• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3987 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۷ دي

گفت‌وگوي «اعتماد» با نماينده مجلسي كه بدهي حسين هدايتي را افشا كرد

مشهور مي‌شوند و وام‌هاي كلان مي‌گيرند

مهدي روزخوش

 

 

سال‌هاست باشگاه‌هاي استقلال و پرسپوليس با وجود اينكه به صورت دولتي و تحت اختيار دولت اداره مي‌شوند اما هيچ شفافيت مالي در ترازنامه مالي آنها وجود ندارد. هنوز كسي دقيقا نمي‌داند سالانه چقدر پول به حساب اين باشگاه‌ها واريز مي‌شود و اين پول‌ها دقيقا در كجا هزينه مي‌شوند. البته اين فقط تنها مشكل شفاف نبودن مسائل مالي سرخابي‌هاي پايتخت نيست، چرا كه در اين ميان افراد زيادي وجود دارند كه گاهي مدعي مي‌شوند به اين باشگاه‌ها كمك مالي كرده‌اند اما مبالغ عنوان شده از طرف آنها به هيچ عنوان در اسناد باشگاه‌ها وجود ندارد.

مدتي است تعدادي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به دنبال تصويب طرحي هستند كه از طريق آن بتوانند به تحقيق و تفحص از باشگاه‌هاي استقلال و پرسپوليس بپردازند. شفاف نبودن منابع مالي اين دو باشگاه و همين طور موارد هزينه‌كرد سرخابي‌هاي پايتخت كار را به جايي رساند كه حالا تعدادي از نمايندگان خواهان تحقيقات بيشتر در مورد مسائل مالي اين دو باشگاه هستند. در همين رابطه با محمد حسن‌نژاد، يكي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي هم‌كلام شديم تا از زبان او بيشتر موضوع تحقيق و تفحص مجلس از سرخابي‌هاي پايتخت را بررسي كنيم.

 

گويا قرار است طرحي را در مجلس به تصويب برسانيد كه بر اساس آن از دو باشگاه استقلال و پرسپوليس تحقيقاتي انجام شود كه منابع مالي از كجا تامين شده و در كجا هزينه شده است. در اين مورد بيشتر توضيح بدهيد.

طبق قانون نمايندگان مجلس مي‌توانند بر تمام امور كشور نظارت كنند. علي‌الخصوص در جايي كه مربوط به بودجه انرژي باشد يا برآيند ملي داشته باشد. برخي مي‌گويند به طور مثال فلان بانك خصوصي است و ارتباطي به مجلس ندارد اما ما مي‌گوييم درست است كه بانك خصوصي است اما پولي كه در بانك وجود دارد متعلق به مردم است. پرسپوليس و استقلال هم از دو بعد براي ما اهميت دارند؛ اول اينكه اين دو باشگاه دولتي هستند و حساب و كتاب آنها بايد با دولت شفاف باشد. دوم اينكه حساسيت زيادي براي هواداران فوتبال ايران دارند و هر اتفاقي در اين باشگاه‌ها رخ مي‌دهد، با برآيند عمومي مواجه مي‌شود. بر همين اساس ما ديديم اتفاقاتي رخ مي‌دهد كه افكار عمومي جريحه‌دار مي‌شود. به طور مثال محروميت پرسپوليس از دو پنجره نقل و انتقالات كه باعث شد هواداران زيادي ناراحت شوند. يا در باشگاه استقلال بحث جذب وينفرد شفر و منابع مالي آن كه بايد به دقت بررسي شود.

آيا در اين زمينه قرار است به منابع مالي دو باشگاه هم ورود كنيد كه به طور مثال از كجا پول به حساب باشگاه‌ها واريز مي‌شود؟

بله يكي از مواردي كه بايد به آنها رسيدگي شود بحث اسپانسرهاست كه هر كس از راه نرسد و بگويد من به اين باشگاه‌ها پول دادم. الان هم كه مي‌گويند اين دو باشگاه نزديك 300 تا 400 ميليارد بدهكارند و دولت مي‌خواهد اين پول را بدهد. ما هم متوجه نشديم اگر اين دو باشگاه از اسپانسرها درآمد دارند پس دولت براي چه بايد پول بدهد؟ اگر پولي كه اسپانسرها نمي‌دهند پس آن همه ادعاها از كجا مي‌آيند. بر همين اساس تصميم گرفتيم طرحي با عنوان تحقيق و تفحص از سرخابي‌هاي پايتخت را بنويسيم. در اين طرح هم قرار نيست كار خاصي انجام بدهيم. ابتدا قرار است كل پولي كه به حساب اين دو باشگاه طي سال‌هاي اخير واريز شده را محاسبه كنيم و دوم اينكه بدانيم كل پولي كه هزينه شده چقدر بوده است. اين پول‌ها قاعدتا يا بايد از طريق اسپانسر يا تبليغات يا كمك‌هاي مردمي به اين باشگاه‌ها پرداخت شده باشد كه مجموع همه آنها عددي دارد. در اين ميان عده‌اي هستند كه ادعا مي‌كنند پول به حساب باشگاه واريز كرده‌اند اما اين پول در سندهاي باشگاه تصويب نشده است. بايد بدانيم اين افراد از كجا آمده‌اند و آيا ادعاهاي‌شان درست است يا خير؟

يعني شما در بحث هزينه‌ها هم دقت لازم را خواهيد داشت كه به طور مثال چقدر به بازيكنان و مربيان پول پرداخت شده يا افراد در اين باشگاه‌ها چقدر پاداش گرفته‌اند؟

بله بحث اصلي ما دقيقا همين است. بايد بدانيم چقدر پول مربي، بازيكن يا كادر پرداخت شده است. گاهي در يك باشگاه قراردادي با يك بازيكن منعقد مي‌شود كه مي‌بينيم مبلغ مندرج شده در اين قرارداد با اسناد باشگاه مطابقت ندارد. بايد بررسي كنيم ببينيم خداي نكرده به اين بازيكن پول زيرميزي نداده باشند كه بخواهند فدراسيون فوتبال را دور بزنند. يا گاهي اوقات با بازيكني قراردادي مي‌بندند كه كمتر از مبلغ درج شده در اين قرارداد به آن بازيكن پرداخت مي‌شود. بايد ببينيم پول‌ها دقيقا كجا رفته است. آيا پاداش‌هايي كه عنوان مي‌شود فقط به بازيكنان يا كادر فني داده شده يا افراد ديگري هم پاداش گرفته‌اند؟ چند روز قبل هم علي دايي مدعي شده كه در باشگاه پرسپوليس 100 ميليون تومان هزينه ماليات قراردادش شده كه خودش از جيبش داده اما در امور ماليات به نام باشگاه ثبت شده است. بايد اصلا ببينيم در باشگاه چك آن صادر شده يا واقعا پولي از حساب باشگاه كم نشده است. البته ما در اين مسائل نمي‌خواهيم به كسي اتهام بزنيم اما قاعدتا بايد نگاه بدبينانه‌اي داشته باشيم تا بتوانيم به حقايق برسيم.

اين تحقيق در چه مرحله‌اي قرار دارد؟

ما قرار است اين موضوع را در كميسيون مطرح كنيم تا پس از تصويب در كميسيون، مسوولان مربوطه بيايند و جواب ما را بدهند. اگر ما قانع نشديم، اين موضوع در صحن اصلي مطرح مي‌شود تا بيشتر پيگيري شود. اگر اين موضوع قبل از بررسي بودجه سال 97 نهايي شد كه در صحن اصلي مطرح مي‌كنيم اما اگر اين اتفاق نيفتاد قاعدتا بايد بعد از مساله بودجه سال 97 آن را بررسي كنيم.

طي هفته‌هاي اخير مباحثي ميان شما و حسين هدايتي كه مدعي است به باشگاه پرسپوليس كمك كرده، ايجاد شده است اما در اين رابطه هم عنوان شده كه اين فرد بدهي‌هاي زياد مالي به بانك سرمايه دارد. به نظر شما آيا درست است رسانه ملي به فردي كه بدهي‌هاي زيادي به بانك‌ها دارد تريبون براي اظهارنظر بدهد؟

در اين زمينه بايد اجازه دهيد چند روز بعد من با اسناد و مدارك صحبت كنم. الان فعلا نمي‌خواهم اظهارنظر زيادي در اين باره داشته باشم.

زماني كه شما پرونده كمك‌هاي حسين هدايتي به باشگاه پرسپوليس و همين طور بدهي‌هاي او را بررسي مي‌كرديد آيا پيشنهادي به شما مي‌شد كه در قبال دريافت مبلغي اين موضوع را پيگيري نكنيد؟

كساني كه من را مي‌شناسند اخلاق من را مي‌دانند. كسي جرات نمي‌كند به خودش اجازه بدهد كه چنين پيشنهادي به من بدهد. كسي بخواهد چنين غلطي بكند پوست سرش را مي‌كنم. من از يك روستا و باغداري و كشاورزي خدا به من عزت داد و الان نماينده مجلس هستم. چندين سال هم سمت‌هاي مختلف داشتم و جوان‌ترين نماينده مجلس و همين طور جوان‌ترين مدير اقتصادي ايران بودم. از خدا ديگر چه مي‌خواهم؟

آيا صحت دارد افرادي كه به واسطه‌هاي مختلف مثل فوتبال معروف مي‌شوند به راحتي وام‌هاي كلان مي‌گيرند؟ در اين زمينه حتي عنوان شده حسين هدايتي به واسطه دريافت رانت‌هاي اينچنيني پا به عرصه فوتبال گذاشته است.

صددرصد همين‌طور است. منظور من اين نيست كه هر كسي معروف باشد برود و وام بگيرد اما بخواهيد وام بگيريد اگر مشهور باشيد به خاطر ضعف شخصيتي كه در برخي مديران بانكي وجود دارد راحت‌تر براي‌تان روال اداري طي مي‌شود. يعني شما اگر مشهور باشيد راحت‌تر و زودتر از كسان ديگر وام مي‌گيريد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون