• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4004 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۷ دي

چرا نمايندگان براي آزادي بازداشت‌شدگان حوادث اخير نامه نوشتند؟

زهير موسوي| روز گذشته 40 نماينده مجلس شوراي اسلامي با امضاي نامه‌هايي جداگانه خطاب به رييس‌جمهوري، رييس قوه قضاييه و رييس مجلس شوراي اسلامي خواستار آزادي هرچه سريع‌تر دانشجويان بازداشت شده در حوادث اخير به ويژه دانشجويان دختر شدند. از اين رو تعدادي از امضا‌كنندگان اين نامه در گفت‌وگو با «اعتماد» درباره چرايي نگارش اين نامه، اقدامات عملي كه تاكنون توسط نمايندگان مجلس صورت گرفته و چرايي تاكيد بر آزادي دانشجويان دختر توضيحاتي را ارايه كرده‌اند. جلودار‌زاده دليل تاكيد نمايندگان بر آزادي دانشجويان دختر را نامناسب بودن فضاي نگهداري اين دختران مي‌داند. جلال ميرزايي مي‌گويد چون در فصل امتحانات قرار داريم نمايندگان مجلس اعتقاد دارند نبايد اين دانشجويان به دليل فعاليت‌هاي سياسي از تحصيل باز بمانند. بهروز بنيادي نيز با انتقاد به نوع بازداشت‌ها مي‌گويد بازداشت پيشگيرانه در كشور نبايد باب شود.

 

رويكرد مجلس با قوه قضاييه تعاملي است

جلال ميرزايي: اكنون فصل امتحانات دانشجويان است و با توجه به نگاه و رويكردي كه مجموعه نظام با ناآرامي‌هاي اخير داشت انتظارما اين بود كه در ادامه اين مسير، با دانشجويان برخورد مناسبي شده و دانشجويان براي امتحانات آزاد شوند. دادگاه و مسوولان قضايي مي‌توانند اين دانشجويان را با قيد وثيقه آزاد كرده تا امتحانات خود را بدهند و اگر مواردي بود كه نياز به توضيحات داشت، دادگاه مي‌تواند دانشجويان را پس از امتحانات احضار كند. تعداد دانشجويان بازداشتي بسيار كم بود و اينگونه نبود كه اين اعتراضات دانشجويي باشد. اين قشر در كنار گروه‌هاي مختلف از مردم در اين اعتراضات شركت كردند. تاكيد نمايندگان مجلس بر آزادي دانشجويان چه دخترو چه پسر است. در اين زمينه نيز تاكنون گشايش‌هايي صورت گرفته است و اكنون تعداد اندكي از دانشجويان در بازداشت به سر مي‌برند. از اقدامات عملي كه در كنار نگارش نامه مي‌توان به آن اشاره كرد، گفت‌وگوي آقاي تابش با رييس مجلس و رابط پارلماني قوه قضاييه است. بناي مجلس بر تعامل است به همين دليل در اين گفت‌وگوها صحبت‌هايي در اين زمينه صورت گرفته است تا به دغدغه‌ها و انتظارات مجلس در دستگاه قضايي توجه شود.

فضاي نگهداري از دانشجويان دختر نامناسب است

سهيلا جلودارزاده: هراقدامي نتيجه‌اي دارد و ما نمايندگان مجلس اميدواريم اين اقدام نتيجه خوبي به همراه داشته باشد. دليل تاكيد نمايندگان مجلس بر آزادي دانشجويان و به ويژه دانشجويان دختر آن است كه نخست فصل امتحانات است و دوم آنكه دانشجويان دختر حتي وقتي به خاطر مسائل سياسي دستگير مي‌شوند، به زندان عمومي راهنمايي مي‌شوند كه شرايط آنجا براي دختران دانشجو قابل تحمل نيست. مسوولان مربوطه مي‌توانند پس از پرس و جو و بررسي كه صورت مي‌گيرد، دانشجويان را به نحوي آزاد كنند كه آن شرايط هم پيش نيايد. دانشجويان از اهل علم و دانش هستند و درست نيست به خاطر موضوعات سياسي در آن شرايط قرار بگيرند. دانشجو بايد در خط مقدم فعاليت‌هاي سياسي حضور داشته و مصونيت داشته باشد؛ اين اعتراضات عمومي و در محوطه دانشگاه بوده و دانشجويان هميشه در آنجا حضور دارند از اين رو ممكن است بسياري از آنها به صورت نظري دستگير شده باشند. شرايط نگهداري از دانشجويان دختر در فضاي نگهداري نامناسب است. همچنين بايد توجه داشت كه زن حرمت دارد حتي در زمان موضوع سفارت امريكا نيز خانم‌هاي بازداشتي زود‌تر از سايرين آزاد شدند و اين نشان‌دهنده رافت اسلامي است. از نظر حيثيتي در آيين دادرسي نيز متهم بعد از دستگيري مي‌تواند با قيد ضمانت آزاد شود زيرا محاكمه نشده و جرم او قطعي نيست.

 

بازداشت پيشگيرانه نبايد باب شود

بهروز بنيادي: اين نامه برحسب وظيفه‌اي كه بر دوش نمايندگان براي پيگيري مسائل است، تدوين شد. نمايندگاني چون ما كه با دانشجو‌ها بيشتر از ساير اقشار ارتباط داريم، بايد توجه بيشتري به اين قشر داشته باشيم. اتفاقي كه روز گذشته در مجلس افتاد و نمايندگان نامه‌اي خطاب به روساي سه قوه براي آزادي زندانيان نگارش كردند، براي پيگيري مطالبات بخشي از جامعه است. به همين دليل از رييس‌جمهوري، رييس قوه قضاييه و رييس مجلس درخواسته شده تا در اين زمينه مساعدت بيشتري به خرج دهند. دانشجويان در اين اعتراضات اخير نقش آنچناني نداشتند و بنابر گفته برخي مسوولان امنيتي اين بازداشت‌ها با جنبه پيشگيري رخ داده است. ما با اين رويه مخالفيم و نبايد اين موضوع باب شود. وقتي هر اتفاقي رخ مي‌دهد نبايد موج بازداشت آغاز شود. تا كسي جرمي مرتكب نشده است نبايد بازداشت شود. ما مخالف باب شدن اين موضوع هستيم.

كسي اگر جرمي مرتكب شده بايد به پرونده او رسيدگي شود اما برخي افراد هستند كه بدون انجام هيچ گونه جرمي اين روز‌ها بازداشت شده‌اند و بايد به وضعيت آنان رسيدگي شود. دليل اينكه به دانشجويان دختر توجه ويژه شده است آن است كه روحيات خانم‌ها و آقايان با يكديگر متفاوت است. همين كه دختران در يك فضاي غيرمعقولي قرار بگيرند ممكن است دچار آسيب‌هاي روحي براي زندگي فردي خود شوند و اين موضوعات در خانم‌ها با حساسيت بيشتري همراه است. بنابر فرهنگي كه در جامعه ما حاكم شده است شرايط زنان با مردان بسيار متفاوت است و بايد به آنها توجه
بيشتري داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون