• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3965 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۹ آذر

گزارش نهايي صندوق ذخيره فرهنگيان در «كما»

«سه‌شنبه هفتم آذر جلسه تدوين گزارش نهايي طرح در كميسيون آموزش و تحقيقات خواهد بود.» اين جمله عليرضا سليمي، نماينده مردم دليجان در مجلس شوراي اسلامي و عضو كميته تحقيق و تفحص از صندوق ذخيره فرهنگيان است. روز سه‌شنبه هفته جاري جلسه كميته تحقيق و تفحص از صندوق ذخيره فرهنگيان برگزار شد. در حالي كه قرار بود متن گزارش نهايي به تاييد اعضا كميته رسيده و آماده قرائت در صحن علني شود اما باز هم اين امر به تعويق افتاد. طبق اساس نامه كميته تحقيق و تفحص براي آنكه گزارش كميته به صحن علني برسد، نيازمند امضاي تمام اعضاي كميته است. اما چرا تمام اعضاي كميته حاضر به امضاي گزارشي كه از آن به عنوان گزارش نهايي ياد شده، نيستند؟
تعدادي از اعضاي كميته تحقيق و تفحص در اقدامي قابل تامل قصد دارند كه پرونده صندوق را از سال 92 تا 95 بررسي كنند اين در حالي است كه اين صندوق از سال 74 فعاليت خود را آغاز كرده است و فرهنگيان با سرمايه خود، منابع مالي آن را تامين مي‌كنند و ريشه فساد در اين صندوق محدود به اين سه سال نيست. اين اعضا معتقدند كه اسناد و مدارك اين صندوق در برخي سال‌ها موجود نيست. همين موضوع بر وقوع فساد در سال‌هايي كه سندي از آن وجود ندارد صحه مي‌گذارد. چه اتفاقي افتاده است كه اسناد برخي سال‌ها در دسترس نيست؟ با وجود اين اتفاق چرا برخي اعضا به راحتي از كنار اين موضوع عبور مي‌كنند؟ جواب روشن است. برخي اعضا به دليل وابستگي‌هاي سياسي از بررسي عملكرد دوستان خود ناراضي هستند.

اسناد مفقود شده‌اند
«جبار كوچكي‌نژاد» رييس كميته تحقيق و تفحص از صنودق معتقد است اين موضوعات واقعيت ندارد اما مي‌گويد: «بيشترين فساد در سال‌هاي 93 تا 95 رخ داده است.» كوچكي‌نژاد در پاسخ به سوال «اعتماد» درباره آنكه چرا اين تحقيق و تفحص از سال‌هاي پيش از 92 صورت نمي‌پذيرد، گفت: « پرونده و اسناد برخي سال‌ها گم شده است و امكان بررسي برخي سال‌ها وجود ندارد.» وقتي از او درباره سال‌هايي كه اسناد آنها در دسترس نيست سوال شد، پاسخ داد: «حتي سال‌هاي اين پرونده‌ها هم نامشخص است!»

اسناد جديد رسيد
سيدجواد ابطحي، عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي درباره به تعويق افتادن تدوين گزارش نهايي ۳۰ دقيقه‌اي تحقيق و تفحص از صندوق ذخيره فرهنگيان در جلسه روز سه شنبه اين كميسيون مي‌گويد: روز سه‌شنبه پوشه حجيمي حاوي اطلاعاتي جديد از سوي حجت‌الاسلام غلامحسين محسني‌اژه‌اي، معاون اول قوه قضاييه درباره تخلفات اين صندوق به دست آقاي محمدمهدي زاهدي، رييس كميسيون آموزش و تحقيقات رسيد.

در جلسه كميته تحقيق و تفحص چه گذشت؟
در جلسه روز سه‌شنبه كميته تحقيق و تفحص از صندوق، برخي از اعضا با بهانه در اختيار نداشتن اطلاعات سال‌هاي قبل از 92 قصد داشتند گزارش نهايي را كه گزارشي ناقص است، به صحن برسانند. اين موضوع با واكنش ساير اعضا همراه شده است به همين دليل از برخي مقامات ارشد صندوق ذخيره فرهنگيان دعوت شده بود تا در اين جلسه حضور پيدا كنند. در اين جلسه با رد ادعاي در دسترس نبودن اطلاعات سال‌هاي گذشته صندوق، اعلام شده كه تمامي اسناد موجود در صندوق كه مورد درخواست بوده به طور تمام و كمال در اختيار كميته تحقيق و تفحص قرار گرفته است. با اين اقدام، موضوع امضاي گزارش كميته تحقيق به هفته آتي موكول شد. با اسنادي كه در اختيار اعضاي كميته قرار گرفته است، ديگر بهانه‌اي براي تحقيق در اين صندوقي كه براي بهبود اوضاع مالي فرهنگيان تاسيس شده است وجود ندارد. اعضايي كه قصد داشتند مانع از برملا شدن فساد در زمان دولت محبوب خود شوند، حال ديگر بهانه‌اي براي اين موضوع ندارند.
صندوق ذخيره فرهنگيان روزگاري با هدف بهبود وضعيت معيشت فرهنگيان با تامين مالي فرهنگيان تاسيس شد. انتهاي هر ماه مبلغي معادل 17 تا 20 هزار تومان از فيش حقوقي هر فرهنگي جهت واريز به صندوق كسر مي‌شود تا اگر روزي قصد استفاده از خدمات صندوق را داشته باشند، صندوق با محدوديت منابع مالي روبه‌رو نباشد.
اما سال گذشته با افشا شدن اختلاس بزرگ در صندوق ذخيره، اين قشر شاهد از دست رفتن منابع مالي خود بود. پس از پايان جلسه روز سه‌شنبه، با توجه به ضرورت بررسي اطلاعات جديدي كه در اختيار اعضا قرار گرفت، تصميم بر آن شد كه گزارش نهايي تحقيق و تفحص از اين صندوق در نشست روز سه‌شنبه 21 آذر نهايي شود. در صورتي كه گزارش نهايي به امضاي تمامي اعضاي كميته رسد، اين گزارش جهت قرائت به مدت 30 دقيقه به صحن علني خانه ملت خواهد رسيد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون