• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4002 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۵ دي

چنين گفت نيچه

فردريش نيچه فيلسوف نابهنگام است و فلسفه‌اش حكمت يا معرفت طربناك. او به تبارشناسي اخلاق مي‌پردازد و با پتك مي‌فلسفد و همه ارزش‌ها را ويران مي‌كند، نيچه انديشمندي تنهاست و در بلنداهاي سرد و نمور فكر مي‌كند و آثارش سراسر گزين‌گويه‌هايي تكان‌دهنده و ويرانگر است. تفاسير و برداشت‌هاي گوناگون و گاه متضادي از انديشه نيچه شده و هر كسي از ظن خود با مجموعه گسترده جملات و تعابير او مواجه شده است و به طريقي آنها را به نظم آورده است. انتظام آثار نيچه كار دشواري است (اگر نگوييم محال است) و ضروري است پيش از ورود به جنگل سرد و بلند انديشه‌هاي او چشم‌اندازي از آنها داشته باشيم. اين كار را كيت انسل پيرسون در كتاب كوچك «چگونه نيچه بخوانيم» صورت داده است. استاد فلسفه و مدير تحقيقات تكميلي در دانشگاه واريك كه آثاري چون مقدمه‌اي بر نيچه به مثابه متفكري سياسي: هيچ انگار تمام عيار و نيچه عليه روسو از جمله تاليفات او هستند. پيرسون در اين كتاب خواننده را با سبك متمايز فلسفي نيچه و سير تكوين انديشه او آشنا مي‌كند. به واسطه خوانش‌هايي دقيق از گزين‌گويه‌هاي نيچه، او پاره‌اي از بهترين ايده‌ها، اما در عين حال، بدفهم شده‌ترين آنها را توضيح مي‌دهد كه از آن جمله مي‌توان به ايده‌هاي بازگشت ابدي و فراانسان اشاره كرد. به علاوه اين كتاب طبيعت هماوردخواهانه تفكر نيچه را درباره عناوين كليدي‌اي چون زيبايي، حقيقت و حافظه روشن مي‌كند. نقل قول‌هاي كتاب از گستره‌اي از آثار نيچه همچون انساني بسيار انساني، دانش شاد، چنين گفت زرتشت و تبارشناسي اخلاق اخذ شده‌اند. 

ترجمه كتابي ديگر

از گادامر هانس گئورگ گادامر، فيلسوف آلماني و از معروف‌ترين شاگردان مارتين هايدگر بيش از هر چيز به خاطر كتاب «حقيقت و روش» شناخته مي‌شود. 
اما او پيش و پس از انتشار اين كتاب مشهور، بارها و بارها به پرسش در باره دين و اخلاق پرداخت كه 
برخي از آنها در كتاب «هرمنوتيك دين و اخلاق» منتشر شدند. نوشتارهاي اين كتاب براي نخستين بار پژوهش ژرف گادامر را در معناي هرمنوتيكي اين موضوعات نشان مي‌دهد. او در اينجا از منظر ديني به موضوع نپرداخته است. چون پروژه اصلي زندگي خود را پژوهش در مورد فهم مي‌داند. او در اين كتاب سعي مي‌كند نشان بدهد كه تفسير متون ديني قابل صرف نظر يا فروكاستن به متون ديگر نيست زيرا اين متون نه فقط در زمينه هرمنوتيك كلامي حرف‌هايي براي گفتن دارند بلكه مسائلي از هرمنوتيك غيرديني را نيز آموزش مي‌دهند. 
«هرمنوتيك دين و اخلاق» نوشته گادامر با ترجمه شهاب‌الدين اميرخاني توسط نشر «كتاب پارسه» به تازگي منتشر شده است. 
كانت و يك پرسش، در باره امكان يك فلسفه اخلاق، اسطوره در علم، تاملاتي در باره رابطه دين و علم و... از مهم‌ترين سرفصل‌هاي اين كتاب هستند.

در مذمت تن پروري و شكمبارگي

هفت گناه كبيره در سنت مسيحي (غرور، طمع، بي‌بند و باري، حسد، شكمبارگي، غضب و تن‌پروري) است كه راهبي يوناني به نام اواگريوس پونتيكوس به دست داده بود.
 فهرستي كه پاپ گرگوري در قرن شانزدهم با جايگزيني تن پروري به جاي غم و ياس آن را به هفت گناه مهلك يا كبيره تقليل داد. در سنت مسيحي ارتكاب اين گناهان مستوجب دوزخ است. پيش از اين مجلداتي از اين مجموعه را معرفي كرده بوديم و اينك دو مجلد ديگر از اين مجموعه با عناوين «شكمبارگي» و «تن پروري» منتشر شده‌اند. 
شكمبارگي تاليف فرانسيس پروز و تن‌پروري تاليف وندي واسراشتاين است كه هر دو با ترجمه نسترن ظهيري توسط انتشارات ققنوس منتشر شده‌اند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون