• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3964 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۸ آذر

حميد پورآذري از نخستين سالانه بينارشته‌اي (سابت) مي‌گويد

در پي برقراري گفت‌وگو بين هنرمندان

بابك احمدي| نخستين سالانه بينارشته‌اي تهران (سابت) با مديريت هنري حميد پورآذري، كارگردان تئاتر با هدف ايجاد گفت‌وگو و همكاري ميان هنرمندان معاصر در رشته‌هاي مختلف هنري از نيمه آذر برگزار مي‌شود. براساس اطلاعات منتشر شده قرار است حاصل اين تبادل‌ها و تعامل‌ها در قالب چند اجرا در يك رپرتوار مشترك به مدت يك ماه ارايه شود تا هنرمندان رشته‌هاي گوناگون هنر شامل تئاتر، تجسمي و موسيقي براي تاليف و خلق اجراهاي مشترك گردهم آيند.
پورآذري در پروژه مورد نظر از هنرمندان جواني مانند محمد مساوات، سمانه زندي‌نژاد، پويان باقرزاده، احمد سلگي در حوزه تئاتر، مهدي ساكي، رضا كولغاني، ماكان اشگواري و رام در حوزه موسيقي و بهرنگ صمدزادگان، علي پناهي، گلرخ نفيسي، پانته‌آ آرمانفر در هنرهاي تجسمي براي حضور در نخستين دوره (سابت) دعوت كرده است. اين كارگردان كه مدتي است به اجراهاي بينا رشته‌اي توجه بيشتري نشان مي‌دهد درباره ايده مورد نظر و هدف از برگزاري اين پروژه به «اعتماد» مي‌گويد: «از مدت‌ها قبل ايده‌هايي در ذهن داشتم و بر همين اساس به گفت‌وگو و مشورت با دوستانم مشغول شدم تا ببينيم چطور مي‌توانيم بين هنرهاي مختلف مثلا نمايش و موسيقي يك تلفيق خوب ايجاد كنيم. بعد از صحبت‌ها به اين نتيجه رسيديم بايد از تجربه‌هاي گذشته استفاده كنيم و تلاش اين باشد كه به بهترين تركيب برسيم.»
كارگردان نمايش «دايره گچي قفقازي» در ادامه به مشكل پيش روي طرح مورد نظر اشاره كرد؛ مشكلي كه به ظاهر يك نقصان مشهود نه تنها در عرصه فرهنگ و هنر بلكه در عرصه سياسي و اجتماعي است. «بحران گفت‌وگو» بين طيف‌هاي گوناگون فعال در عرصه‌هاي فرهنگي و هنري. پورآذري در اين باره توضيح مي‌دهد: «در بدو امر يك مشكل اساسي پيش روي ما قرار دارد. اينكه هنرمندان حوزه تئاتر و موسيقي در دهه‌هاي اخير ارتباط كمي با هم داشته‌اند و بايد شرايطي به وجود بياوريم كه با هم زير يك سقف قرار بگيرند. نكته اينجا است كه وقتي متوجه شديم وضعيت به اين شكل است تصميم گرفتيم شرايط سخت‌تري حاكم كنيم و بر همين اساس هنرمندان پرفورمنس و تجسمي نيز به جريان اضافه شدند. به اين ترتيب اگر گفت‌وگويي شكل بگيرد بين سه رشته هنري برقرار مي‌شود و در نتيجه فضايي براي گفت‌وگو بين اين هنرمندان به وجود مي‌آيد كه شايد به يك خروجي برسد.»
به گفته او پروژه (سابت) يك بهانه براي شروع ايجاد گفت‌وگو بين هنرمندان سه عرصه موسيقي، نمايش و تجسمي است. پورآذري ادامه مي‌دهد: «حتي اگر زماني قرار باشد خودمان را آسيب‌شناسي كنيم مي‌توانيم به بررسي نتايج حاصل از اين پروژه بپردازيم. به نظرم حضور يك عده جوان كنار يكديگر اتفاقي خوب و شروع تمرين گفت‌وگو است.»
پورآذري در پاسخ به اين پرسش كه انتخاب‌ هنرمندان جوان حاضر در اين پروژه بر چه اساس اتفاق افتاد؟ مي‌گويد: «انتخاب هنرمندان در دوره اول از بين افرادي كه مي‌شناختيم اتفاق افتاد و فراخوان منتشر نشد. به اين دليل كه هنوز با جزييات آنچه قرار است رخ بدهد آشنا نيستيم. از طرفي اين جوان‌ها هم ريسك كار را به جان خريدند و پذيرفتند وارد عرصه شوند. امكان دارد تجربه اول كه به پايان برسد طور ديگري به ماجرا نگاه كنيم. فعلا در فضاي آزمون و خطا به سر مي‌بريم و بايد ايرادها را از بين ببريم و بعد فراخوان عمومي منتشر كنيم. در اين مرحله بيشتر به شنيدن انتقادها و پيشنهادهاي سازنده نياز داريم.»
نكته قابل اشاره در ايده مورد نظر پورآذري به نوعي تلاش براي تكرار يك تجربه قديمي به نظر مي‌رسد؛ اتفاقي كه شايد دهه‌ها قبل در كارگاه نمايش تجربه شد و هنرمندان عرصه‌هاي گوناگون به منظور شكل دادن به يك اثر هنري كنار يكديگر جمع ‌شدند. كارگردان نمايش «سال ثانيه» در اين باره مي‌گويد: «به نظرم در داخل يك الگوي خيلي خوب داريم كه ما را از توجه و تكرار نمونه‌هاي خارجي بي‌نياز مي‌كند. كارگاه نمايش به مدت 10 سال شكل ايراني خودش را به دست آورد و همين تجربه توهم دوباره اختراع چرخ را از ما مي‌گيرد. بايد ببينيم چطور مي‌توانيم بر اساس آن الگو يك مركز براي پرورش استعدادهاي فراهم كنيم. ولي تاكيد مي‌كنم در گام اول هيچ ادعايي وجود ندارد و همان طور كه گفتم همه‌چيز به صورت آزمون و خطا و به صورت كاملا خصوصي برگزار مي‌شود. اين پروژه خودش بايد خودش را معرفي كند و حمايتي جز اين ندارد.»
پورآذري با تاكيد بر اينكه «در پروژه ما كسي پيشنهاد‌دهنده نيست و همه از يك جايگاه با ماجرا مواجه مي‌شوند» افزود: «در مشورت‌ها به اين نتيجه رسيديم كه هنرمندان را بدون تعريف خاصي كنار هم قرار بدهيم. دست افراد در تمامي موارد باز است و ما فقط زماني دخالت مي‌كنيم كه خود بچه‌ها درخواست كنند يا لزومي داشته باشد. مثلا محدوديت‌هاي سخت‌افزاري و نرم‌افزاري جلوي ما را بگيرد كه نياز به ورود باشد. اما تا اين لحظه همه اتفاق‌نظر داريم كه از سوي ما دخالتي صورت نگيرد.»
نخستين سالانه بينارشته‌اي تهران (سابت) از 15 آذر تا 15 دي‌ماه برگزار مي‌شود و به اين ترتيب هر گروه 15 اجرا خواهد داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون