• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3970 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۱۸ آذر

خالو قنبر هرمزي بر صحنه ماندگار شد

خالومحمد قنبر هرمزي، هنرمند پيشكسوت موسيقي بومي هرمزگان كه شامگاه سيزدهم آذر‌ماه هنگام اجراي كنسرت نمايش گروه «ليوا» در تئاتر باران دچار سكته قلبي شده بود، درگذشت. اين هنرمند ۸۸ ساله از اعضاي اصلي و تاثيرگذار گروه «ليوا» بود كه از قديمي‌ترين گروه‌هاي استان هرمزگان به شمار مي‌رود. خالو قنبر، هنرمند مطرح كوبه‌اي اين استان همراه گروهش براي اجراي برنامه‌اي براي هفته هنر هرمز به تهران آمده بود تا هنر اين جزيره را بازخواني كند اما نتوانست تا پايان اين برنامه روح مشتاقان موسيقي سرزمينش را نوازش كند.
در پي درگذشت خالو قنبر هرمزي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با حضور در «تئاتر باران» با هنرمندان استان هرمزگان ابراز همدردي كرد و ديگر مديران فرهنگي كشور نيز پيام‌هاي تسليتي را در رسانه‌ها و شبكه‌هاي مجازي منتشر كردند.
در طول سال جاري هنرمندان موسيقي نواحي بسياري با فقدان خود حلقه‌اي از زنجيره موسيقي نواحي را از هم گسستند بي‌آنكه جايگزيني داشته باشند يا انديشه‌اي هدفمند و كارساز براي معرفي و ترميم اين هنر نحيف در ساحت موسيقي ايران صورت گيرد. شايد لازم است پيش از آنكه فهرست اين اسامي طولاني و طولاني‌تر شود چاره‌اي براي هنر و هنرمنداني انديشيد كه سال‌هاي پاياني عمر خود را سپري مي‌كنند و هر يك از راويان موسيقيِ بكرِ سرزمين خود هستند. راوياني بي‌جايگزين كه گرچه تلاش كرده‌اند معاني و حكمت موسيقي خود را به نسل بعد از خود انتقال دهند اما با جرياني كه در موسيقي نواحي امروز مي‌بينيم به نظر مي‌رسد نتوانسته‌اند بي‌حمايت نهاد يا سازماني زنجيره موسيقايي خود را ادامه دهند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون