• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3991 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۱۲ دي

پاسخ معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري به منتقدان حذف طرح زوج و فرد:

هر طور شده طرح ترافيك را حذف مي‌كنيم

گروه اجتماعي


بعد از اينكه طي چند روز گذشته شهردار تهران و معاون حمل و نقل وي بارها خبر از دورخيز خود براي حذف طرح ترافيك تهران براي مبارزه با رانتخواري و همچنين كاهش آلودگي هوا دادند، ديروزمعاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران در نشستي خبري حاضر شد تا به سوالات خبرنگاران در مورد اين طرح پرابهام پاسخ دهد. وي از همان ابتدا با ذكر اينكه قبلا سهميه طرح ترافيك مهمترين ابزار لابي قدرت شهرداري با 441 مركز و نهادي بود كه به آنها طرح مي‌داد، گفت: بايد تمامي شهروندان در مقابل امتيازها برابر باشند و اگر استثنايي هم وجود دارد براساس ضابطه و براي همه روشن باشد. محسن پورسيدآقايي با تاكيد بر اينكه اين سهميه متعلق به همه مردم است ادامه داد: هر جا مي‌رويم قيافه ما را شبيه طرح ترافيك مي‌بينند و از ما تقاضاي سهميه مي‌كنند. كليت موضوع همين است. بقيه نهادها هم كه مجوزهايي را مي‌دهند بايد دست از اين كار بردارند. اينكه بنده سليقه‌اي تصميم بگيرم كه به چه كسي مجوز بدهم يا ندهم بايد از ميان برود.
معاون شهردار تهران سپس به تخلفاتي كه به طرح ترافيك مربوط مي‌شود اشاره‌اي كرد و گفت: درحال حاضر جرايم ورود به طرح ترافيك در روز بيش از 14 هزار تخلف نيست. سيستم‌ دوربين‌هاي ما همه پلاك را ثبت مي‌كنند و بعد از آن چك مي‌كنيم كه آيا خودرو معاينه فني دارد يا نه اما در دوربين‌هاي قديمي قدرت تشخيص پلاك كمتر بود بر اساس طرح جديد زمان خروج از طرح نيز ثبت مي‌شود. همچنين اطلاعات ساكنان محدوده‌ها ثبت خواهد شد و پس از مرحله راستي‌آزمايي براي ساكنان محدوده اين اختيار را دارند كه تا ساعت 8:30 صبح بدون اينكه پولي پرداخت كنند از محدود خارج شوند. معاون شهردار با بيان اينكه بر اساس طرح جديد تخلفات صورت گرفته براي ورود به طرح از طرقي همچون مخدوش كردن پلاك كاهش خواهد يافت، ادامه داد: بر اساس آمار ورود خودروهاي غيرمجاز به داخل طرح روزانه 4 هزار خودرو است اما اينكه روزانه چند پلاك مخدوش مي‌شوند تا وارد طرح شوند آمار مشخصي نداريم.
معاون شهردار تهران در واكنش به اين انتقاد كه در طرح جديد عدالت اجتماعي در نظر گرفته نشده است نيز مدعي شد: هم اينك و در طرح قديمي هم، افراد پولدار مي‌توانند وارد طرح شوند در حقيقت براي ورود به طرح ترافيك در حال حاضر دو مسير وجود دارد يكي خريد طرح ترافيك روزانه 40 هزار توماني است كه بعضي روزها حتي به سقف هم نمي‌رسد به طوري كه سال گذشته فقط دو روز در كل سال، تمام طرح‌هاي ترافيك روزانه فروخته شد. راه ديگر نيزاستفاده از صد هزار طرح ترافيك و آرم طرح ترافيك و... است كه ساليانه بين صد هزار نفر و به صورت سهميه‌اي تقسيم مي‌شود. خودروهاي افراد متمول نيز وارد مي‌شود و جريمه‌اش را پرداخت مي‌كنند به نظر من طرح قديم است كه بي‌عدالتي محسوب مي‌شود نه طرح جديد.
او در پاسخ به انتقاد ديگري مبني براينكه حذف طرح ترافيك باعث افزايش شديد آمار ورود خودروها به مناطق مركزي شهر خواهد شد، گفت: شهرداري بنا دارد تعداد خودروهاي ورودي به محدوده طرح از ميزان متوسط قبلي بيشتر نشود كه در گذشته سقف آن 118 هزار خودرو بوده است.
معاون شهردار تهران در ادامه جلسه در حالي كه با سوالات پي در پي خبرنگاران مواجه شده بود با تاكيد بر اينكه اين طرح فقط در راستاي ضابطه‌مندي عمل مي‌كند، گفت: چرا مي‌خواهيد واقعيات را پنهان كنيد؟ چرا يك وزارتخانه بايد يك جا صد سهميه طرح ترافيك و ديگري 186 عدد سهميه داشته باشد. در گذشته براي خبرگزاري‌ها سهميه مي‌فرستادند و به عنوان ابزار قدرت براي آنكه خبري كار شود يا كار نشود از آن استفاده مي‌شد، در حقيقت اين سهميه به قدرت تعامل شهرداري با نهادهاي ديگر تبديل شده است اما من چرا بايد امضا كنم. بگذاريد يك بار هم كه شده ضابطه‌مند عمل كنيم.
معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران با تاكيد بر اينكه سه ماه است روي اين طرح مطالعه مي‌كنند، افزود: همه نهادهاي مرتبط موافقت ضمني خود را با كليات اين طرح اعلام كرده‌اند. ضمن اينكه اين شوراي ترافيك تهران است كه مي‌تواند محدوده را تغيير دهد و محدوده جديدي را تعيين كند يا ضرايب تعيين قيمت طرح ترافيك روزانه را تغيير دهد اما شوراي شهر نمي‌تواند در كل طرح را لغو كند.
اما جريمه ورود به محدوده طرح ترافيك چقدر خواهد بود؟ سوالي كه معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران در پاسخ به آن گفت: جريمه ورود به طرح 20 هزار تومان بوده كه به 90 هزار تومان خواهد رسيد تكليف حمل و نقل عمومي در اين ميان حكايت مرغ و تخم مرغ را دارد اما صد در صد درآمدهاي حاصل از طرح جديد ترافيك براي شهرداري صرف توسعه حمل و نقل عمومي خواهد شد. يعني عده‌اي كه از ماشين شخصي استفاده مي‌كنند بايد هزينه حمل و نقل عمومي را بدهند از همين الان بر اساس برنامه‌ريزي‌ها قرار است هزار اتوبوس جديد و 20 قطار جديد با درآمدهاي حاصل از اين طرح در سال آينده خريداري شود.
پورسيدآقايي در پاسخ به اين سوال كه چرا هيچ‌گونه نظرخواهي در اين باره از مردم صورت نگرفته و چرا نظرات مردم لحاظ نشده است نيز گفت: اگر حداكثر تا 15 بهمن به تصويب شورا نرسد به سال آينده موكول مي‌شود.
ولي شايد جالب‌ترين پاسخ وي در مورد تكليف روزهاي آلوده سال و تردد خودروها در محدوده طرح ترافيك از همه جالب‌تر بود. وي در پاسخ به اين سوال كه تكليف روزهايي كه به خاطر آلودگي هوا ورود به طرح ترافيك ممنوع است چه مي‌شود؟ گفت: ما طرح ترافيك را ديگر پيش‌فروش نخواهيم كرد. به بياني در چنين روزهايي هيچ كس نمي‌تواند وارد طرح شود و گرنه جريمه خواهند شد. مثل كارت بليت مترو مي‌ماند اگر فردي شارژ داشته باشد اما مترو كار نكند نمي‌تواند از آن استفاده كند.
معاون شهردار در پاسخ به اين سوال كه آيا طرح ترافيك جديد مردم را دوباره به خريد موتورهاي كاربراتوري تشويق نمي‌كند تصريح كرد: شماره‌گذاري موتورهاي كاربراتوري ممنوع شده است و ما طرحي را دنبال مي‌كنيم كه با كمك بلاعوض افراد بتوانند موتوربرقي بخرند همچنين به دنبال آن هستيم كه دو هزار دستگاه موتور برقي در شهرداري خريداري كنيم. در طرح جديد روز رايگان نخواهيم داشت و بر اساس محاسبات ما ترافيك اوج صبح كاهش خواهد يافت. در اين شرايط از نظر ما اگر طرح اجرا شود به ميزان 10 هزار عدد تغيير تقاضا خواهيم داشت و ورود 15 هزار خودرو در پيك صبحگاهي كاهش مي‌يابد.
او با اشاره براينكه براي گروه‌هاي مختلف مانند جانبازان يا خبرنگاران ضريب ويژه تخفيف در نظر خواهيم گرفت، با تاكيد بر اينكه يا نبايد به همه مجوز ورود به طرح را بدهيم يا آنكه مجوز ورود به طرح عادلانه تقسيم شود، ادامه داد: در گذشته روال به اين صورت بوده كه سهميه‌اي براي رييس صدا و سيما يا دانشگاه مي‌فرستاديم و بعد اين رييس بود كه تصميم مي‌گرفت چه ميزان و به چه كساني سهميه بدهد؛ آيا اين ضابطه‌مندي است؟

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون