• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3974 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۲ آذر

كتابخانه

چگونگي بقا يا فناي جوامع
چگونه جهان ما مي‌تواند به بهترين شكل از خودكشي زيست بومي جلوگيري كند؟
آسيب‌هاي زيست محيطي، تغييرات آب و هوايي، جهاني شدن، رشد سريع جمعيت، تصميم‌هاي سياسي نابخردانه و... همه عواملي بوده‌اند كه در سراسر دنيا باعث فروپاشي جوامع شده‌اند اما بعضي جوامع با چاره‌انديشي‌هاي مناسب راه بقا را در پيش گرفتند.
جرد دايموند به يافتن الگوي بنيادين فاجعه مي‌پردازد و با استفاده از رشته‌اي از روايت‌هاي فرهنگي – تاريخي جالب، نظريه‌اي فراگير و جهاني ارايه مي‌دهد. فروپاشي از فرهنگ‌هاي پولينزيايي در جزيره ايستر به تمدن‌هاي پر رونق آناسازي و مايا در امريكا و سرانجام به مهاجرنشين محكوم به فناي وايكينگ‌ها در گرينلند رسيد. امروز هم مشكلاتي مشابه فراروي ما است و هم‌اكنون فاجعه گريبانگير رواندا و هاييتي شده است و حتي چين و استراليا سعي دارند با ابداع روش‌هاي نوين با آن به مقابله برخيزند.
«فروپاشي» جاي خود را در ميان كتاب‌هاي اساسي زمانه ما باز كرده و به بيش از 31 زبان از جمله مغولي، بلغاري و اندونزيايي ترجمه شده است.
اين كتاب با ترجمه فريدون مجلسي توسط انتشارات «نشر نو» اخيرا براي بار دوم به چاپ رسيد كه اصلي‌ترين سرفصل‌هاي آن عبارتند از: جوامع پيشين، جوامع امروزي و درس‌هاي عملي.


گفت‌وگوهايي در مورد معنويت

«آفاق معرفت در سپهر معنويت» كتابي ديالوگ‌محور درباره «معنويت» است. اين كتاب حاصل گفت‌وگوهاي حامد زارع با غلامحسين ابراهيمي ديناني است. حامد زارع روزنامه‌نگار و دبير انديشه گروه نشريات «هم‌ميهن» است كه پيش از اين هم اقدام به انتشار كتاب‌هايي بر همين سبك و سياق كرده بود. از جمله كتاب‌هاي قبلي او مي‌توان به «آفاق حكمت در سپهر سنت» (گفت‌وگو با سيد حسين نصر) و آفاق فلسفه در سپهر فرهنگ (گفت‌وگو با رضا داوري اردكاني) اشاره كرد.
«آفاق انديشه در سپهر سياست» نيز شامل گفت‌وگوي زارع با سيدجواد طباطبايي استاد علوم سياسي است كه قرار است به زودي منتشر شود.
لازم به يادآوري است كه تمام اين مجموعه توسط انتشارات ققنوس منتشر شده است.
عقل و حقيقت، فكر و ذهنيت، عرفان و معنويت، دانش و ديانت، ابوعلي سينا، امام محمد غزالي، شيخ شهاب‌الدين سهروردي، ابن رشد، خواجه نصيرالدين‌طوسي، ملاصدرا، مكتب تفكيك، سرنوشت علم در تمدن اسلامي و... از مهم‌ترين سرفصل‌هاي اين كتاب هستند.


از افلاطون تا گابريل مارسل

بسياري از كساني كه در ايران به نحوي از انحا كار فلسفي مي‌كنند و با فضاي مجازي اينترنت نيز بيگانه نيستند نام دانشنامه فلسفه استنفورد را شنيده‌اند و چه بسا از اين مجموعه كم نظير نيز بهره برده باشند. اين مجموعه حاصل طرحي براي ترجمه و انتشار گزيده‌اي از مدخل‌هاي اين دانشنامه است با هدف گسترش دامنه تاثير آن و فراهم كردن امكان دسترسي هرچه بيشتر خوانندگان فارسي زبان به مقالات راهگشايي كه در اين مجموعه آمده است. با توجه به ويژگي‌هاي دانشنامه فلسفه استنفورد، شايد بيراه نباشد كه بگوييم براي كسي كه مي‌خواهد نخستين بار با مساله يا مبحثي در فلسفه آشنا شود يا شناخت بهتري از آن حاصل كند، يكي از گزينه‌هاي مناسب اين است كه كار را با خواندن مدخل يا مدخل‌هاي مربوط به آن در اين دانشنامه آغاز كند.
تا پيش از اين 79 مجلد از اين مجموعه توسط انتشارات ققنوس منتشر شده و اينك چهارجلد ديگر آن به تازگي منتشر و روانه بازار كتاب شده است. جلدهاي 80 تا 83 كه عناوين آنها به ترتيب عبارتند از؛ «عقل به روايت كانت» نوشته گرت ويليامز ترجمه داود ميرزايي، «استدلال‌هاي اخلاقي در اثبات وجود خدا» نوشته استيون اونز ترجمه اميرحسين خداپرست، «افلاطون» نوشته ريچارد كروت ترجمه ايمان شفيع بيك و «گابريل مارسل» نوشته برايان‌ترينور نوشته سيدحسين حسيني.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون