• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3994 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۱۶ دي

خبر كوتاه

اردوغان: براي عضويت در اتحاديه اروپا التماس نمي‌كنيم

رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهور تركيه كه به منظور ديدار و گفت‌وگو با امانوئل ماكرون به پاريس سفر كرده است، عصر جمعه مورد استقبال رييس‌جمهور فرانسه قرار گرفت. به گزارش شبكه خبري تي‌آرتي، مراسم استقبال رسمي از اردوغان در كاخ اليزه برگزار و روساي جمهور تركيه و فرانسه در پايان مراسم عكس يادگاري گرفتند. پس از مراسم استقبال، اردوغان و ماكرون همراه با هيات‌هاي سياسي همراه در ضيافت رسمي ناهار شركت كردند. پس از ضيافت ناهار ديدارهاي دو جانبه و نشست مطبوعاتي ميان روساي جمهوري دو كشور برگزار شد. امانوئل ماكرون در نشست خبري با همتاي تركيه‌اي خود گفت: «تحولات اخير در تركيه نشان داده است كه هيچ پيشرفتي در مذاكرات عضويت تركيه در اتحاديه اروپا امكان‌پذير نيست.» هر چند سفر اردوغان به پاريس با انتقاد برخي سازمان‌هاي حقوق بشري مواجه شده‌بود و دولت ماكرون تحت فشار بود تا در مذاكرات رفتار دولت تركيه در مورد حقوق بشر را محكوم كند، اما امانوئل ماكرون به ذكر اين مساله بسنده كرد كه كشورش گفت‌وگو با تركيه در مورد مسائل حقوق بشري را ادامه مي‌دهد و گفت: «مسير ما بايد در جهت آزادي، دموكراسي و احترام به حاكميت قانون باشد.» امانوئل ماكرون در عين حال تاكيد كرد كه كشورش براي شكست داعش و همكاري براي بازسازي سوريه از طريق مذاكرات آستانه و سوچي، آمادگي دارد.  رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهور تركيه در واكنش به اين اظهارات تاكيد كرد: «همين جا در فرانسه مي‌گويم، ما براي عضويت در اتحاديه اروپا التماس نمي‌كنيم. ما 54 سال منتظر بوده‌ايم و اين ما را خسته كرده است. تكليف بايد هرچه سريع‌تر مشخص شود. » اردوغان از اتحاديه اروپا در ارتباط با مساله پناهندگان و آوارگان جنگ سوريه انتقاد كرد و بر تعهد تركيه در مبارزه با گروه تروريستي داعش تاكيد كرد. به گزارش ايرنا، اردوغان روز جمعه قبل از سفر رسمي خود به فرانسه در مصاحبه با خبرنگاران افزود: «هدف اين كشورها علاوه بر مداخله، ايجاد اغتشاش و رو در رو قرار دادن مردم كشورها با همديگر است.» وي بيان كرد: «نتيجه اين اقدام را در عراق ديديم. آيا مداخله آنها در عراق موجب بهبود وضعيت عراق شد؟ زماني كه امريكا در عراق اقدام كرد، شمارش معكوس بهبودي اوضاع در عراق هم آغاز شد و از آن روز تاكنون اوضاع عراق بهبود نيافته است.» اردوغان اظهار كرد: «من با آقاي روحاني رييس‌جمهوري ايران به صورت تلفني در خصوص وقايع اخير ايران صحبت كردم، وي اعلام كرد كه تا پايان هفته، اوضاع در ايران به شرايط طبيعي برمي‌گردد و از ديروز، روند به حالت طبيعي برگشته است.»

 

لغو قرارداد تسليحاتي هند با اسراييل

هندي‌ها كه روابط نظامي گرمي با اسراييل دارند، در ميانه انعقاد چندين توافق تسليحاتي با صهيونيست‌ها، يك توافق خريد موشك‌هاي ضدتانك را چند روز پيش از سفر نتانياهو به دهلي، لغو كرده‌اند. به گزارش فارس، در حالي كه چند روز بيشتر به سفر «بنيامين نتانياهو» نخست‌وزير رژيم صهيونيستي به هند نمانده، هندي‌ها از لغو قرارداد خريد 500 ميليون دلار موشك ضدتانك از صهيونيست‌ها خبر دادند. آن‌طور كه «ميدل‌ايست استار» خبر داده، شركت تسليحاتي اسراييلي «رافائل» گفته كه طرف هندي قرارداد خريد موشك‌هاي ضدتانك اسپايك را به صورت يكجانبه لغو كرده است. «ايساهي ديويد» سخنگوي اين شركت اسراييلي گفته كه هندي‌ها بي‌توجه به مهيا شدن تمامي ملزومات اجراي اين معامله بزرگ از سوي شركت، آن را پيش از نهايي شدن امضاي قرارداد، كنسل كرده‌اند. در ادامه بيانيه شركت رافائل آمده: «ما از اتخاذ چنين تصميمي (از سوي هندي‌ها) متاسفيم ولي همچنان خود را به ادامه همكاري با وزارت دفاع هند متعهد مي‌دانيم؛ ما همچنين به روال دو دهه گذشته، به راهبرد خود براي كار در بازار مهمي مانند هند وفادار خواهيم ماند.» اين خبر در حالي اعلام مي‌شود كه نتانياهو بنا دارد در اواسط ماه جاري ميلادي، در صدر هياتي اقتصادي به دهلي برود. لغو اين معامله البته، به معناي پايان يافتن يا توقف همكاري‌هاي نظامي هند و اسراييل نيست. روز سه‌شنبه بود كه صنايع موشكي «باراك» اسراييل از فروش 131 تير موشك زمين به هوا به قيمت 70 ميليون دلار به هندي‌ها خبر داد؛ اين موشك‌ها بناست در اولين ناو هواپيمابر هند كه اين روزها در حال ساخت است، نصب شود. هند يكي از بازارهاي اصلي تسليحات ساخت رژيم صهيونيستي است؛ هندي‌ها در سال‌هاي اخير به صورت ميانگين هر سال يك ميليارد دلار تسليحات از اسراييل خريده‌اند.

 

برقراري حكومت نظامي در مناطق تحت تسلط كردهاي سوريه

منابع خبري نزديك به تروريست‌هاي تكفيري اعلام كردند كه نيروهاي دموكراتيك سوريه (قسد) در مناطق تحت تسلط خود در استان الحسكه سوريه حكومت نظامي و منع تردد اعلام كردند. به گزارش ايرنا، رسانه‌هاي نزديك به تروريست‌ها روز جمعه افزودند كه نيروهاي دموكراتيك سوريه اعلام كردند كه رفت و آمد در شهر الحسكه از ساعت 19 تا نخستين ساعت‌هاي صبح ممنوع است. اين رسانه‌ها دليل اين اقدام نيروهاي كرد سوريه را اعلام نكرده‌اند. شهرداري «الشعب» وابسته به نيروهاي كردي در شهر الحسكه نيز اماكن تجاري را مجبور كرده‌اند از ساعت17 تا بامداد روز بعد مغازه‌هاي خود را تعطيل كنند. اين شهرداري، تهديد كرد كه هر فردي به اين تصميم پايبند نباشد با مجازات و جريمه مالي روبه‌رو مي‌شود. در روزهاي گذشته حوادث سرقت و غارت مغازه‌هاي مردم در شهر الحسكه تحت تسلط كردهاي سوريه افزايش يافته و با اعتراض ساكنان اين شهر روبه‌رو شده است. صاحبان اين اماكن، نيروهاي دموكراتيك سوريه (قسد) را عامل اين سرقت‌ها مي‌دانند زيرا همه مغازه‌هاي غارت شده در نزديكي مقرهاي آنها قرار داشته است. نيروهاي دمكراتيك سوريه (كردها) با پشتيباني ائتلاف امريكايي مناطقي از استان‌هاي ديرالزور، الرقه و الحسكه را از گروه تروريستي داعش پاكسازي كردند و هم‌اكنون بر 25 درصد خاك سوريه تسلط دارند. سوريه از 7 سال قبل درگير جنگ با گروه‌هاي تروريستي- تكفيري مورد حمايت امريكا، رژيم صهيونيستي، عربستان و برخي از كشورهاي منطقه است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون