• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3965 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۹ آذر

تركيه از سه نقطه مواضع شبه نظاميان را مورد هدف قرار داد

همكاري سه جانبه عليه پ‌ك‌ك

گروه جهان| جنگنده‌هاي تركيه طي دو روز گذشته مواضع گسترده‌اي از حزب كارگران كردستان (PKK) را در سه محور و از دو فضاي متفاوت مورد حمله قرار دادند كه آن را مي‌توان يكي از بزرگ‌ترين و كارآمد‌ترين حملات اخير عليه اين گروه دانست. نيروهاي مسلح تركيه اعلام كردند كه عمليات اوليه خود را در مناطقي از شمال عراق انجام دادند كه در اين عمليات هشت نيروي پ‌ك‌ك و 2 غار (محل اختفاي) آنها نيز توسط جنگنده‌هاي تركيه‌اي مورد هدف قرار گرفت و به طور كامل تخريب شد. گفته مي‌شود معمولا شبه‌نظاميان پ‌ك‌ك از غارها به عنوان پناهگاه استفاده مي‌كنند. اما ارتش تركيه از كشته شدن آنها به طور دقيق سخن نگفت و هنوز مشخص نيست اين افراد كشته يا زخمي شده باشند.
اما حمله هوايي دوم در نزديكي مرز عراق- ايران صورت گرفت كه در آن جت‌هاي 16-F تركيه به سمت كوه‌هاي قنديل در مرز ايران و عراق رفتند و مواضع پ‌ك‌ك را مورد هدف قرار دادند. همچنين در اين حمله به منطقه آسوس نزديكي سليمانيه عراق رفتند كه گفته مي‌شود يك چهارم از نيروهاي پ‌ك‌ك در اين منطقه حضور دارند و بخش زيادي از نيروهاي اين گروه را مورد هدف قرار دادند. جنگنده‌هاي تركيه در مجموع 41 نيروي پ‌ك‌ك را در آسوس مورد هدف قرار دادند كه علاوه بر افراد پناهگاه‌ها، تونل‌هاي مورد استفاده اين گروه در منطقه نيز نابود شد.
به گزارش حريت، اين عمليات پس از آن صورت گرفت كه تركيه در روز 27 نوامبر متوجه تحرك‌هاي شديد در منطقه آسوس از سوي هر دو گروه پ‌ك‌ك و يكي از شاخه‌هاي اين گروه يعني پژاك در ايران شد كه از اين منطقه به عنوان مركز تداركات و مسير عبور و مرور استفاده مي‌كردند.
طبق گزارش‌ها پس از مشخص شدن تحركات و به دست آوردن اطلاعات از طريق هواپيماهاي بدون سرنشين و منابع محلي، در مجموع 20 جنگنده 16-F از پايگاه‌هاي نظامي تركيه نزديك مرز عراق به پرواز در مي‌آيند و اهداف تعيين شده را بمباران مي‌كنند. يك هواپيماي سوخت رسان نيز وظيفه تامين سوخت اين هواپيماها را در اين عمليات بر عهده داشت. طبق گزارش‌ها براي از بين بردن پناهگاه‌هاي زيرزميني پژاك و پ‌ك‌ك جنگنده‌هاي تركيه‌اي از بمب‌هاي سنگر شكن (Bunker busters) استفاده كردند.
زماني كه روزنامه حريت از يك منبع امنيتي تركيه اين سوال را مطرح كرد كه آيا تركيه همزمان با اين عمليات هماهنگي با مقامات ايراني و عراقي داشته است، گفت: به تناسب حساسيت موضوع اين اطلاعات مي‌تواند به اشتراك گذاشته شود. گفتني است زماني كه تركيه پ‌ك‌ك را توسط جنگنده‌هاي خود در روزهاي 3 و 12 نوامبر مورد هدف قرار داد، در آن زمان گزارش‌هايي از ارتباط‌هاي تركيه با بغداد و تهران در طول عمليات مطرح شد كه آنكارا آنها را رد نكرد.
پيش‌تر نيز برخي منابع تركيه‌اي اعلام كرده بودند كه ايران و تركيه بر سر انجام يك عمليات نظامي مشترك در اقليم كردستان عراق عليه پ‌ك‌ك به توافق رسيدند اما تاريخ دقيق آن عنوان نشد. علاوه بر آن نيز بن‌علي ييلدريم، نخست‌وزير تركيه اظهار كرد كه تركيه، ايران و عراق در حال انجام تلاش‌هايي براي تامين ثبات در منطقه هستند. با اين حال شواهد نشان مي‌دهد اين عمليات با اين ابعاد و گستردگي عليه شبه‌نظاميان پ‌ك‌ك نمي‌توانست بدون هماهنگي اطلاعاتي ميان ايران و بغداد صورت گيرد، زيرا مناطق حساسي مورد هدف قرار گرفت كه قطعا بدون هماهنگي دو كشور ديگر درگير در اين مساله امكان‌پذير نبود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون