• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3967 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۱۲ آذر

سيستان، نماد وحدت

علي‌اوسط هاشمي

 استان سيستان و بلوچستان از جهات مختلف داراي اهميت خاصي است؛ نخست اين استان در شرق كشور از يك موقعيت استراتژيك برخوردار است كه ايران را به آب‌هاي آزاد متصل مي‌كند

از سوي ديگر تنها استاني است كه كشور پهناور ايران را به اقيانوس نيز متصل مي‌كند. دولت دوازدهم اهميت اين استان را به‌خوبي درك كرد و بر اساس يك برنامه‌ريزي درست، توجه خود را به آن منطقه نشان داد. از نظر تركيب جمعيتي نيز استان سيستان و بلوچستان نماد وحدت مليتي است. به دليل حساسيتي كه دشمنان بر آن تمركز كردند اين منطقه از اهميت خاصي برخوردار شده است اما آگاهي مردم، سيستان را به نمادي براي همزيستي مسالمت‌آميز تبديل كرده است كه با وجود تمام ناامني‌هاي حاكم بر منطقه امروز صحبت از امنيت، توسعه و پيشرفت در آن منطقه مي‌شود. اين امنيت، توسعه و پيشرفت هنري است كه حاصل سياست‌ها و برنامه‌هاي نظام جمهوري اسلامي ايران است. اين هنر يعني در اوج ناامني، صحبت از پيشرفت و امنيت در منطقه سيستان است و اين از يك رويكرد خاص نشات گرفته است كه دوام آن قامتي منطقه‌اي و ويژه به سيستان اهدا مي‌كند.
طرح بندري 5/2 ميليون تني كه در سال 62 افتتاح شد به 5/8 ميليون تن ارتقا پيدا خواهد كرد كه اين اتفاق مهم با برخورداري از امكانات وارد شده از اروپا در حال وقوع است. اين اتفاق يكي از مهم‌ترين نتايج برجام است. اين ارتقا مي‌تواند نقشي نو براي بندر شهيد بهشتي و كلانتري تعريف كند كه اين تنها فاز اول و دوم اين پروژه عظيم است و اين فرصتي طلايي براي كشورهايي است كه به دريا مي‌انديشند؛ چون قرار است ظرفيت اين بنادر به 85 ميليون تن ارتقا يابد كه اين مهم مي‌تواند راه ابريشم دريايي را افتتاح كند. اين يكي از مصاديق اقتصاد مقاومتي با رويكرد درون‌گرايي است كه دولت با سياستگذاري صحيح بر روي اين موضوع متمركز شده است. امروز براي نخستين‌بار شاهد كلنگ‌زني پروژه سه‌هزار هكتاري آبياري تحت فشار در سطح منطقه خواهيم بود. اين خود مي‌تواند يك الگو براي كشور باشد. در گذشته ما تنها 250 هكتار آبياري گلخانه‌اي داشتيم كه اين سير صعودي خبر از مسير توسعه‌اي استان سيستان مي‌دهد و اين موضوع بر اهميت منطقه سيستان بيش از پيش صحه مي‌گذارد. پتانسيل‌ها و اقدامات انجام شده در اين منطقه سبب سرازير شدن سرمايه‌گذار‌هاي داخلي، خارجي و دولتي به اين استان شده است كه بايد اين فرصت غنيمت شمرده شود.
اقدامات انجام شده در استان سيستان و بلوچستان در دولت يازدهم آنقدر براي مردم ملموس بود كه باعث ايجاد همگرايي ميان مردم شد. اين استان بالاترين راي ملي را به آقاي روحاني داد. 75 درصد از واجدين شرايط راي، در دوازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري در استان سيستان به پاي صندوق راي آمدند و از اين مشاركت، 6/73 درصد به روحاني راي دادند. اين اعتماد مردم سيستان به دولت اعتدال اين تكريم را مي‌طلبيد كه رييس‌جمهور به اين استان سفر كنند. سفر رييس‌جمهوري يك نوع تكريم آگاهي منطبق با نياز زمان مردمان آن ديار بوده است كه اين ارزش‌گذاري، موجب پايداري اين نقش‌ها و حركت مي‌شود.
رييس‌جمهوري در آغاز هفته وحدت به استان سيستان و بلوچستان سفر كردند كه اين اتفاق به نظر من ارزشمند‌ترين انتخاب زماني براي اين سفر مهم بوده است تا امنيت حاصل از معرفت مردم و وحدت حاصل از زيستن مردم با يكديگر به نمايش گذاشته شود. اين معرفت مردم را ما مسوولان بايد سرمايه و سرلوحه رفتار خود در اداره مملكت قرار دهيم. اگر به همين روال پيش رويم و آگاهي، شعور و روش مردم را ارزش‌گذاري كنيم اين موارد در زيست كشور كثير القومي چون ايران بر پايه وحدت امنيت زا بسيار موثر خواهد بود. مردم سيستان در پايه‌گذاري زندگي خود بسيار موفق عمل كرده‌اند. در سيستان روابط اقوام بايكديگر بسيار عالي است و ما مامور به تقويت و صيانت از اين نوع زيستن هستيم. تقويت و صيانت از اين نوع زيستن يك وظيفه ملي بر دوش همگان است.
استاندار سابق سيستان و بلوچستان

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون