• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3991 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۱۲ دي

راه‌حل‌هاي ارايه‌شده جايگزين مناسبي براي كولبري نيست

اعتمادآنلاين| چند روز پيش عبدالرضا رحماني‌فضلي، وزير كشور از تصميمات جديد دولت براي كولبران و پيگيري جدي طرح‌هاي گذشته سخن گفت. تعطيلي و ممنوعيت كولبري، بسته شدن مرزها، ايجاد بازارچه محلي، اعطاي كارت پيله‌وري از جمله اين طرح‌ها بود. حالا با گذشت مدتي از اجراي تصميمات جديد، اين سوال مطرح است كه اين تصميم‌ها چقدر توانسته كولبرها را از شرايط سختي كه دارند، نجات دهد.
كولبرها به اعتمادآنلاين مي‌گويند كه قبول دارند كارشان غيرقانوني است اما در شهري كه محروميت براي‌شان هيچ شغلي باقي نگذاشته تا با آن معيشت خود را بگذارند، چاره‌اي جز كولبري وجود ندارد. در اين ميان حتي زنان هم مجبورند به اين شغل روي آورند و با كمترين درآمد جان و سلامت خود را در اين راه بگذارند، هر چقدر هم كه خطر در كمين‌شان باشد.
باقر احمدي، فارغ‌التحصيل كارشناس ارشد برنامه‌ريزي شهري و رتبه 12 آزمون دكترا سال 95 است. او كشتي‌گير شهر مريوان است و در عين حال كولبري هم مي‌كند. باقر با انتشار عكس‌هايش در فضاي مجازي حسابي شناخته شده و خبرساز است. او درباره تصميم‌هاي جديد دولت براي بسته شدن مرزها مي‌گويد: «بسته شدن مرزها زماني مي‌تواند راه‌حل مناسبي باشد كه پيشنهاد جايگزين هم براي درآمد كولبري وجود داشته باشد اما متاسفانه هيچ كاري غير كولبري براي مردم وجود ندارد. زمزمه بسته شدن مرز مدتي است كه وجود دارد اما از شغل تازه سخني به ميان نيامده است. نبايد اينطور باشد كه اول مرزها را ببندند و مردم را رها كنند و بعد شروع كنند به ارايه راه‌حل.»
بيستون هم معلم مقطع دبستان پيرانشهر است كه پيش از اين كولبر بوده. او درباره پيامدهاي حذف ناگهاني كولبري مي‌گويد: «در پيرانشهر مردم 3 دسته هستند: كشاورز، مغازه‌دار و كولبر. باتوجه به اين محدوديت مشاغل نمي‌توان كولبري را حذف كرد چون مردم كار ديگري ندارند. حتي از شهرهاي ديگر هم براي كولبري به پيرانشهر مي‌آيند. البته اگر به جاي كولبري شغل ديگري وجود داشته باشد ما از حذف آن استقبال مي‌كنيم و چه چيز بهتر از اينكه كولبري تعطيل شود. اينكه ديگر كولبرها مجبور نباشند 100 يا 150 كيلو بار را روي دوش‌شان بگذارند و چندين كيلومتر از كوه و كمر عبور بگذرند.»
ايجاد بازارچه محلي يكي از طرح‌هاي دولت براي بهبود اوضاع كولبرها و جايگزيني براي كولبري اعلام شد. وزير كشور با اعلام اين خبر، وعده داد كه 15 بازارچه مرزي ايجاد مي‌شود و به روستايياني كه در 50 كيلومتري مرزها قرار دارند، كارت پيله‌وري داده مي‌شود تا از تخفيفات گمركي بهره‌مند شوند و در مقابل ديگر كالاها به شكل قبل و با كولبري وارد كشور نشود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون