• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3188 -
  • ۱۳۹۳ دوشنبه ۴ اسفند

تشكيل كميته‌هاي توسعه‌اي استان‌هاي مرزي با ۱۵ كشور همسايه

وزير كشور در اجلاس اقتصاد مقاومتي از برنامه اين وزارتخانه براي تشكيل كميته‌هاي مشترك و دايمي ميان استان‌هاي مرزي و كشورهاي همسايه براي تقويت و تحكيم روابط در مناطق مرزي خبر داد.
به گزارش مهر، عبدالرضا رحماني فضلي در اجلاس اقتصاد مقاومتي در روابط منطقه با اشاره به اتفاقات ناگوار منطقه و تحولات سياسي گفت: تحولات سياسي و اتفاقات منطقه دل هر انساني را مي‌آزارد و هر انسان آزاده‌اي را از اين جنايات و خونريزي متاثر مي‌كند و طبيعتا اين مساله مي‌تواند در ناپايداري امنيت و بي‌ثباتي توسعه موثر باشد.
وي در ادامه با اشاره به توسعه يافتگي و رابطه‌اش با امنيت پايدار گفت: مساله‌اي مانند تروريسم، افراطي‌گري و قاچاق كالا به مساله عقب افتادگي، فقر عمومي و عدم توسعه متوازن در مناطق برمي‌گردد كه اگر ما بتوانيم توسعه پايدار و رشد فزاينده را به مناطقي كه با عقب افتادگي و فقر مواجه هستند ببريم و براي مردم اين مناطق حداقل رفاه را تامين كنيم مي‌توانيم در ايجاد امنيت پايدار در منطقه موثر باشيم.
وزير كشور افزود: اگر براي امنيت پايدار يك همكاري دسته جمعي منطقه‌اي انجام دهيم به خصوص در زمينه تجارت و اقتصاد ميان استان‌هاي مرزي با كشورهاي همسايه شاهد تحول و رشد سريع‌تر و فزاينده در مناطق مرزي خواهيم بود.
رحماني فضلي با اشاره به ظرفيت جغرافيايي و سياسي ايران در اين زمينه تصريح كرد: ايران با ۱۶ استان و ۱۵ كشور همسايه اين ظرفيت را با توجه به موقعيت جغرافيايي خود دارد و دولت يازدهم نيز اين اراده را دارد كه توسعه را به مناطق كم توسعه يافته‌تر گسترش دهد و سفرهاي استاني رييس‌جمهور نيز كه بيشتر به مناطق مرزي بوده است نشان از عزم و اراده اين دولت در بسط و توسعه اقتصاد فرهنگي، اقتصادي و اجتماعي اين مناطق از كشور دارد لذا در روابط متقابل با يكديگر اين امر را محقق مي‌كنيم.
وي با اشاره به تشكيل كميته‌هاي مشترك و دايمي ميان ايران و كشورهاي همسايه گفت: اميدواريم در اين اجلاس با تشكيل كميته‌هاي مشترك و دايمي در استان‌هاي مرزي با كشورهاي همسايه بتوانيم براي تقويت و تحكيم روابط ثابت گام‌هاي بلندي‌برداريم و شاهد توسعه پايدار و رفاه در مناطق مرزي و عقب افتاده باشيم.
وزير كشور در ابتداي اين اجلاس گفت: براي برگزاري اين اجلاس كميسيون مشتركي توسط وزارت خارجه و وزارت كشور تشكيل شد و قرار بود كه رييس‌جمهور و وزير خارجه نيز حضور داشته باشند اما وزير خارجه به دليل سفر نتوانست در اين مراسم حضور يابد كه اميدواريم در نوبت عصر در خدمت رييس‌جمهور باشيم.
رحماني فضلي با اشاره به تحولات منطقه گفت: فعاليت‌ها و همكاري‌هاي مشترك منطقه‌اي مي‌تواند جايگزين خوبي براي بسط و گسترش همكاري‌هاي اقتصادي و تحكيم روابط سياسي باشد. وي با اشاره به استقبال وزارت خارجه از تشكيل چنين همايشي گفت: وزارت خارجه با پيگيري‌هايي كه در اين زمينه مي‌تواند داشته باشد مي‌تواند نقش موثري در ايجاد همكاري‌هاي اقتصادي و تجاري ميان كشورهاي منطقه ايفا كند. رحماني فضلي با اشاره به حضور اتاق‌هاي بازرگاني استان‌ها در اين همايش گفت: با ظرفيت و توانايي‌هاي استان‌هاي مختلف ايران با تشكيل كميته مشترك از طرف وزارت كشور و هم از طريق دستگاه‌هاي متولي مي‌توانيم از اين ظرفيت‌ها در جهت توسعه استفاده كنيم.  
وزير كشور با اشاره به مسووليت توسعه‌اي وزارت كشور گفت: ويژگي همكاران من در وزارت كشور نگاه توسعه‌اي است و با توجه به اختياراتي كه وزارت كشور در حوزه هماهنگي ميان دستگاه‌هاي مختلف دارد، مي‌تواند نقش مهمي در ايجاد آمادگي‌ها داشته باشد.  
وي افزود: ما با استفاده از ظرفيت استان‌ها و با همكاري سفراي كشورهاي همسايه و با مشتركات تاريخي و فرهنگي مي‌توانيم همكاري‌ها را گسترش دهيم.  

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون