• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3967 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۱۲ آذر

حمله تل آويو به دمشق، ترك مذاكرات ژنو توسط هيات سوري

گروه جهان| حملات جنگنده‌هاي رژيم صهيونيستي به سوريه و نقض حريم هوايي اين كشور ادامه دارد. هرچند كه اين رژيم در شش سال گذشته ترجيح داده فاصله خود با اختلاف‌هاي سياسي و نابساماني امنيتي در سوريه را در ظاهر حفظ كند اما در چندماه اخير بر تعدد حملات اسراييل به سوريه به خصوص حومه دمشق افزوده شده است. براساس تازه‌ترين گزارش‌ها كه شبكه خبري الجزيره آن را منتشر كرده در دور جديد اين حملات، پايگاه‌هاي نظامي سوريه در حومه دمشق را هدف قرار گرفته‌اند. گفته مي‌شود كه اين مقرها متعلق به ارتش سوريه و حزب‌الله لبنان در اطراف شهرك الكسوه در حومه دمشق بوده‌اند. خبرگزاري‌هاي رسمي سوريه با تاييد خبر اعلام اين حمله اعلام كرده‌اند كه پدافند هوايي سوريه موشك‌هايي را به سمت موشك‌هاي اسراييلي شليك و دو موشك را منهدم كرد. همزمان با افزايش حملات گاه و بي‌گاه اسراييل به سوريه، نيروي دفاع هوايي سوريه براي مقابله با حملات هوايي اين رژيم مجهز به موشك‌هاي جديد شده است. در حالي كه گفته مي‌شود اين حمله تلفات انساني به دنبال نداشته است اما به گزارش رسانه‌هاي رسمي سوريه خسارت‌هايي به محل‌هاي مورد اصابت موشك‌ها وارد شده است. اين‌بار نيز سخنگوي ارتش رژيم صهيونيستي از اظهارنظر درباره اين حمله سر باز زد و نه آن را تاييد و نه تكذيب كرد. در بيانيه‌اي كه دولت سوريه داده آمده است كه دشمن اسراييلي اندكي پس از نيمه‌شب چند موشك زمين به زمين را به سمت حومه دمشق پرتاب كرد. دو عدد از اين موشك‌ها توسط رهگيرهاي سوريه هدف قرار گرفتند اما مابقي به پايگاه مدنظر تل آويو برخورد كردند. برخي از رسانه‌هاي رژيم صهيونيستي تلاش كردند ميان اين حمله و سخنان گاه و بيگاه بنيامين نتانياهو مبني بر اينكه اجازه نمي‌دهيم ايران به پايگاه ثابت نظامي در سوريه دست پيدا كند ارتباط ايجاد كنند. نخست‌وزير رژيم صهيونيستي پيش از اين‌بارها تاكيد كرده بود كه تل آويو اجازه نمي‌دهد تهران در سوريه مقرهاي ثابت نظامي براي خود دست و پا كند. تاكنون نيز اسراييلي‌ها با همين بهانه پايگاه‌هاي نظامي بسياري را در خاك سوريه بمباران كردند. تل‌آويو همچنان ادعا مي‌كند كه ايران با استفاده از خاك سوريه براي حزب‌الله لبنان تجهيزات نظامي صادر مي‌كند اما تاكنون براي اين ادعاي خود ادله‌اي ارايه نكرده است. نتانياهو در آخرين ديدار خود با ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه نسبت به حضور ايران در نزديكي مرزهاي سرزمين‌هاي اشغالي ابراز نگراني كرده بود با اين وجود محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه كشورمان اخيرا اعلام كرد كه روسيه درخواستي براي خروج ايران از سوريه نداده و اصولا نه روسيه و نه امريكا نمي‌توانند در اين باره تصميم‌گيري كنند.
سردار باقري، رييس ستاد كل نيروهاي مسلح ايران در سفر ماه اكتبر به دمشق درباره نقض حريم هوايي سوريه توسط اسراييل هشدار داده بود.

نقش مخرب رياض در ژنو 8
حمله اسراييل به حومه دمشق در حالي انجام شد كه هيات سوريه در مذاكرات ژنو 8، اين مذاكرات را ترك كرد و استفان دي ميستورا، نماينده سازمان ملل در امور سوريه را متهم به اشتباهات فاحش در اين دور از مذاكرات كرد. بشار جعفري، رييس هيات سوريه در مذاكرات ژنو 8 در اين باره گفت: استفان دي‌ميستورا، فرستاده سازمان ملل به سوريه از اختيارات خود به عنوان يك ميانجي تجاوز كرد. او ليست پيشنهادات را بدون مشورت قبلي با هيات دولت سوريه ارايه كرد. ما به ديميستورا گفتيم كه شنبه ژنو را ترك مي‌كنيم و به شكل واضح و شفاف عمل خواهد كرديم. اين دور از مذاكرات عملا براي ما به پايان رسيده است. ما با دي‌ميستورا مذاكره نمي‌كنيم بلكه از طريق او مذاكره مي‌كنيم. صرف ارايه برگه پيشنهادات به مثابه تجاوز از وظيفه يك ميانجي است. اين به معناي درگيري و اختلاف ميان هيات ما و فرستاده سازمان ملل نيست. ما به ادامه روند ژنو اهميت مي‌دهيم و هيچ فرصتي را براي حضور در ژنو از دست نمي‌دهيم. نمي‌توانيم بگوييم كه مذاكرات شكست خورده است اما مشكل ژنو ۸ اين بود كه با بيانيه رياض۲ آغاز شد. دي‌ميستورا مي‌توانست توضيح دهد كه اين بيانيه مي‌تواند بر روند ژنو تاثير بگذارد اما او تلاش‌هاي عربستان را كه به صدور بيانيه رياض منجر شد، ستود. بيانيه رياض۲ هيچ توجهي به تحولات سياسي نكرده است. ما از آغاز به دي‌ميستورا گفتيم كه وارد مذاكرات مستقيم با گروهي نمي‌شويم كه ما را به سر جاي اول بازمي‌گردانند. طرف مقابل هيچ توجهي به تغييرات ژئوپولتيكي كه نتيجه دستاوردهاي ميداني ارتش سوريه است، نمي‌كند.
بشار جعفري در ادامه اتهام‌هايي را متوجه عربستان سعودي كرد و در اين باره گفت: عربستان كليد حل بحران سوريه را در دست ندارد. دستوركارهاي عربستان مسير ژنو را براي فرستاده سازمان ملل منحرف كرد چراكه اين دستوركارها همگان را به نقطه صفر بازگرداند. عربستان به شكل آشكار در سوريه مداخله و از تروريسم حمايت مي‌كند. عربستان زبان دوگانه‌اي دارد و برخي از مواضعش را آشكار و برخي را پنهان مي‌كند. از سوي ديگر، هيچ‌منطقه‌اي متعلق به كردها در سوريه نيست بلكه مناطق سوري هستند كه كردها در آنجا سكونت دارند. سوريه دكان نيست بلكه يك كشور است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون