• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3989 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۱۰ دي

زندگي عاشقانه اسطوره تاريخي

محمدمهدي عسگرپور

به اعتقاد من فيلم «بانو قدس ايران» داراي ساختار مناسبي است و تصاوير زيبا و چشم‌نوازي را به مخاطب ارايه مي‌دهد و اين مهم‌ترين پارامتري است كه شكل اين فيلم را تشكيل مي‌دهد.
مقطع تاريخي كه «بانو قدس ايران» به آن اشاره دارد شامل زندگاني و زيست بنيانگذار جمهوري اسلامي مي‌شود؛ تابه‌حال مستندهايي كه در اين خصوص با آن مواجه بوديم كمتر به موضوعات عاطفي و شخصي امام(ره) اشاره داشتند اما اين فيلم به‌گونه‌اي كاملا هنرمندانه اين بخش را هدف قرار مي‌دهد و بخش‌هاي خصوصي زندگي شخصي امام خميني(ره) را با آن فراز و نشيب‌هايي كه داشتند و روابط عاطفي و احساسي امام را در مقاطع حساس تاريخي روايت مي‌كند.
يكي ديگر از ويژگي‌هاي مثبت اين فيلم روايت نوع نگاه متفاوت امام(ره) و همسرشان در جريان زندگي است كه باوجود تمام سختي‌هايي كه آنها در طول زندگي‌شان داشتند اين اختلاف نگاه از عشق و علاقه‌اي كه آنها نسبت به هم داشتند، كم نمي‌شود. نامه‌هاي عاشقانه‌اي كه امام(ره) در بخش اول تبعيد به تركيه براي همسرشان مي‌نويسند ما را متوجه رابطه عميق ميان آنها مي‌كند. با اين حال آنها تفاوت ديدگاهي و اختلاف‌نظر هم در طول زندگي باهم داشتند.  بيان چنين مسائلي براي نسل جديد و جوان كه اطلاعات زيادي از چنين شخصيت‌هايي ندارند بسيار جذاب است. در راديو و تلويزيون همواره با ابعاد سياسي زندگي امام به كرات مواجه هستيم، اما كم‌تر به روابط عاشقانه امام(ره) پرداخته‌شده و اين فيلم چنين نكات احساسي اين شخصيت برجسته و اسطوره تاريخي را به‌خوبي روايت مي‌كند.
 نكته مهم ديگر اينكه نگاه چندبعدي كه اين فيلم به شخصيت امام دارد باعث حس همذات‌پنداري در مخاطب مي‌شود تا نسل جوان ما خود را از اين شخصيت سياسي دور و دست‌نيافتني نبينند و به نظرم اين حس همذات‌پنداري از مهم‌ترين ويژگي‌هاي مثبت اين فيلم است.
به اعتقاد من كارگردان در اين فيلم روي كاري كه مي‌خواسته انجام دهد تمركز زيادي داشته است. متاسفانه يكي از مشكلات فيلم‌هاي مستند اين است كه در طول ساخت فيلم به ناگاه محو نكات ديگر مي‌شوند و موضوع اصلي را از ياد مي‌برند؛ اما در اين فيلم مقاطعي كه امام خميني(ره) درگير مبارزات سخت و جدي خود مي‌شود از لحظه‌هايي بود كه باعث نشد كارگردان تمركز خود را از دست بدهد و او همچنان به باز كردن مسائل عاطفي و احساسي امام خميني(ره) در اين مقاطع مي‌پردازد و از موضوع اصلي منحرف نمي‌شود.
در جشنواره سينما حقيقت شنيدم كه براي فيلم مسائلي به وجود آمده كه ممكن بود به عدم نمايش فيلم بينجامد كه خوشبختانه با درايت خوب حاج‌حسن آقا خميني و دخترهاي امام(ره) فيلم به معرض ديد مخاطبان گذاشته شد؛ اميدوارم كه فيلم بيشتر و گسترده‌تر ديده شود تا بخش‌هاي نگفته زندگي بنيانگذار انقلاب اسلامي به نسل جوان و عموم مردم بيشتر نشان داده شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون