• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4004 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۷ دي

قاسم ميرزايي‌نيكو، نايب‌رييس فراكسيون حقوق شهروندي در گفت‌وگو با «اعتماد»:

بايد بازداشتي‌ها را جذب كنيم

درحالي كه 40 نماينده با امضاي دو نامه به روساي قوه مجريه و قضاييه، خواستار آزادي هرچه سريع‌تر بازداشت‌شدگان حوادث اخير به‌ويژه دانشجويان شدند، به سراغ قاسم ميرزايي‌نيكو يكي از نويسندگان اصلي اين نامه رفته و نظر او را در اين رابطه جويا شديم.

اگر يك نماينده خواستار بازديد از يك زندان باشد، آيا لزوما نياز به نامه‌نگاري است؟ آيا شأن نظارتي نمايندگان به آنها اجازه نمي‌دهد كه به طور مثال سرزده از زنداني بازديد كنند؟

قانون مي‌گويد نمايندگان مجلس حق اظهارنظر و نظارت بر تمامي امور كشور را در هر شرايطي كه نياز باشد، دارند. با اين حال قوه قضاييه نيز اختياراتي دارد و در مجموعه آيين‎نامه‌هاي داخلي خود مسائلي را به تصويب رسانده كه اين هم طبيعي است. آنچنان كه ما نيز در مجلس، آيين‌نامه داخلي مشخصي داريم كه سازوكار اداره مجلس بر آن استوار است و قاعدتا بايد اين سازوكار را مدنظر قرار داده و رعايت كنيم.

اكنون درحالي با درخواست كميسيون قضايي براي بازديد از زندان اوين موافقت شده كه همين درخواست از جانب فراكسيون حقوق شهروندي و مجمع نمايندگان تهران بي‌نتيجه ماند؛ چرا؟!

مشكلي از اين جهت نيست. اگر امكان بازديد براي اعضاي كميسيون قضايي و حقوقي هم فراهم شود، كفايت مي‌كند چرا كه ما آقاي كاظمي، نايب‌رييس كميسيون قضايي را به عنوان نماينده فراكسيون اميد و آقاي فتحي، عضو اين كميسيون را نيز به عنوان نماينده مجمع نمايندگان تهران در اين بازديدها داريم و اگر اين 2نفر بتوانند از زندان‌ها بازديد كنند، براي ما كفايت مي‌كند.

از طرفي فكر مي‌كنم اولويت با كميسيون تخصصي و رسمي مجلس است و وقتي هم يك فراكسيون يا مجمع نمايندگان درخواستي مطرح كرده و هم يكي از كميسيون‌هاي تخصصي مجلس كه اتفاقا شرح وظايفش نيز رسيدگي به مسائل حقوقي و قضايي است، طبيعتا كميسيون تخصصي در اولويت قرار مي‌گيرد.

اما درخواست فراكسيون حقوق شهروندي به‌لحاظ زماني مقدم بر كميسيون قضايي بود.

درست است! اما به هر حال اميدواريم روال كار به‌سمتي دموكراتيك برود كه نمايندگان بتوانند به‌طور كامل پاسخگوي موكلان خود باشند.

اين روزها بارها بر لزوم آزادي دانشجويان تا پيش از امتحانات تاكيد شده اما اكنون تقريبا مهلت برگزاري امتحانات به پايان رسيده و هنوز خبري از آزادي تمامي آنها نيست.

بنابر آن‌چه به ما اعلام شد، فضايي فراهم شده كه اين گروه از بازداشت‌شدگان بتوانند در جلسات امتحان شركت كنند. درواقع گفتند كه دانشجويان بازداشت‌شده امتحانات‌شان را داده‌اند. يكي از همكاران در مجلس تعريف مي‌كرد كه زمان انقلاب، و در حالي كه جوانان و به‌خصوص دانشجويان بسياري بازداشت شده بودند، اين امكان براي دانشجويان فراهم مي‌شد كه در امتحانات‌شان شركت كنند و مشخصا از آقاي سيدهادي خامنه‌اي نام مي‎برد كه در آن زمان با خودروي آريا به محل برگزاري امتحان منتقل شده تا در جلسه شركت كند و پس از آن به زندان بازگردد. درواقع نمي‌گذاشتند خللي در تحصيل‌شان ايجاد شود و ظاهرا اكنون هم اين مساله رعايت مي‌شود و ديروز اعلام شد كه اين دانشجويان، امتحانات خود را داده‌اند و اميدواريم اين‌طور باشد.

شما در بخشي از نامه بر لزوم توجه به وضعيت دانشجويان دختر اشاره كرديد. علت چه بود؟!

مساله اين است كه كشور ما درحال حاضر به شكلي است كه بتوانيم به‌راحتي خارج از شرايط زندان هم وضعيت را كنترل كنيم. مي‌توانيم با دريافت تعهدنامه‌ها، وكالت‌نامه‌ها و اسناد مختلف تضامين لازم را دريافت كنيم؛ چرا كه درست نيست كه دختران ما اين‌طور در زندان بمانند. به هر حال كساني كه دستگير شده‌اند، مسلح نبوده‌اند. اگر اين‌‎طور بود، شايد چاره‌اي نداشتيم ولي اكنون مي‌توانيم حداقل با دانشجويان دختر به شكلي ديگر برخورد كنيم. دانشجويان و دانش‌آموزان دختر و ديگر خانم‎هايي كه دستگير شده‌اند بايد در اولويت آزادي قرار گيرند؛ هم‌اكنون روساي زندان‌هاي ما هم قبول دارند كه فضا براي آنها مساعد نيست. اين افراد بزه‌كار يا مجرم مواد مخدر نيستند و مساله سياسي و اجتماعي داشته‌اند و لازم است با ملاطفت و رافت اسلامي، آنها را جذب كنيم.

شايعات و شبهاتي درمورد وضعيت درگذشت چند فرد بازداشتي عنوان شد؛ علت چه بود؟!

نخستين اقدام اين است كه گروهي از مجموعه‌هاي نظارتي و بازرسي قوه قضاييه موضوع را بررسي كنند و به خود دستگاه قضايي گزارش دهند و اگر اين امكان ميسر نيست، اجازه دهند ديگر بخش‌هاي نظارتي وارد شوند. همچنين اگر نمايندگان را خودي نمي‌دانند، اجازه دهند نماينده رياست‌جمهوري وارد شود. البته معتقديم بحث خودي و غيرخودي نيست و مي‌گويند مثلا نماينده فلان شهرستان بايد در آن شهرستان خاص ورود كند كه در اين صورت، طبيعتا بايد به نمايندگان تهران اجازه بدهند از وضعيت زندان‌هاي پايتخت بازديد كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون