• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3968 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۱۳ آذر

انصارالله از شليك موشك كروز به نيروگاه هسته‌اي ابوظبي خبر داد

داستان نامعلوم موشكي به مقصد امارات

گروه جهان| يمن طي روزهاي گذشته درگير اخبار ضد و نقيضي شده است كه آن را نه مي‌توان تاييد و نه تكذيب كرد. در مسائل داخلي درگيري‌ها ميان انصارالله و طرفداران علي عبدالله صالح ادامه دارد و بطور دقيق مشخص نيست كه چه اتفاقي در صنعا جريان دارد. از طرفي ديگر روز گذشته انصارالله يمن اعلام كرد كه يك موشك كروز را به سمت نيروگاه هسته‌اي 20 ميليارد دلاري در حال ساخت ابوظبي امارات شليك كرده است. اما در طرف مقابل خبرگزاري دولتي امارات متحده عربي اين ادعا را بطور كامل رد كرد. در بيانيه‌اي كه انصارالله يمن در وبسايت خود منتشر كرده نشان مي‌دهد كه موشك به هدف استراتژيك رآكتور هسته‌اي براكه ابوظبي برخورد كرده و عمليات كاملا موفقيت‌آميز بوده است. به گفته انصارالله اين عمليات در راستاي تلاش براي بسته شدن بنادر دريايي و فرودگاه‌هاي منطقه صورت گرفته است. در بيانيه انصارالله هشدار داده شده است كه اين اقدام در راستاي اقدامات حساس براي گرفتن حق مردم يمن صورت گرفته است.
به گزارش نيويورك‌تايمز شليك موشك از سوي منابع مستقل هنوز تاييد نشده است. منابع اماراتي اما هرگونه شليك موشك از سوي حوثي‌ها به سمت امارات متحده عربي را رد كرده‌اند. گفته مي‌شود كه اين دومين بار است كه حوثي‌ها اعلام كرده‌اند به سمت امارات متحده عربي موشك كروز شليك كرده‌اند اما هيچگاه به شكل مستقل اين اقدام تاييد نشده است. گفتني است اين خبر روز گذشته در حالي منتشر شد كه مبارزات سنگيني در صنعا پايتخت يمن ميان نيروهاي انصارالله و متحدان سابق خود يعني نيروهاي طرفدار علي عبدالله صالح در جريان است.
در حال حاضر جنگ در يمن كه از سال 2015 آغاز شده است يكي از بزرگ‌ترين فاجعه‌هاي انساني جهان را به وجود آورده است. اما روز گذشته در تحولي جديد در بحران 2ساله اين كشور رخ داد. علي عبدالله صالح، رييس‌جمهور سابق يمن كه از حدود 2سال پيش با انصارالله همپيمان شد تا با پشتيباني ارتش در مقابل حمله عربستان سعودي مقاومت كنند. اما او روز شنبه در يك سخنراني تلويزيوني، حوثي‌ها را متهم به راه انداختن جنگ داخلي در يمن كرد و گفت كه حاضر است صفحه جديدي در ارتباط با ائتلاف به رهبري عربستان رقم بزند كه مي‌تواند راه را براي پايان دادن به جنگ هموار كند. او از دولت‌هاي همسايه و ائتلاف سعودي خواست تا جنگ را متوقف و فرودگاه‌ها را باز كنند و كمك‌هاي غذايي به يمن برسانند و زخمي نيز نجات پيدا كنند. در حال حاضر نيز به نظر مي‌رسد كه عربستان سعودي و ائتلاف از اين اقدام علي عبدالله صالح استقبال كردند و به جاي واژه رييس‌جمهور مخلوع در رسانه‌هاي عربي از واژه رييس‌جمهور سابق استفاده مي‌كنند. اما گزارش‌ها در درگيري‌هاي داخلي حاكي از آن است كه تاكنون حدود 80 نفر جان خود را از دست داده‌اند و 140 نفر نيز مجروح شدند. برخي منابع از تصرف محل اقامت علي عبدالله صالح در صنعا توسط نيروهاي انصارالله خبر مي‌دهند. از طرفي خبرها حاكي از آن است كه جنگنده‌هاي سعودي طي دو روز گذشته مواضع انصارالله را مورد هدف قرار داده‌اند كه بسياري آن را در حمايت از علي عبدالله صالح مي‌دانند و گفته مي‌شود كه نيروهاي طرفدار او برخي اطلاعات حساس را نيز به نيروهاي ائتلاف داده‌اند تا مواضع آنها را بطور دقيق مورد هدف قرار دهند.
گفتني است ائتلاف عربي مدعي است كه نيروهاي انصارالله تحت حمايت ايران قرار دارند. اين ائتلاف در ادعاهاي بي‌پايه و اساس خود تاكيد مي‌كنند كه تهران در حال بسط قدرت و نفوذش در منطقه است. از طرفي ائتلاف تحت رهبري سعودي دو سال تمام است به كمك امارات متحده عربي يمن را بمباران مي‌كنند و تاكنون هزاران تن جان خود را از دست داده‌اند و مردم با بحران‌هاي متعددي روبرو هستند.
در حال حاضر انصارالله به نوبه خود صالح را متهم به خيانت كرده‌اند و قول دادند تا مبارزه عليه ائتلاف را ادامه مي‌دهند كه شليك موشك كروز به امارات نيز در راستاي ادامه اين مبارزه و مقاومت در برابر ائتلاف ارزيابي مي‌شود. آسوشيتدپرس در خصوص نيروگاه هسته‌اي در حال ساخت براكه گزارش داد كه اين نيروگاه در صحراي غربي ابوظبي در حال ساخت است كه كار ساخت آن را يك شركت برق كره‌اي انجام مي‌دهد و اين منطقه هم مرز با عربستان سعودي قرار دارد و بنا است سال آينده شروع به كار كند. با اين حال در خصوص تكذيب اين حمله ترديدهايي وجود دارد. يكي از روزنامه‌هاي دولتي ابوظبي گزارش داده است كه حمله موشكي به براكه در روز يكشنبه تاثيري بر ادامه كار در اين نيروگاه نداشته است، اين در حالي است كه منابع دولتي اين حمله را از اساس رد مي‌كنند و اين روزنامه هيچ توضيحي در خصوص خبر خود ارايه نداده است. گفتني است ماه گذشته ميلادي انصارالله يك حمله موشكي به رياض انجام داد كه گفته مي‌شود ساختارهاي دفاع موشكي عربستان آن را منهدم كرده است. گفته مي‌شود كه اگر خبر شليك موشك كروز صورت گرفته باشد اين براي اولين بار است كه نيروهاي يمني از موشك بالدار كروز كه حدود 1200را طي كرده، استفاده كردند.

 

شليك موشك به امارات در راستاي «دفاع از خود» انجام شد

محمد بخيتي، عضو شوراي سياسي انصارالله در گفت‌وگو با الميادين اعلام كرد شليك موشك به امارات در راستاي دفاع از خود بوده است. وي افزود: امارات به دليل خجالت كشيدن از اين موضوع، شليك موشك را منكر مي‌شود. به گزارش فارس، بخيتي ادامه داد درباره آنچه در صنعا مي‌گذرد مبالغه‌هاي بسياري صورت مي‌گيرد، امور به شكلي سريع در حال انجام است و ميان جنگنده‌هاي ائتلاف و برخي اقدامات در داخل (صنعا) هماهنگي وجود دارد. وي تصريح كرد علي عبدالله صالح، رييس‌جمهور پيشين يمن اطلاعاتي ميداني به ائتلاف عربي به رهبري عربستان داده است؛ صالح ميان مردم فتنه و به آن افتخار مي‌كند. بخيتي در ادامه گفت: ما درهاي توبه را نبسته‌ايم اما اين موضوع، شروطي دارد. وي سپس گفت برخي از اعضاي حزب كنگره مردمي از اظهارات علي عبدالله صالح ناراضي هستند و اينها بايد به دنبال رهبراني جديد باشند؛ سخنان صالح مانند اعلام جنگ عليه ما بود و آنچه وي انجام داد خيانت بود. همچنين ضيف‌الله الشامي، عضو شوراي عالي سياسي و همچنين عضو دفتر سياسي جنبش انصارالله يمن اعلام كرد كه موشكي كه امروز به تاسيسات اتمي ابوظبي شليك شده است، پاسخ به تلاش امارات براي ايجاد فتنه و هدف قرار دادن جبهه داخلي يمن است. شامي در گفت‎و‎گو با شبكه العالم گفت: ما اعلام كرده بوديم كه نيروهاي يمني موشك‎هايي در اختيار دارند كه با آنها مي‌توانند همه پايتخت‎هاي كشورهاي متخاصم را هدف قرار دادند. وي گفت: موشكي كه به سمت ابوظبي شليك شده است، نشان مي‌دهد كه تهديدات و فشارهاي دشمن عليه ملت يمن بي‌فايده است. عضو شوراي عالي سياسي يمن تاكيد كرد كه شليك موشك بالدار كروز به اين معناست كه ما مي‎دانيم چه كساني در صنعاء توطئه كرده‏‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون