• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3974 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۲ آذر

مجتبي نيك‌كردار؛ معاون عمراني استانداري كرمانشاه:

دولت وظيفه‌اي براي كمك بلاعوض به مستاجران زلزله‌زده نداشت

بنفشه سام‌گيس

تنها تاثير ادعاي فرهاد تجري، نماينده قصر‌شيرين و نايب‌رييس كميسيون اصل نود درباره دپوي 2هزار دستگاه كانكس در شهرك خارج از سرپل ذهاب، ممانعت از توزيع كانكس‌هاي دپو شده بين زلزله‌زدگان چادر‌نشين در اين سرماي زير صفر شده سرپل و جلوگيري از توزيع كمك‌هاي مردمي توسط خود مردم و انتقاد از سوءمديريت در اقدامات حمايتي براي هم‌استاني‌هايش، اين بود كه توان مسوولان براي تكذيب كردن افزايش پيدا كند. شايد اين نماينده مجلس اغراق‌هايي هم در اعداد و ارقام داشته اما گلايه‌هاي زلزله‌زدگان كه وعده‌هاي بي‌سرانجام در اين يك ماه چادرنشيني، بيش از سرما و تحقير و گرسنگي آزارشان داده، بي‌شباهت به انتقادات تجري نيست. تبعيض آشكار در توزيع كمك‌هاي مردمي و سرپناه و چادر و پتو و جيره غذايي و حتي نوبت‌دهي براي دريافت وام و تشكيل پرونده بازسازي، در اين يك ماه و يك روز پس از لرزش مهيب 21 آبان 1396، آنقدر دل زلزله‌زدگان را به درد آورد كه دست شستند از اميد به فرداي بهتر و البته تكذيب گلايه‌هاي زلزله‌زدگان توسط مسوولاني كه يا در شرايط مشابه قرار ندارند يا جسارت تاييد گلايه‌ها و اعتراف به كوتاهي‌ها را ندارند، دردي حتي بدتر... مجتبي نيك‌كردار؛ معاون امور عمراني استانداري كرمانشاه، در گفت‌وگو با «اعتماد» و پس از آنكه انتقادات نماينده مجلس و گلايه‌هاي زلزله‌زدگان را شنيد، هم گلايه‌ها و انتقادها را تكذيب كرد و هم خبرهاي ناخوشايندي داد؛ خبرهايي ناخوشايند براي جماعتي كه 21 آبان 1396، عمرشان را زير آوار جا گذاشتند.

 

چند روز قبل، فرهاد تجري؛ نماينده مجلس گفت 2000 كانكس در يكي از شهرك‌هاي اطراف سرپل ذهاب دپو شده و توزيع نمي‌شود در حالي كه تعداد قابل‌توجهي از زلزله‌زدگان هنوز ساكن چادرها هستند و همچنين كمك‌هاي مردمي در مبادي ورودي شهر توسط مقامات مربوطه ضبط مي‌شود و اجازه توزيع نمي‌دهند. البته شما هم بلافاصله اعلام كرديد كه كانكس‌ها براساس اولويت‌بندي تعيين‌شده توزيع خواهد شد. آخرين وضعيت اولويت‌بندي و واگذاري كانكس‌ها چگونه است؟

احتمالا اطلاعات غلط به آقاي تجري داده‌اند چون ما اين تعداد كانكس در شهرك‌هاي اطراف سرپل، دپو نداريم. دو روز قبل هم در سرپل ذهاب جلسه داشتيم و مجموع دپوي ما براي سرپل ذهاب، چند صد كانكس بيشتر نيست كه در جلسه اخير هم مقرر شد اولويت توزيع، با كساني باشد كه خانه‌هاي‌شان تخريب شده و فاقد سرپناه هستند اما در بين همين افراد هم، خانوارهايي كه مجروح دارند، زنان سرپرست خانوار، بيماران و سالمندان در اولويت دريافت كانكس هستند. تصميم اين است كه كساني كانكس دريافت كنند كه اضطرار بيشتري دارند. منطقه زلزله‌زده، 10 هزار كيلومتر مربع وسعت دارد و 35 هزار واحد مسكوني شهري و روستايي تخريب شده كه 18 هزار واحد، تخريب نوع يك دارند و حداقل، 18 هزار كانكس نياز داريم. فعلا مقرر شده كه ارتش بنا بر قرارداد منعقده با بنياد مسكن، دوهزار كانكس براي شهر بسازد و فكر مي‌كنم بتوانيم از امروز روزانه 100 كانكس در سرپل ذهاب، توزيع كنيم.

سرپل ذهاب نسبت به ساير شهرهاي زلزله‌زده در اولويت دريافت كانكس است؟

چون بيشترين صدمه و آسيب در سرپل ذهاب اتفاق افتاد، اولويت توزيع در سرپل ذهاب است اما براي باقي شهرها هم توزيع كانكس طبق برنامه‌ريزي آغاز خواهد شد.

اما مسوولان قرارگاه خاتم از اين تصميمات بي‌اطلاع هستند.

قرارگاه خاتم فقط مسوول توزيع كانكس در روستاهاي منطقه آسيب‌ديده سرپل ذهاب و ثلاث‌باباجاني است و بنابراين از تصميمات ما اطلاعي ندارد.

مسوولان قرارگاه خاتم هم مثل خانوارهاي زلزله‌زده شنيده بودند كه بنا بر اعلام دولت، قرار است از كمك بلاعوض 6 ميليون توماني دولت، 3 ميليون تومان بابت تحويل كانكس كسر شود. آيا اين اعلام صحت دارد يا تصميم جديدي اتخاذ شده است؟

اين اعلام، شايعه است. دولت علاوه بر وام 40 ميليون توماني با كارمزد 4 درصد براي ساخت و ساز، سه نوع كمك بلاعوض براي خانوارهاي زلزله‌زده بي‌سرپناه در نظر گرفت؛ كمك 6 ميليون توماني بلاعوض براي كمك به ساخت مجدد واحد مسكوني، كمك دو ميليون توماني بلاعوض بابت تامين معيشت، كمك اسكان موقت كه براي خانوار شهري، 5 ميليون تومان و براي خانوار روستايي 3 ميليون تومان است. بنا بر آخرين تصميمات، مقرر شد كه در شهرها، به جاي كمك اسكان موقت بلاعوض 5 ميليون توماني، كانكس بدهند كه ارزش كانكس هم 7 ميليون تومان است.

اما خانوارهايي كه خانه شان دچار تخريب نوع 2 و 3 شده و اسكلت و سازه پابرجاست، مشمول دريافت كانكس نمي‌شوند. آيا اين خانوارها كمك 5 ميليون توماني را دريافت مي‌كنند؟

ظاهرا براي اين خانوارها هم كمك بلاعوض مختصري در نظر گرفته شده اما چون هنوز رقم كمك، مورد اختلاف است، من عدد را اعلام نمي‌كنم. اما خانوارهايي كه پيش از زلزله، مستاجر بودند و مسكن استيجاري شان تخريب شده هم، مشمول كمك اسكان موقت بلاعوض 5 ميليون توماني مي‌شوند اما كانكس به اين خانوارها تعلق نمي‌گيرد بلكه با همان رقم كمك، بايد منزلي را اجاره يا رهن كنند كه البته دولت وظيفه‌اي براي اين كمك نداشت اما ظاهرا قرار شده اين خانوارها هم مشمول كمك اسكان موقت بلاعوض باشند.

مالكان تخريب نوع 2 و 3 از چه كمكي بهره مند مي‌شوند؟ به هر حال خانه شان خراب شده اما هم از كانكس محروم شده‌اند و هم از كمك اسكان موقت 5 ميليون توماني بلاعوض.

كمك‌هاي بلاعوض و كانكس، فعلا به خانه‌هاي تخريبي نوع يك و تخريب كامل، اختصاص يافته چون خانه‌هاي تخريبي نوع 2 و 3، تخريب نشده و هنوز قابليت استفاده دارد. اگر بعدها اعتبارات مجددي تصويب شد به تخريب‌هاي نوع 2 و 3 هم تعلق مي‌گيرد. فعلا خانوارهاي خانه‌هاي تخريبي نوع 2 و 3، بايد در ساختمان شان ساكن شوند تا در صورت تصويب اعتبارات جديد، آنها هم مشمول دريافت وام شوند.

اما من با زلزله‌زدگاني صحبت كردم كه خانه‌شان، تخريبي نوع 2 بود و اسكلت خانه سرپا بود اما ساختمان بنا فاقد امنيت بود چون ديوارها ترك برداشته و نيازمند بازسازي است.

به هيچ‌وجه اين‌طور نيست. تخريب نوع 2، سازه‌اي است كه براي سكونت موقت ايمن است.

آقاي تجري اين انتقاد را مطرح كرده بود كه كمك‌هاي مردمي، در مبادي ورودي سرپل‌ذهاب توقيف شده و مسوولان مربوطه، اجازه ورود مردم غيربومي براي توزيع كمك‌ها را نمي‌دهند. آيا اين صحبت آقاي تجري را تاييد مي‌كنيد؟

مدت‌هاست مي‌گوييم توزيع كمك‌ها بايد سازماندهي شود. وقتي مردم، خودشان كمك‌هاي‌شان را داخل شهر مي‌آورند، متاسفانه عده‌اي هم خودشان را نيازمند كمك جا مي‌زنند در حالي كه آسيب‌ديده نيستند بلكه منتظرند كمكي به شهر برسد و آنها هم سهمي بگيرند. ما براي پيشگيري از اين بي‌نظمي‌ها، اعلام كرديم تحويل و توزيع تمام كمك‌ها، با هلال احمر باشد. ما با يك روز و دو روز و يك بلوار و يك خيابان آسيب‌ديده مواجه نيستيم، بلكه در منطقه‌اي با وسعت 10 هزار كيلومتر مربع، با 35 هزار خانواده آسيب‌ديده مواجهيم كه نيازمند كمك مستمر هستند پس چه بهتر كه كمك‌هاي مردمي توسط هلال احمر توزيع شود كه تمام آسيب‌ديدگان را شناسايي و ثبت‌نام كرده و براي تمام خانوارها، دفترچه توزيع اقلام صادر كرده و به عدالت بين همگان توزيع مي‌كند. سياست كلي، توزيع كمك‌هاي مردمي توسط هلال احمر است و ما هم تلاش مي‌كنيم كمك‌هاي مردمي در پايگاه‌هاي هلال احمر مستقر شود تا شاهد توزيع عادلانه و همگاني باشيم.

براي توزيع اقلام امدادي و مواد غذايي، دفترچه امدادي توزيع شده است اما اين شايعه مطرح بود و البته مسوولان قرارگاه خاتم هم تاييد كردند كه در هنگام آمارگيري براي تحويل كانكس در روستاها، با حجم جمعيت بيش از تعداد جمعيت پيش از وقوع زلزله مواجه شده‌اند. نحوه مديريت توزيع كانكس چگونه خواهد بود؟

طبق هماهنگي با بنياد مسكن، ملاك ما آخرين آمار خانه بهداشت روستايي است چون اين پايگاه‌ها در سراسر استان، آمار دقيق تمام خانوارهاي روستايي تا قبل از 21 آبان‌ماه را دارند. ملاك ما، همين آمار است و فقط ساكنان همان روستا مشمول خدمات خواهند شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون