• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3974 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۲ آذر

رييس كميسيون فرهنگي- اجتماعي شوراي شهر تهران با ارايه گزارش 100روزه شورا:

بهتر بود از فيلم‌هاي شهري حمايت مي‌شد نه « ماجراي نيمروز»

حميد‌رضا خالدي

 

محمد‌جواد حق‌شناس، رييس كميسيون فرهنگي- اجتماعي شوراي شهر ديروز براي نخستين بار در نشستي خبري در جمع خبرنگاران حاضر شد تا ضمن ارايه گزارش 100‌روزه اين كميسيون، به سوالات خبرنگاران در مورد عملكرد كميسيون يادشده پاسخ دهد. حق‌شناس در اين نشست و در پاسخ به «اعتماد» در مورد موضع شوراي شهر و كميسيون فرهنگي اجتماعي شورا به سخنان سردار يزدي كه گفته بود سپاه و بسيج 22 آسيب اجتماعي را رصد كرده‌اند و مي‌خواهند به شكلي جدي براي مقابله با آن وارد عرصه شوند، گفت: ما در مباحث شهري هيچ چيز محرمانه‌ و پنهاني از مردم نداريم. اصولا وظيفه رسيدگي به آسيب‌هاي اجتماعي بر عهده ما است ولي اينكه هر نهاد و سازماني بخواهد در اين زمينه به ما كمك كند، از آن استقبال مي‌كنيم. البته هر سازماني كه مي‌خواهد به اين موضوعات ورود پيدا كند ابتدا بايد طرحي دارند از آنها براي شركت در كميسيون دعوت مي‌كنيم و طرح‌شان را بررسي مي‌كنيم تا با توجه به توانمندي‌هاي‌شان و به شكلي برنامه‌ريزي شده و اصولي از آنها استفاده كنيم.
وي تصريح كرد: ولي در عين حال موافق اين نيستيم كه هر سازماني كه طرحي دارد خودش بخواهد آن را در شهر پياده كند. اين‌طوري نظم شهر به هم خواهد خورد. ولي اگر قرار باشد ما برنامه‌ريزي كنيم، به هر سازمان برحسب ماهيتش، وظيفه‌اي را براي حل معضلات و مصايب آسيب‌هاي اجتماعي واگذار مي‌كنيم تا نتيجه بهتري عايد شهر و شهروندان شود.  حق‌شناس در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود در تشريح اقدامات مهم و قابل ذكر اين كميسيون به بررسي ضرورت طراحي استراتژي‌هاي مشخص براي هر يك از حوزه‌هاي زيرمجموعه كميسيون كه بايد منجر به طراحي و اعلام استراتژي فرهنگي و اجتماعي شهر و ساير حوزه‌ها باشد، اشاره كرد و افزود: تعيين سازو كار تشكيل كارگروه‌هاي ذيل كميته‌هاي كميسيون كه طي آن هدف و برنامه هم‌انديشي و بهره‌گيري از نخبگان، دانشگاهيان و متخصصان با نگرش شهري براي همه شهروندان دنبال خواهد شد. همچنين با تشكيل كارگروه‌ها تلاش مي‌كنيم مديريت شورايي را در شهر تهران به معناي واقعي نزديك كنيم. اين بدان معناست كه تصميم‌سازي اصلي به عهده نخبگان هر يك از حوزه‌هاي ذي‌ربط قرار دارد.  وي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود به پيگيري موضوع پروژه‌هاي سينمايي جهت بررسي مشكلات و مسائل موجود كه در دستور كار كميسيون قرار دارد، اشاره كرد و افزود: بررسي چگونگي بهره‌برداري از مراكز اجتماعي، ورزشي، هنري و فرهنگي از ديگر مصوباتي بود كه بر طبق آن قرار شد تا دستورالعمل‌ها و گزارش‌ها بررسي و نسبت به آن تصميم‌گيري شود.
رييس كميسيون فرهنگي شوراي اسلامي شهر تهران، ري و تجريش، افزود: گزارش عملكرد 6‌ماهه سال جاري معاونت فرهنگي-  اجتماعي شهرداري و سازمان فرهنگي و هنري نيز در دست بررسي است كه نتايج آن در اختيار عموم قرار خواهد گرفت.
وي درخصوص تعيين تكليف مكان برگزاري نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران گفت: اين نمايشگاه يكي از رخدادهاي مهم فرهنگي كشور است كه ظرف دو سال گذشته با همكاري شهرداري تهران از مصلي به شهر آفتاب رفته است، البته در اين دو سال با نواقصي مواجه بوديم.  حق‌شناس افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و متوليان برگزاري نمايشگاه كتاب نگران نواقص موجود بودند به ويژه سال قبل كه به دليل بارندگي يكي از ميهمانان اروپايي ويژه آنان در محلي كه مستقر بود آسيب‌هاي جدي به محل وارد شد و اعلام كرده‌اند كه بيمه هم خسارت آنها را نداده است.
رييس كميسيون فرهنگي شوراي شهر تهران ما اين اعلام آمادگي را داريم كه براساس تعهدات‌مان حمايت كنيم تا همچنان شهر آفتاب ميزبان اين رويداد باشد. معتقديم كه دو سال سخت گذشته اما تصميم‌گيري نهايي با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است. در همين راستا قرار است نشستي در دفتر وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار شود تا موضوع نهايي شود. قطعا شهر آفتاب با تجربه دو سال گذشته گزينه بهتري براي برگزاري نمايشگاه خواهد بود هرچند كه برخي از ناشران به دليل بعد مسافت علاقه‌مندند كه نمايشگاه در مصلي تهران برگزار شود.
وي همچنين در خصوص طرح تحقيق از موسسه همشهري نيز گفت: گزارشي از سوي مديران اين موسسه براي ما ارسال شده كه ما نيز آن را به اعضاي كميته تحقيق و تفحص از همشهري داده‌ايم. برخي از اعضا گفته‌اند كه قانع نشده‌ايم و برخي هنوز جوابي به ما نداده‌اند. در مجموع هنوز نمي‌توانيم در اين مورد اظهارنظري  بكنيم.
حق‌شناس درخصوص روند كاري سازمان فرهنگي و هنري گفت: چندين جلسه با آقاي صلاحي و مديران ايشان برگزار  و سعي شد كه موضوعات مختلف روشن‌تر و اصلاح شود. مشكلات از سمت آقاي صلاحي عنوان شد كه يكي از آنها اين بود كه بيش از 90 درصد بودجه اين سازمان براي پرداخت حقوق كارمندان صرف مي‌شود و بودجه بسيار كمي به فعاليت‌هاي فرهنگي اختصاص پيدا مي‌كند، لذا درخواست شد بخشي از درآمد از محل درآمد مجموعه‌هاي در اختيار اين سازمان تامين شود البته بايد در اين موضوع نظارت كافي اعمال شد.
رييس كميسيون فرهنگي شوراي شهر تهران در واكنش به فعاليت موسسه تصوير شهر و حمايت از فيلم ماجراي نيمروز اقداماتي كه در حوزه شهري و شهرداري رخ مي‌دهد، گفت: بايد با اولويت تهران باشد. نبايد در كار، سلايق و علايق شخصي و گرايشات سياسي دخالت دهيم. هنر نقش زيادي در ترويج فرهنگ شهر تهران دارد و ما نيازمند حضور جدي هنر در ارتقاي فرهنگ شهرنشيني داريم. ما با ساختار هنر مشكل نداريم اما نبايد مديري سليقه شخصي خود را اعمال كند. مسوولان موسسه تصوير شهر اعلام كردند كه در فيلم ماجراي نيمروز مشاركت25 درصدي داشتند اما سوال اينجاست كه چرا اين فيلم را انتخاب كرديم؟ بايد از فيلم‌هايي با موضوعات شهري حمايت شود.  وي همچنين در مورد عملكرد شهرداري در خصوص ساماندهي و پاكسازي محله جرم‌خيز هرندي نيز گفت: در اين مورد نيز جلسات متعددي را داشته‌ايم. حقيقت اين است كه شهرداري در گذشته عملكرد مطلوبي را در اين مورد نداشته است. براي همين معتقديم كه بايد هر اقدامي در اين محله با آگاهي و برنامه‌ريزي و زيرنظر متخصصان انجام شود وگرنه تاثيري در تغيير روند اين محله   نخواهد داشت.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون