• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3994 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۱۶ دي

درآمدزاي بي‌مخاطب

سي و سومين جشنواره موسيقي فجر در حالي برگزار مي‌شود كه در جدول برنامه‌ها خصوصا در بخش موسيقي ايراني به نظر مي‌رسد كيفيت انتخاب گروه‌هاي اجرا‌كننده چندان چنگي به دل نمي‌زند. ضمن آنكه حضور گروه‌هاي موسيقي پاپ و خواننده‌هاي آن كه از چند سال پيش به مُد تبديل شده، با اين تحليل و به اين اميد بوده كه مردم با جشنواره موسيقي فجر آشتي كنند، ضمن آنكه درآمدهاي حاصل از حضور اينگونه از موسيقي در جشنواره به ديگر كنسرت‌هايي كه نيازمند حمايت هستند، تزريق شود.  هر چند اين نگاه مديران جشنواره فجر تا حد زيادي برآمده از نگاه بازار و شرايط اقتصادي اين روزهاي موسيقي ايران است اما با مراجعه به سايت بليت‌فروشي در‌خواهيم يافت كه جشنواره امسال در زمينه فروش بليت‌هاي كنسرت‌هاي پاپ با مشكلات عديده‌اي روبه‌رو است كه نتوانسته نظر مخاطبان اين حوزه را به خود جلب كند. البته اين موضوع تا حد زيادي هم قابل پيش‌بيني بود چرا كه خوانندگان پاپ و ساير گروه‌هاي اين ژانر از موسيقي تقريبا هر 12 ماه سال كنسرت‌ها و اجراهاي خاص خود را با پرفورمنس ويژه‌ خودشان دارند و قابل درك خواهد بود اگر مردم گوشه چشمي به اجراي آنها در جشنواره‌ فجر آن هم با محدوديت‌هاي خاص آن نداشته باشند. اما پرسش اينجاست كه مديران جشنواره موسيقي فجر كه بايد بازار موسيقي را در طول سال رصد كنند و براي هر اجرا برنامه خاص خود را (از تبليغات گرفته تا حتي رپرتوار اجرايي) داشته باشند، با چه تحليلي هنوز تصور مي‌كنند بخش پاپ جشنواره مي‌تواند درآمدزا و پر مخاطب باشد؟
سايت موسيقي ما در گزارش مفصلي روند فروش بليت‌هاي اين جشنواره را كه از هفته پيش آغاز شده مورد بررسي قرار داده است. براساس اين گزارش امسال موسيقي كلاسيك و تلفيقي از استقبال بيشتري به نسبت ساير سبك‌هاي موسيقي و بالاخص موسيقي پاپ برخوردار بوده است و «اركستر پارس» به رهبري ناصر نظر، گروه «دال» و گروه «گره» سه كنسرتي هستند كه تا اين لحظه بليت‌هاي‌شان به اتمام رسيده است.   با آنكه فروش بليت جشنواره از پنجم دي ماه شروع شده اما موسيقي پاپ كم‌فروش‌ترين قسمت جشنواره تا اين لحظه بوده است؛ در حالي كه طي سال‌هاي گذشته همه بليت‌هاي برخي اجراهاي پاپ جشنواره موسيقي فجر در مدت زمان كوتاهي به اتمام مي‌رسيد؛ به عنوان مثال بخش عمده بليت كنسرت سيروان خسروي هنوز روي سايت دست نخورده باقي مانده است. اين اتفاق در حالي رخ داده است كه اغلب خوانندگان جشنواره امسال از ميان چهره‌هاي پرطرفدار موسيقي پاپ انتخاب شده‌اند و تا اين لحظه بيش از يك سوم تا نيمي از بليت‌هاي‌شان به فروش نرفته است.
چنان كه پيش‌تر اشاره شد در سال‌هاي گذشته هميشه از اجراهاي پاپ جشنواره موسيقي فجر كه به بخش جنبي معروف بود با عنوان منبع درآمدزاي اصلي اين رويداد موسيقايي ياد مي‌كردند و بيشترين ميزان جذب مخاطب در سالن‌هاي اين اجراها بوده است اما از حدود دو سال پيش رفته رفته ميزان استقبال از اجراهاي پاپ كمتر شد تا اينكه امسال و پس از يك هفته برخي اجراهاي بخش پاپ در زمينه جذب مخاطب و فروش، بسيار كم‌فروغ ظاهر شده‌اند. اين روند شايد سرنوشت حضور اين بخشِ به ظاهر درآمدزا را در دوره‌هاي بعدي جشنواره‌ به مخاطره اندازد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون