• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3974 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۲ آذر

كرمانشاه و كرمان دوباره لرزيدند

گروه اجتماعي| زلزله دست از سر اين كشور بر‌نمي‌دارد. دوباره در كرمانشاه، دوباره در كرمان. مي‌لرزد و پس‌لرزه‌هايش آرامش را از مردم گرفته است. مردم حالا نگران‌تر از هميشه اخبار زلزله را دنبال مي‌كنند. همه فكر مي‌كنند نكند زلزله بعدي در شهر آنها اتفاق بيفتد. نكند نفر بعدي كه زير آوار مي‌ماند، خودشان يا يكي از عزيزان‌شان باشد. شبكه‌هاي اجتماعي هم كه پر شده‌اند از شايعاتي كه وقوع زلزله را در شهرهاي مختلف پيش‌بيني مي‌كند. زلزله تهران اما از همه ترسناك‌تر است. ميان اين همه خبر و شايعه اگر تهران زلزله بيايد، خساراتش جبران‌ناپذير است و حجم فاجعه غير قابل توصيف. مسوولان اما وقوع زلزله در تهران را تكذيب مي‌كنند. مي‌گويند بايد آماده باشيم اما خبري از زلزله در تهران نيست. در اين ميان روز گذشته پايگاه خبري ركنا به نقل از پيرحسين كوليوند، سرپرست اورژانس كشور اعلام كرد كه احتمال وقوع زلزله تهران قوي‌تر از هميشه است. اين درحالي‌است كه اورژانس كشور خبر «ركنا» را تكذيب كرد.

با اين حال پيرحسين كوليوند درباره ميزان آمادگي اورژانس در زمان وقوع بحران در پايتخت، گفت: «بايد توجه كرد كه حوزه پدافند غير‌عامل وزارت بهداشت در اين مدت و در حوادثي كه اتفاق افتاده، واقعا خوب كار كرده است؛ به طوري كه به گفته خود سازمان پدافند غيرعامل يكي از دستگاه‌هايي كه در اين حوزه عملكرد خوبي داشته، وزارت بهداشت بوده است.»

او با بيان اينكه مطمئنا در تهران هم به اندازه كافي دپوي دارويي و تجهيزاتي وجود دارد، ادامه داد: «به‌ويژه ذخيره‌هاي استراتژيك مورد پيش‌بيني ما كافي است. به عنوان مثال در زمينه خون و فرآورده‌هاي خوني هيچ كمبودي نداشته و ميزان ذخايرمان كاملا كافي است. بنابراين در اين حوزه مشكل خاصي وجود ندارد.»

كوليوند با اشاره به سخت بودن دسترسي به بيمارستان‌هاي جنرال پايتخت در زمان بحران، به دليل حجم ترافيك، گفت: «وزارت بهداشت براي حل اين معضل طرح‌هايي را اجرا كرده يا در دست انجام دارد. به عنوان مثال يكي از اين طرح‌ها استفاده از ظرفيت مترو و اورژانس هوايي براي انتقال مصدومين در زمان وقوع بحران است. همچنين ساخت بيمارستان‌هاي جديد در محل‌هاي مناسب و كم‌ترافيك در حال اجراست. بنابراين سعي مي‌كنيم كه با پيشبرد اين طرح‌ها مساله دسترسي آسان به بيمارستان‌هاي تهران در زمان بحران را حل كنيم.»

سرپرست اورژانس كشور تاكيد كرد كه در اين زمينه از ظرفيت همه مكان‌هايي مانند پاركينگ‌ها و... كه بتوانيم آنها را در شرايط اورژانس تبديل به بخش‌هاي خدمت‌رساني كنيم، استفاده خواهيم كرد. بنابراين استفاده از مكان‌هاي مناسب، به عنوان بخش‌هاي خدمت‌رسان در زمان بحران، در دستور كار ما قرار دارد و همه تجهيزات لازم براي اين مكان‌ها به صورت دپو آماده است. كوليوند در ادامه بر لزوم لحاظ شدن سختي كار، براي نيروهاي اورژانس تاكيد و اظهار كرد: «ما از مجلس شوراي اسلامي مي‌خواهيم واقعا در اين حوزه به اورژانس و وزارت بهداشت كمك كند. در حال حاضر هم طرح بهره‌وري نيروهاي اورژانس كه همچنان در مجلس مانده است و هم در زمينه سخت و زيان‌آور بودن شغل اورژانس به كمك نمايندگان مجلس نياز داريم.»

۹۶/۰۹/۲۰ كرمانشاه

مردم كرمانشاه هنوز مي‌ترسند. سرپل‌ذهابي‌ها و ازگله‌اي‌ها و روستاهاي اطراف‌شان هنوز هم در كانكس‌ها شب‌شان را صبح مي‌كنند. هنوز چهلم خيلي از عزيزان از دست رفته‌شان نرسيده است كه عصر بيستم آذر، دو زلزله شديد پشت سرهم كرمانشاه را بار ديگر لرزاند و همه را وحشت‌زده كرد و به خيابان‌ها فرستاد. درحالي كه نخستين زلزله 6/5 ريشتر ازگله كرمانشاه تلفاتي را در بر نداشت دقايقي بعد بار ديگر زلزله در مقياس بزرگ‌تر رخ داد.

اميريان، رييس هلال احمر استان كرمانشاه در اين‌باره گفت: «دو زلزله در مقياس بالا رخ داد كه با توجه به اسكان موقت بيشتر مردم منطقه زلزله‌زده در چادرها و كانكس‌ها هيچ تلفاتي در اين مناطق گزارش نشد. در شهر هم شاهد تلفاتي نبوديم.» اين زلزله فقط به برخي خانه‌ها خسارت مالي جزيي وارد كرد.

۹۶/۰۹/۲۱ كرمان

صبح روز گذشته هم، زمين لرزه‌اي به بزرگي 2/6 ريشتر در ساعت 12:13 ظهر بيست و يكم آذرماه منطقه هجك در استان كرمان را لرزاند و مردم را نگران و پريشان به خيابان‌ها فرستاد. اين زلزله 29مجروح بر جا گذاشت كه همه اين افراد حين فرار دچار سانحه شدند.

مرتضي اكبرپور، معاون آمادگي و مقابله سازمان مديريت بحران كشور هم با اعلام اينكه اين حادثه فوتي نداشته است، گفت: «گزارش‌هاي واصله حاكي از اين است كه تعدادي از واحدهاي مسكوني در اين زمين‌لرزه تخريب سطحي شده كه حجم خسارات وارده به ابنيه نيز چندان زياد نبوده است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون