• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3991 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۱۲ دي

احمد ميدري، معاون رفاهي وزيرتعاون:

لزوم كمك 30 هزار ميلياردي به صندوق بازنشستگي

احمد ميدري، معاون رفاه اجتماعي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي با انتقاد از رسانه‌هايي كه در دولت قبل حتي از تورم 40 درصدي نيز انتقاد نمي‌كردند و در دولت روحاني مدام «پمپاژ يأس» مي‌كردند، آنها را يكي از عوامل بروز مسائل امروز دانست.
او در نشست «بودجه ۹۷، تشديد يا كاهش فقر؟» كه در پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي برگزار شد در پاسخ به اينكه با توجه به شعار ريشه كني فقر مطلق، در بودجه ۹۷ تا چه اندازه به كاهش فقر توجه شده است و آيا بودجه مستقلي دارد يا خير؟ اظهار كرد: به‌طور كلي فقر همانند ساير شاخص‌هاي كلان به عملكرد اقتصادي برمي‌گردد و متغيرهاي فراواني دارد. وقتي تحولات فقر را مرور مي‌كنيم در دو دهه گذشته، دولت اصلاحات فقر را با ۳۲ درصد تحويل مي‌گيرد و ۱۸ درصد تحويل مي‌دهد. دولت آقاي احمدي‌نژاد فقر ۱۸ درصدي را تحويل مي‌گيرد و ۳۰ درصد تحويل مي‌دهد.
وي با اشاره به شرايط دولت احمدي‌نژاد گفت: در اين دوره هيچ نقدي صورت نمي‌گرفت، دولت مرتب خطا كرد و كشور در اوج درآمدهاي ارزي با بحران‌هاي عديده روبه‌رو شد.
ميدري ادامه داد: اما ما امروز به دولتي برمي‌گرديم كه منتقدان جدي در درون حكومت دارد. در دولت دكتر روحاني صدا و سيما و خبرگزاري‌هاي منتقد چون فارس و تسنيم و كيهان از محل منابع عمومي فعالند و نقد مي‌كنند و در واقع دولت روحاني كمتر خطا خواهد كرد.
معاون رفاه اجتماعي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي با اشاره به بودجه ۳۶۰ هزار ميليارد توماني سال ۹۷ گفت: ۷۸ هزار ميليارد به رفاه اجتماعي اختصاص داده شده كه عمدتا به صندوق‌هاي بازنشستگي برمي‌گردد. يعني ۲۵هزار ميليارد صرف ساير امور و ۵۰هزار ميليارد تومان نيز صرف صندوق‌هاي بازنشستگي مي‌شود.
وي افزود: در دولت احمدي‌نژاد بازنشستگي‌هاي بدون موعد و منطق ايجاد شد و بحران‌هايي ايجاد كرد. بودجه ستاد مبارزه با مواد مخدر ۲۲۷ ميليارد تومان است و بايد ديد چگونه مي‌شود با اين بودجه در برابر اعتياد ايستاد؟ بودجه كميته امداد ۴۷۰۰، بودجه هلال احمر 4هزار و 200 و بودجه بهزيستي 2هزار و 400 ميليارد تومان است كه قرار است مشكل معلولان، زنان سرپرست خانوار، طلاق و روسپي‌گري را حل كنند.
معاون رفاه اجتماعي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي با اشاره به اينكه بودجه تامين اجتماعي در لايحه پيشنهادي سال آتي ۴۲۰ ميليارد تومان است اظهاركرد: دولت بايد ۱۹هزار ميليارد تومان بابت تعهداتش در هر سال به تامين اجتماعي پرداخت كند اما متاسفانه قرار است كمتر از 2هزار ميليارد تومان آن محقق شود.
ميدري ادامه‌داد: دولت خواسته در سال ۹۷ به مقررات مربوط به صندوق توسعه ملي تا حدود زيادي وفادار بماند و ۴۰هزار ميليارد تومان را ذخيره كند. ما به عنوان مسوولان حوزه رفاه پيشنهاد داديم ۴۰هزار ميليارد را به صندوق توسعه واريز نكند زيرا ديگر دولت نمي‌تواند تعهدات ۱۷هزار ميلياردي تامين اجتماعي را بدهد كه باعث فشار به واحدهاي توليدي و مراكز درماني مي‌شود.
وي افزود: دولت مي‌خواهد ۱۲هزار ميليارد اوراق قرضه منتشر كند كه بانك‌ها را دچار مشكل بيشتر مي‌كند. چرا بايد پول در صندوق توسعه ملي بگذاريم كه از محل آن به بخش خصوصي وام بدهيم؟ در شرايط خوبي نيستيم كه اين كار را انجام دهيم. دولت بايد تعهداتش به تامين اجتماعي و بدهي به بانك‌ها را تسويه كند.
ميدري با بيان اينكه بودجه خود وزارت رفاه 1هزار و 600 ميليارد تومان است، گفت: بايد به صندوق بازنشستگي ۳۰هزار ميليارد كمك شود. ما بايد نزديك به ۵۲هزار ميليارد تومان بابت حقوق صندوق‌هاي بازنشستگي كشوري و لشكري بپردازيم كه در مقايسه با قبل ۱۵هزار ميليارد تومان افزوده شده و اين بحران حكومت است و به اين دولت و آن دولت برنمي‌گردد.
وي با اشاره به شعار كاهش فقر گفت: دولت‌ها مي‌توانند اشكالي از فقر را هدف قرار دهند. فقر شديد يعني گرسنه در كشور نماند. دولت موظف بوده از شش ماه گزارش فقر منتشر كند كه يك‌بار در آن دولت منتشر نشد. بر اساس برآوردهاي بين‌المللي چهار درصد مردم ايران و بر اساس برآوردهاي ما دو درصد مردم ايران گرسنه‌اند كه البته نرخ بدي نيست.
معاون رفاه اجتماعي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي با بيان اينكه طبق شاخص‌هاي بين‌المللي يك خانوار پنج نفره نبايد كمتر از ۷۰۰هزار تومان دريافت كند و مي‌خواهيم فقر شديد را از بين ببريم عنوان كرد: از دهه ۷۰ مي‌خواهند اين برنامه را اجرا كنند كه محقق نشد. اگر دولت منابع بدهد اين كار شدني است كه هيچ خانواده‌اي زير ۷۰۰هزار تومان درآمد نداشته باشد. اكنون دو ميليون و ۲۰۰ هزار خانواده تحت پوشش نهادهاي حمايتي داريم؛ ۸۰۰هزار خانواده با درآمد زير ۷۰۰ هزار تومان غير تحت پوششند و دولت مي‌خواهد آنها را تحت پوشش ببرد تا شمار مددجويان دو نهاد ما به ۳ ميليون خانوار برسد.
ميدري با بيان اينكه بخش عمده‌اي از جامعه ايران زيرخط فقر هستند گفت: ما فقر ۳۲ درصد را تحويل گرفتيم و شايد آن را يك درصد كاهش داده باشيم. شيب افزايش درآمدها بسيار پايين است.
معاون رفاه اجتماعي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي با بيان اينكه از ۲۴ ميليون خانوار ايراني ۱۸ ميليون شهري و شش ميليون روستايي‌اند، اظهار كرد: ۴۲۴هزار خانواده روستايي و ۳۶۲ هزار خانواده در شهرها زير خط حداقل مستمري خانوارهاي تحت پوشش نهادهاي امدادي هستند. بنابراين ۷۷۷هزار و ۴۸۰ خانواده بايد به جمعيت مستمري بگيران افزوده شوند.  ايسنا

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون