعتباري خريد در ابهام

گروه اقتصادي

با گذشت هشت ماه از سال ۱۳۹۶ و با وجود تكليف قانوني وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانك مركزي بر اساس مصوبه ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي مبني بر اجراي طرح جديد كارت اعتباري خريد كالاي ايراني، نه تنها ابلاغيه مربوطه توسط معاون اول رييس‌جمهوري به مرحله اجرا در نيامده، بلكه سرنوشت آن نيز مشخص نيست. براساس مصوبه ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي اجراي طرح جديد كارت اعتباري خريد كالاي ايراني توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانك مركزي در سال جاري جزو وظايف اين دو دستگاه تعريف شده كه بايد پس از تهيه طرح مذكور آن را به تصويب سازمان برنامه و بودجه جهت اجرا و ابلاغ برسانند، اتفاقي كه با گذشت حدود هشت ماه از ابتداي سال تاكنون عملياتي نشده و بايد منتظر ماند و ديد كه آيا مسوولان ذي ربط اين مصوبه ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي را كه يك تكليف است اجرايي خواهند كرد يا خير؟
ارايه طرح اوليه توسط وزارت صنعت
پرونده طرح كارت اعتباري خريد كالاي ايراني در حالي سال گذشته بسته شد كه نه‌تنها انتقادات عديده‌اي به آن وارد شد بلكه دو مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت و نيز بانك مركزي نسبت به چگونگي اجراي آنچه در خصوص ليست كالاهاي مدنظر و نيز تسهيلات بانكي معترض بودند. با اين وجود وزارت صنعت، معدن و تجارت در مرداد ماه سال جاري پيشنهاد جديدي را براي اجراي طرح كارت اعتباري خريد كالاي ايراني در سال ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ به بانك مركزي ارايه كرد كه به گفته مسوولان در آن زمان حتي توسط سازمان برنامه و بودجه اصلاح و تاييد نيز شده بود.  به گفته عباس هاشمي، مديركل دفتر لوازم خانگي و صنايع فلزي وزارت صنعت، معدن و تجارت در اين طرح پيش بيني دو ميليون كارت اعتباري خريد كالاي ايراني در دستور كار قرار گرفته و ميزان اعتبار هر كارت بطور متوسط برابر پنج ميليون تومان تعريف شده بود تا در مجموع طرح مذكور به ميزان ۱۰ هزار ميليارد تومان در صورت توافق نهايي بانك مركزي اجرايي شود. در نهايت طبق اعلام مديركل دفتر لوازم خانگي و صنايع فلزي وزارت صنعت، معدن و تجارت، پس از تهيه و ارسال اين طرح به بانك مركزي، اين بانك خود اقدام به تهيه طرحي جديد كرده تا طرح ارايه شده توسط وزات صنعت، معدن و تجارت مسكوت باقي بماند.
طرح بانك مركزي جايگزين طرح وزارتخانه
وزارت صنعت، معدن و تجارت براساس مصوبه ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي، طرح جديد كارت اعتباري خريد كالاي ايراني را به بانك مركزي ارايه كرد اما اين طرح در نهايت مسكوت ماند و طرح جديد بانك مركزي مدنظر قرار گرفت تا در راستاي اجراي آن اقدام شود. مسوولان بانك مركزي اعلام كرده بودند كه تهيه طرح جديد كارت اعتباري خريد كالاي ايراني به كميسيون اعتبارات بانك مركزي ارسال شده و منتظر تاييد و تصويب در اين كميسيون است تا پس از آن با ارايه به وزارت صنعت، معدن و تجارت و توافق نهايي دودستگاه به سازمان برنامه و بودجه ارسال شود كه در صورت تصويب نهايي آن در اين سازمان طرح جديد كارت اعتباري خريد كالاي ايراني اجرايي مي‌شود. طرحي كه همچنان در گير و‌دار و چند و چون تصميم‌گيري در مورد نحوه اجرا قرار گرفته و تاكنون با وجود گذشت هشت ماه از سال جاري عملياتي نشده است.
رونمايي از طرح بانك مركزي و اشكالات آن
ميرمحمد صادقي، مديركل اعتبارات بانك مركزي اعلام كرده اين بانك در حال بررسي طرح جديدي از كارت‌هاي اعتباري است كه فقط براي خريد كالاي ايراني بوده و برخلاف طرح شكست‌خورده دوره قبل قرار نيست از منابع اين بانك استفاده شود. همچنين با وجود اينكه تامين منابع اين كارت‌ها صرفا از محل منابع خود بانك‌هاست، اگر توافقات به نتيجه برسد نرخ سود بازپرداخت كمتر از سود رايج تسهيلات خواهد بود.
به گفته وي، بانك مركزي پيشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت در اين رابطه را به دليل وجود نقايصي كه مهم‌ترين آن به عدم تجهيز توليد‌كنندگان به سامانه معتبر است در حال بررسي دارد و بايد مشكلات آن برطرف شود. مهم‌ترين نقصي كه در پيشنهاد وزارت صمت براي طرح كارت‌هاي اعتباري وجود دارد، اين است كه بايد بتوان تمامي توليد‌كنندگان را به سامانه‌هايي مجهز كرد كه از واريز پول ناشي از خريد به حساب‌ آنها مطمئن شد. اين در حالي است كه اكنون به غير از چند توليد‌كننده معتبر مابقي به چنين سامانه‌اي مجهز نيستند و بايد وزارت صمت در اين باره بررسي‌هاي لازم را انجام داده و بازنگري كند.
رد ادعاي بانك مركزي توسط انجمن
حميدرضا غزنوي، سخنگوي انجمن توليدكنندگان لوازم خانگي ضمن رد ادعاي بانك مركزي در خصوص عدم تجهيز توليد‌كنندگان به سامانه معتبر، با اشاره به اينكه بانك مركزي در ارتباط با طرح كارت اعتباري خريد كالاي ايراني در سال ۱۳۹۶ به دنبال بهانه‌جويي است، اعلام كرد كه به نظر مي‌رسد اين طرح در سال جاري اجرايي نشود.  وي همچنين درباره علت تاخير طولاني در اجرايي شدن طرح كارت اعتباري خريد كالاي ايراني در سال ۱۳۹۶ توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت و نيز بانك مركزي، اظهار كرد كه با وجود پيگيري‌هاي مختلف صورت گرفته در اين رابطه، هنوز اين طرح به نتيجه نرسيده و هر خبري در ارتباط با اجرايي شدن طرح كارت اعتباري كالاي ايراني در سال ۱۳۹۶ صحت ندارد و به هيچ‌وجه در حال حاضر اين مساله مطرح نيست و به نظر مي‌رسد در سال جاري به نتيجه نرسد.
طرحي كه اجرايي نمي‌شود؟
سخنگوي انجمن توليدكنندگان لوازم خانگي معتقد است بانك مركزي قصد ندارد طرح كارت اعتباري خريد كالاي ايراني مصرفي بادوام در سال ۱۳۹۶ را به مرحله اجرا در آورد و بايد ادعا كرد كه دستورالعمل يا سياست ابلاغ فرماندهي اقتصاد مقاومتي توسط بانك مركزي به هوا رفته است.  حال كه تنها چهار ماه تا پايان سال جاري باقي مانده بايد منتظر ماند و ديد كه آيا طرح كارت اعتباري خريد كالاي ايراني طبق مصوبه ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي كه به عنوان يك تكليف بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت و نيز بانك مركزي گذاشته شده است، در سال جاري اجرايي خواهد شد يا اينكه بايد شاهد موكول شدن آن به سال آينده باشيم!

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون