• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3991 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۱۲ دي

هشدار سخنگوي ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره گرايش نوجوانان به ماري جوآنا

مصرف «گل» به 15 سالگي رسيد

گروه اجتماعي| سخنگوي ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره بروز مصرف ماري جواناي صنعتي - گل - در نوجوانان 15 ساله هشدار داد. پرويز افشار، در نشست خبري روز گذشته خود اعلام كرد كه 2 درصد جامعه دانش‌آموزي (مقطع متوسطه)، تجربه حداقل يك‌بار مصرف مواد مخدر را داشته‌اند و در سال 95، مصرف مواد مخدر يا روانگردان، به ويژه ماده مخدر گل بين دانشجويان و دانش‌آموزان افزايش يافته است. بنا بر توضيح افشار ميانگين سن اعتياد (وابستگي به ماده مخدر يا روانگردان) در كشور، روي رقم 21 الي 24 سال ثابت مانده اما به دنبال كاهش مصرف شيشه (به دليل افزايش قابل توجه قيمت خرده فروشي ناشي از انهدام كارگاه‌هاي توليد شيشه و برخورد با قاچاقچيان واردات پيش‌ساز اين ماده روانگردان) و افت جايگاه اين روانگردان از رديف دوم فهرست مواد مصرفي معتادان يا مصرف‌كنندگان تفنني، ماري‌جوآناي صنعتي جايگزين شيشه شده است با اين تفاوت كه بروز و شيوع مصرف اين ماده توهم‌زا در سنين نوجواني، عامل دو خطر جدي خواهد بود؛ شروع مصرف مواد اعتيادآور در سنين نوجواني، عوارض مخرب‌تر و سنگين‌تر براي مصرف‌كننده دارد حتي اگر مصرف، دايمي نبوده و تفنني و با فاصله باشد. خطر مهم‌تر، باز شدن دروازه ورود به دنياي مخدرها و روانگردان‌ها به دنبال شكسته شدن قبح مصرف مواد اعتيادآور است. درمانگران اعتياد، همواره هشدار داده‌اند كه آغاز مصرف مواد مخدر يا روانگردان در رده سني 30 يا 35 سال، اگرچه مي‌تواند از اين بابت نگران‌كننده باشد كه يك نيروي مولد كشور، در سن توليد و بازدهي شغلي گرفتار اعتياد و ناتواني و سقوط مي‌شود اما تبعات اعتياد (ارتكاب به رفتارهاي پرخطر، چند مصرفي، بزه‌هاي خرد و رسيدن به آخر خط اعتياد) براي افرادي در اين گروه سني، به مراتب كمتر از زماني است كه افراد، در سن نوجواني و بدون تمايل به درك واقعيت‌ها، اشباع از ناآگاهي و كنجكاوي پا به عرصه مصرف مواد اعتيادآور مي‌گذارند. افشار هم روز گذشته با اشراف به اين مخاطرات بود كه هشدار داد: «اعتياد به گل، 4 الي 8 برابر ماري‌جوآنا است. گل در فهرست مخدرهاست هرچند ميزان اعتيادآوري‌اش فوري نيست و تفنني مصرف مي‌شود. تمايل به مصرف گل در كشور هم ناشي از دسترسي آسان به اين ماده توهم زا و واردات بذر غني از شاهدانه و همچنين سهولت پرورش و كاشت بذر در فضاي خانه و گلخانه‌هاست كه البته سال قبل، 24 سايت فعال در تبليغات براي «گل را شناسايي و به ناجا معرفي كرديم.»»
چندي قبل، سرهنگ محمد بخشنده، رييس پليس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ در گفت‌وگو با فارس هشدار داده بود: «20 الي 25 درصد معتادان دستگير شده در مناطق شمال شهر، مصرف‌كننده گُل بوده‌اند و متاسفانه، مصرف گل در مردان بيشتر از زنان است و قيمت هر كيلو گل خشك كوبيده آماده مصرف 17 تا 20 ميليون تومان و هر گرم آن 30 تا 50 هزار تومان است و بذر گل از كشورهاي اروپايي، همراه مسافر وارد كشور مي‌شود.»
در صفحات اطلاع‌رساني مجازي و در توضيح عوارض مصرف گل آمده است: «تركيبي از گياه شاه‌دانه كه به عنوان داروي فعال‌كننده روان مورد استفاده قرار مي‌گيرد. تتراهيدروكانابينول، تركيب موثر تمام فرآورده‌هاي گياه شاهدانه و عامل اصلي آثار سرخوشي‌آور آن است. كاهش حافظه كوتاه‌مدت، خشكي دهان، سرخي‌ديدگان، اختلال در مهارت‌هاي حركتي و گاهي احساس اضطراب و وحشت، عوارض كوتاه‌مدت مصرف اين ماده توهم‌زاست و نتايج مطالعات جهاني نشان داده كه مصرف گل، اغلب با مصرف ساير مواد اعتيادآور – الكل و آمفتامين – همراه است. اثرات درازمدت مصرف گل، هنوز به طور كامل شناسايي نشده اما استفاده طولاني‌مدت از اين ماده توهم زا كه هم در گروه روانگردان‌ها (به دليل اثرات موثر بر روان) و هم در گروه مخدرها (به دليل پايه توليد – گياه شاهدانه) قرار مي‌گيرد، به تاثيرات منفي بر سطح هوش و حافظه و سلامت ريه منجر شده ضمن آنكه مي‌تواند به بروز اختلالات روان همچون اسكيزوفرني و افسردگي منتهي شود.»

رهبري از عملكرد 6 ماهه راضي نبود
افشار، روز گذشته در پاسخ به «تسنيم» اعلام كرد كه در آخرين ديدار اعضاي شوراي اجتماعي كشور با رهبري براي ارايه گزارش عملكرد 6 ماهه از اقدامات انجام شده درباره كنترل و كاهش آسيب‌هاي اجتماعي، رهبري از عملكرد برخي دستگاه‌ها راضي نبوده و ابراز نارضايتي كرده است و افزود: «در جلسه آبان‌ماه كه در حضور مقام معظم رهبري برگزار شد ايشان اعتياد را ام‌الامراض آسيب‌هاي اجتماعي معرفي كردند و در اين خصوص پيام روشني به مسوولان قوا و دستگاه‌هاي مربوطه دادند. در اين جلسه راهكارهايي از سوي ايشان مطرح شد كه از جمله آنها اولويت دادن به موضوع پيشگيري اوليه و تخصيص 50 درصد بودجه دستگاه‌ها به اين امر بود. همچنين جمعيت دانش‌آموزي و دانشجويي در اولويت قرار گرفتند و مقرر شد طرح‌هاي نوآورانه و كارويژه‌هاي 6 ماهه خاصي در اين خصوص انجام گيرد. پس از گزارش كارويژه‌هاي 6 ماهه به ايشان، اقدامات بعضي از دستگاه‌ها مورد رضايت ايشان بود و درباره بعضي ديگر نيز رضايتمندي از عملكرد آنها نداشتند و عنوان كردند كه حتما بايد اقدامات عالمانه‌تر و با جديت بيشتري انجام گيرد. برگزاري اين جلسه باعث شد تا جلسه 134 ستاد مبارزه با مواد مخدر با دستورات ويژه‌اي و با حضور شخص رييس‌جمهور برگزار شده و چند تصميم مهم اتخاذ شود كه از جمله آنها 24 مصوبه بود كه با قيد فوريت به سازمان مديريت و برنامه‌ريزي و همچنين معاونت حقوقي رياست‌جمهوري ارسال شد كه خوشبختانه كمتر از يك هفته توسط رييس‌جمهور ابلاغ شد. بازنگري و تدوين آيين‌نامه مراكز ماده 16، حمايت از معتادان بي‌بضاعت، طرح مبارزه همه‌جانبه با مواد مخدر و موضوع تحقيقات و مطالعات به ستاد مبارزه با مواد مخدر از جمله مصوبات اين جلسه بود.»
فعال شدن مافياي مواد مخدر براي ترانزيت از طريق مسير دريايي در پي انسداد مرزهاي شرقي كشور و كشف 15 الي 20 تن مواد مخدر در اين مسير، اختصاص سرانه نيم دلاري پيشگيري از اعتياد در ايران در مقايسه با سرانه 20 دلاري ساير كشورها، ابلاغ مصوبه حمايت‌هاي درماني از معتادان بي‌بضاعت و مكلف شدن وزارت تعاون به حمايت از اين گروه معتادان، فعاليت 7 هزار و 516 مركز درمان اعتياد سرپايي دولتي و غيردولتي و 77 سرپناه شبانه و 20 مركز ماده 16 (درمان اجباري اعتياد) و ارايه خدمات كاهش آسيب اعتياد در 241 مركز گذري توسط 331 تيم سيار، تخمين وجود 200 هزار معتاد تزريقي در كشور، افزايش 14 و نيم درصدي كشفيات مواد مخدر در 9 ماه امسال در مقايسه با مدت مشابه سال 95، اعلام وجود 12 الي 15 هزار معتاد متجاهر در استان تهران و دستگيري 320 هزار نفر مجموع متهمان مواد مخدر
- فروشندگان و حاملان و مصرف‌كنندگان متجاهر- طي 9 ماه امسال و رشد بيش از 9 درصدي دستگيري‌ها در مقايسه با مدت مشابه سال 95 از ديگر اخباري بود كه افشار با خبرنگاران در ميان گذاشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون