• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3985 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۵ دي

«نمايشگاه شمايل» در موزه ملك شروع به كار كرد

آيين گشايش «نمايشگاه شمايل؛ منتخبي از مجموعه شخصي محمدحسن ملك‌مدني» با حضور اهالي فرهنگ و هنر سوم دي ماه در كتابخانه و موزه ملي ملك برگزار شد. در «نمايشگاه شمايل» حدود40 اثر از هنرمنداني چون ابوالحسن غفاري، اسماعيل جلاير، علي‌اكبر حجار، خليل‌الله خاجوش، محمدابراهيم نقاش‌باشي و محمداسماعيل نقاش‌باشي در زمينه هنر شمايل‌نگاري به نمايش درآمده است و تا سوم بهمن ماه برپا خواهد بود.
سيدمحمد بهشتي، رييس پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري در اين آيين با اشاره به اينكه شمايل را نبايد تنها در ساحت صورت واقعيت ببينيم، بلكه آنها به باورها و ارادت عمومي جامعه به روايت‌هاي تاريخ فرهنگي دارند، گفت: «شمايل‌نگار به روايات معروفي كه در جامعه رايج است و حساسيتي كه به آن روايت وجود دارد، توجه مي‌كند. او در عين حال كه هنجارهاي پيوسته با باورهاي ديني جامعه را مراعات مي‌كند و صورت ملكوتي را بر واقع‌گرايي رجحان مي‌دهد، صحنه‌ها و مجالسي را نقش مي‌زند كه با سر و وضع روزگارش سازگار و همخوان است و بدين‌جهت هم با اقبال عامه مواجه مي‌شود. حتي در آثار متاخر با اينكه امضاي نقاش هم در بسياري آثار ديده مي‌شود ولي به رخ كشيده نمي‌شود. اقبال عمومي نسبت به پرده‌ها و شمايل‌ها سبب شده تا مشتريان اصلي اين آثار نه درباريان و اغنيا و پشتيبانان معمول هنر بلكه اغلب اقشار متوسط و عادي جامعه از قهوه‌خانه‌دار تا پهلوان زورخانه باشند و به همين دليل امروزه گردآوري مجموعه‌اي از نمونه‌هاي نفيس آنها دشوار است.»
سيدعبدالمجيد شريف‌زاده، پژوهشگر هنرهاي سنتي، ديگر سخنران اين مراسم در آيين افتتاح نمايشگاه گفت: «شمايل‌ها، صورت‌هاي خيالي‌اند كه بياني جوهري از هنر ديني است و سبك‌ها و نمونه‌هاي آن مفهومي از عالم مينوي است؛ با رمزها و رازهايي كه تصويري از فرا انسان را روايت مي‌كند. هنرمندان شمايل‌نگار به واقع روايتگر تصوير روحاني از پرده خيال خود بودند كه عموما براي نصب در اماكن مذهبي چون امامزاده‌ها و بقعه‌ها و حسينيه‌ها و منازل مورد استفاده قرار مي‌گرفتند تا صورتي از بيان تصويري باشند و مكتب‌نرفتگان مومن با مشاهده اين صورت‌هاي مينوي به عالم معاني راه يابند. اين شمايل‌ها سعي در بياني فراتر از معاني كلامي دارند و سعي مي‌كردند تا واسطه‌اي براي عشق و ارادت به ائمه اطهار (ع) و اولياي دين باشند.» محمد حسن ملك مدني از 40 سال پيش شروع به جمع‌آوري اين مجموعه نفيس كرده و تاكنون حدود 2 هزار نقاشي شمايل از هنرمندان مختلف را گردآوري كرده است. در اين مجموعه آثاري از مهرعلي صورتگر، علي‌اكبر حجار و اسماعيل جلاير كه از نقاشان بنام دوره قاجار هستند و همچنين آثاري از حاج مصورالملك (استاد كمال‌الملك) وجود دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون