• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4002 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۵ دي

تلاش براي حفظ خانه نيما

برگزاري بزرگداشت اكبر عبدي در جشنواره فيلم فجر، راه‌اندازي كمپيني براي حفاظت از خانه نيما، رونمايي از پوستر جشنواره قصه‌گويي، اجراي دوباره نمايش «مفيستو»، حضور 18 فيلم ايراني در جشنواره داكا و... بخشي از مهم‌ترين خبرهاي هنري در روزهاي اخير است.

بزرگداشت اكبر عبدي برگزار مي‌شود

بزرگداشت اكبر عبدي، بازيگر ۵۷ ساله سينماي ايران در سي و ششمين جشنواره ملي فيلم فجر برگزار مي‌شود.

اجاره‌نشين‌ها (داريوش مهرجويي)، گراند سينما (حسن هدايت)، ‌اي ايران (ناصر تقوايي)، دزد عروسك‌ها (محمدرضا هنرمند)، سفر جادويي (ابوالحسن داودي) از جمله شاخص‌ترين كارهاي عبدي در دهه اول فعاليت سينمايي بود اما بازي او در مادر (علي حاتمي) كه برايش سيمرغ بلورين بهترين بازيگر نقش دوم مرد را به ارمغان آورد، نقطه اوج فعاليت‌ اين هنرمند به شمار مي‌رود.

او كه كسب نشان درجه يك فرهنگ و هنر را در كارنامه دارد، در دوره هشتم جشنواره براي فيلم «مادر» و در دوره سي‌ام جشنواره براي فيلم «خوابم مي‌آد» سيمرغ بلورين جشنواره فيلم فجر را به دست آورده و سه بار (در دوره يازدهم براي فيلم هنرپيشه، در دوره هفدهم براي فيلم جنگجوي پيروز و در دوره سي و يكم براي فيلم رسوايي) نامزد دريافت سيمرغ بلورين شده است.

امسال بزرگداشت «منوچهر اسماعيلي» صداپيشه، «محمدعلي نجفي» كارگردان و «اكبر عبدي» بازيگر در سي و ششمين جشنواره فيلم فجر برگزار خواهد شد. سي و ششمين جشنواره فيلم فجر از ۱۲ تا ۲۲ بهمن ۱۳۹۶ به دبيري «ابراهيم داروغه‌زاده» برگزار خواهد شد. روابط عمومي جشنواره فيلم فجر

راه‌اندازي گروهي براي حفاظت از خانه‌ نيما

گروه «خانه‌ام ابري است» با هدف جلوگيري از تخريب خانه‌ نيما يوشيج در تهران، راه‌اندازي شده است.

هدف اين گروه تلگرامي جمع‌آوري امضا براي جلوگيري از تخريب خانه‌ نيما يوشيج (پدر شعر نو ايران) در تهران و پيگيري بازسازي و تبديل آن محل به «خانه‌ شعر معاصر ايران» با همراهي شاعران و هنرمندان و تمامي علاقه‌مندان به نيما عنوان شده است.

در متن اين فراخوان آمده است:

«خانه‌ام ابري است

يكسره روي زمين ابري است با آن...

شاعران، نويسندگان و هنرمندان ايران در كنار موسسات خصوصي فرهنگي و هنري حاضر در اين گروه اعتراض خود را به تخريب خانه‌ نيما يوشيج در شمال تهران و پيگيري خريد و بازسازي آن جهت استفاده‌ عمومي از اين محل تحت عنوان «خانه‌ شعر معاصر ايران» در اين بيانيه به شرح زير اعلام مي‌دارد:

۱- درخواست پاسخي شفاف از سازمان ميراث فرهنگي در خصوص خانه‌ نيما يوشيج در تهران: نقش سازمان ميراث فرهنگي در ثبت و نگهداري منزل نيما يوشيج پدر شعر امروز ايران چيست؟ اگر اين خانه در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است علت خارج شدن آن چيست و چرا با وجود ثبت شدن در فهرست آثار ملي در گذشته، هيچ‌گونه تلاشي براي حفظ و نگهداري و كاربري فرهنگي اين ملك انجام نشده است؟ و چرا اين بنا در حال حاضر به ويرانه‌اي تبديل شده است؟ از اين سازمان مي‌خواهيم كه روند پيگيري خود براي جلوگيري از خروج اين خانه از فهرست ميراث ملي را به صورت روشن و شفاف بيان كرده و توضيح دهد كه چرا موفق به نگهداري اين بنا در فهرست آثار ملي نشده است؟

۲- با توجه به اينكه گفته شده است اين ملك در اختيار مالك شخصي است امضاكنندگان اين متن از متوليان فرهنگي ايران، وزارت فرهنگ و ارشاد و همچنين بخش فرهنگي شهرداي تهران مي‌خواهند كه خانه‌ نيما يوشيج را از مالك اصلي خريداري كرده و بعد از بازسازي (با نظارت گروهي از شاعران) اين واحد را با نام خانه‌ نيما و خانه‌ شعر معاصر ايران جهت استفاده‌ چندمنظوره‌ فرهنگي و هنري شعر و ادبيات معاصر در اختيار عموم مردم و جوانان مشتاق به شعر نو قرار دهد. اين كمترين كار متوليان فرهنگي كشور و شهرداري براي نگهداري و حفظ خانه‌ نيما است. در تمام دنيا از ميراث مادي و فرهنگي مفاخر و مشاهير بهترين استفاده براي نسل‌هاي بعدي انجام مي‌شود.

۳- اميد است با پيگيري و نظارت شاعران و نويسندگان كشور خانه‌ نيما حفظ و بازسازي شده و به نام خانه‌ شعر معاصر ايران به ثبت برسد. در غير اين صورت امضاكنندگان اين بيانيه حق حضور در محل، اعتراض و جلوگيري از تخريب خانه‌ نيما يوشيج، پدر شعر نو ايران، را براي خود محفوظ مي‌دارند.»

«مفيستو» بار ديگر به صحنه مي‌رود

مدير تالار مولوي با اشاره به اجراي مجدد نمايش «مفيستو» در سالن اصلي اين مجموعه تئاتري، به معرفي فعاليت‌هاي تالار مولوي تا پايان سال جاري پرداخت.

اميرحسين حريري، مدير تالار مولوي درباره فعاليت‌ها و برنامه‌ريزي‌هاي پيش روي اين مركز تئاتري گفت: با توجه به درخواست‌هاي مخاطبان و جامعه دانشگاهي براي اجراي مجدد نمايش «مفيستو» به كارگرداني مسعود دلخواه، اين اثر نمايشي از روز دوشنبه ۲۵ دي به مدت ۴ شب و پيش از شروع سي و ششمين جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر در سالن اصلي مولوي به صحنه مي‌رود.

وي ادامه داد: قرار است با شروع جشنواره تئاتر فجر نمايش «مفيستو» كه در بخش مسابقه بين‌الملل جشنواره نيز حضور دارد، در روزهاي ابتدايي جشنواره اجرا شود. مهر

پايان ساخت موسيقي «امپراتور جهنم» با محمدرضا عليقلي

ساخت موسيقي فيلم «امپراتور جهنم» كه در بخش مسابقه جشنواره سي و ششم فيلم فجر حضور دارد، به پايان رسيد.

اين فيلم ‏‎‏‎ به تهيه‌كنندگي محمد خزايي و كارگرداني پرويز شيخ طادي، با پژوهش و مستنداتي كه طي ٤ سال انجام شده است به پشت پرده گروهك تروريستي داعش مي‌پردازد و در اين ميان به نقش مهم آل سعود اشاره مي‌كند. روابط عمومي فيلم

بخش ستارگان در جشنواره تجسمي

بخش ويژه ستارگان با هدف معرفي هنرمندان و آثاري كه در رقابت‌ها و رخدادهاي هنري جهان رتبه‌هاي بر‌تر كسب كرده‌اند، برگزار مي‌شود. اين نمايشگاه همزمان با برگزاري جشنواره دهم تجسمي فجر از ١٠ بهمن الي ۴ اسفند در فرهنگسراي نياوران داير مي‌شود.

هنرمندان مي‌توانند حداكثر تا اول بهمن سال جاري و تماس با شماره‌هاي11-۶۶٩۴۶٩١٠ و هماهنگي دبيرخانه جشنواره آثار خود را ارايه كنند. دهمين جشنواره بين‌المللي هنرهاي تجسمي فجر از ٣بهمن الي۴ اسفند سال جاري در محل موسسه فرهنگي هنري صبا برگزار مي‌شود. ايلنا

«ايرانيات سنايي» بررسي مي‌شود

سيزدهمين نشست از مجموعه درسگفتارهايي درباره‌ سنايي به «ايرانيات سنايي» اختصاص دارد كه در روز چهارشنبه ۲۷ دي ساعت 16:30 با سخنراني دكتر محمدجعفر ياحقي در مركز فرهنگي شهر كتاب واقع در خيابان شهيد بهشتي، خيابان شهيد احمد قصير (بخارست)، نبش كوچه سوم برگزار مي‌شود. روابط عمومي شهر كتاب مركزي

پژمان حدادي كارگاه تمبك برگزار مي‌كند

پژمان حدادي، نوازنده تمبك و سازهاي كوبه‌اي در دور جديد فعاليت‌هاي خود كارگاه آموزشي تمبك را در تهران برگزار مي‌كند.

به گفته اين نوارنده تمبك، تنها علاقه‌منداني مي‌توانند در اين كلاس‌ها حضور يابند كه حداقل ۲ سال تمبك نواخته و با اصول نوازندگي اين ساز آشنايي داشته باشند. حدادي پيش از اين نيز مستر كلاس‌‌هايي را براي نوازندگان سازهاي كوبه‌‌اي در تهران برگزار كرده بود كه با استقبال علاقه‌مندان روبه‌رو شد.مهر

18 فيلم ايراني در جشنواره داكا

۱۸ اثر از سينماي ايران در بخش‌هاي مختلف جشنواره فيلم داكا حضور دارد.

فيلم‌هاي «ويلايي‌ها» ساخته منير قيدي در بخش سينماگران زن، «وقتي برگشتم» با نام قبلي
«قشنگ و فرنگ» ساخته وحيد موساييان در بخش سينماي معناگرا و «سويوق» ساخته برادران ارك در بخش سينماي كودك در اين جشنواره حضور دارند.

ساير فيلم‌هاي بلند داستاني كه در اين رويداد سينمايي حاضر هستند، عبارتند از «خفه گي» فريدون جيراني، «تابستان داغ» و «تيك آف» در بخش مسابقه سينماي آسيا كه محسن اميريوسفي در جمع داوران اين بخش حضور دارد، «راه رفتن روي سيم»، «رگ خواب» و «كوپال» در بخش سينماي جهان، «اسرافيل» و
«ملي و راه‌هاي نرفته‌اش» در بخش سينماگران زن، «پايان روياها»، «نيمرخ‌ها» و «يك روز طولاني» در بخش سينماي معناگرا و «پل سفيد» و «ويولونيست» در بخش سينماي كودك.

در شانزدهمين جشنواره فيلم «داكا» كه از ۲۲ تا ۳۰ دي سال جاري در كشور بنگلادش برگزار مي‌شود، سميناري درباره سينما و زنان نيز برگزار مي‌شود كه فاطمه معتمدآريا، بازيگر سينما در اين رخداد سخنراني مي‌كند. روابط عمومي بنياد سينمايي فارابي

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون