• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4005 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۸ دي

امريكا كمك به پناهندگان فلسطيني را محدود كرد

بازي با جان مردم مظلوم

گروه جهان| امريكا با سياست خود در قبال فلسطين نه‌تنها تمام اميدها را براي هرگونه مذاكره و صلح از بين برد بلكه در حال حاضر تلاش مي‌كند حداقل امكانات را براي فلسطيني‌ها محدود كند. به گزارش رويترز روز گذشته ايالات متحده كمك‌هاي خود به سازمان ملل براي پناهندگان فلسطيني كه مي‌تواند به آنها خدمات بهداشتي، آموزشي و غذايي كه نقشي حياتي براي آنها داشت را قطع كرده است. واشنگتن روز گذشته اعلام كرد كه 60 ميليون دلار به سازمان امداد و رفاه سازمان ملل اختصاص خواهد داد اين در حالي است كه بايد 65 ميليون دلار ديگر نيز پرداخت مي‌شد كه اين كار صورت نگرفته است. وزارت امور خارجه ايالات متحده اعلام كرد UNRWA  نياز به اصلاحات جدي دارد. فلسطيني‌ها كه در روز 6دسامبر از تصميم دونالد ترامپ، رييس‌جمهوري ايالات متحده مبني بر به رسميت شناختن بيت المقدس به عنوان پايتخت رژيم صهيونيستي به‌شدت اين تصميم را محكوم كردند و حالا اين اقدام جديد مي‌تواند مشكلات را براي فلسطينيان و به خصوص مردم نوار غزه شرايط را سخت‌تر كند. طبق برنامه بنا بود كه امريكا امسال 125 ميليون دلار به UNRWA پرداخت كند كه عملا ميزان حمايت او به كمتر از نصف سهم در نظر گرفته شده رسيده است.
UNRWA  يكي از مراكز زير مجموعه سازمان ملل به شمار مي‌آيد كه پناهجويان فلسطيني مواد غذايي و مايحتاج اوليه براي مردم اين منطقه توزيع مي‌كند. اين موارد شامل مايحتاج اوليه مردم شامل آرد، شكر، برنج، موادغذايي و روغن و كنسرو مي‌شود كه قطع كمك‌ها مي‌تواند ارسال همين مايحتاج اوليه را نيز با مشكل مواجه كند.
يكي از شهروندان غزه كه پدر چند فرزند است به رويترز مي‌گويد: ما با كمك‌هاي غذايي زندگي مي‌كنيم. وضعيت در حال حاضر بسيار دشوار است و سخت‌تر هم خواهد شد. در حال حاضر بيش از دو ميليون نفر در نوار غزه زندگي مي‌كنند كه 46 درصدشان بيكار هستند و زندگي بسياري از مردم به حمايت سازمان ملل متحد و ساير سازمان‌هاي بشر دوستانه متكي است. پير كرانبل دبيركل UNRWA به رويترز گفت كه براي تجديد نظر در پول‌هاي اعطايي از سوي كشورهاي ديگر درخواست تجديد‌نظر كرده و كمپين جهاني را براي كمك‌هاي مردمي برنامه‌ريزي كرده است.
وي در بيانيه‌اي گفت: اين اقدام شادي و امنيت انساني ميليون‌ها فلسطيني كه نياز به كمك‌هاي غذايي اضطراري و پشتيباني‌هاي ديگر در اردن، لبنان، سوريه، كرانه باختري و نوار غزه دارند را در معرض خطر قرار مي‌دهد. كرانبل در ادامه تصريح كرد: 525 هزار پسر و دختر در 700 مدرسه UNRWA  ممكن است تحت تاثير كاهش بودجه صندوق شوند و همچنين بسياري نيز در فلسطين از مراقبت‌هاي بهداشتي اوليه محروم شوند. اما او قول داد تا امكانات را از راه‌هاي ديگر در سال 2018 تامين كند. وي تاكيد كرد اين كاهش بودجه بر امنيت منطقه‌اي در زماني كه خاورميانه با تهديدات متعدد و به‌ويژه راديكاليزه شدن مواجه است، تاثير مي‌گذارد.
گفتني است UNRWA توسط مجمع عمومي سازمان‌ ملل زماني در سال 1949 تاسيس شد كه صدها هزار فلسطيني در جنگ 1948 از خانه‌هاي خود فرار كردند يا اينكه توسط رژيم صهيونيستي بيرون رانده و آواره شدند. گفته مي‌شود حدود
5 ميليون پناهنده فلسطيني در خاورميانه ثبت شده است كه تحت پوشش اين نهاد قرار دارند.
گفتني است دونالد ترامپ در يك پيام توييتر در تاريخ دوم ژانويه نوشت كه واشنگتن ميليون‌ها ميليون دلار به فلسطيني‌ها پرداخت مي‌كند و هيچ قدرداني و احترامي انجام نمي‌دهند. وي افزود زماني كه فلسطيني‌ها ديگر مايل به مذاكره يا صلح نيستند چرا ما بايد هر يك از اين كمك‌ها را پرداخت كنيم؟
با اين وجود مقام‌هاي ايالات متحده اين تصميم را با توييت ترامپ غير‌مرتبط مي‌دانند و معتقدند كه ايالات متحده براي دهه‌ها بزرگ‌ترين كمك‌دهنده به UNRWA بوده است. يك مقام آگاه امريكايي به رويترز گفت: ابتدا ترامپ بنا بوده كل كمك‌ها را قطع كند و بحث سر اين موضوع جدي بوده است، اما نزديكان ترامپ با اين موضوع مخالفت كردند و گفتند كه اين اقدام مي‌تواند منطقه را بي‌ثبات كند. وزارت خارجه نيز در بيانيه‌اي گفت: هرگونه كاهش كمك ايالات متحده به UNRWA در تحميل اقدامات خود به نفع اشغالگران بي‌تاثير است. بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم اسراييل نيز كه پيش‌تر خواستار كاهش تدريجي كمك‌هاي مالي UNRWA  بود از اين تصميم ترامپ حمايت و نسبت به آن ابراز خشنودي كرد. طرح نتانياهو بر اين مبنا‌ست كه عملا اين نهاد حذف و مسووليت آن به UNHCR سازمان جهاني پناهندگان واگذار شود و عملا ديگر نهادي به طور اخص براي حمايت از فلسطيني‌ها وجود نداشته باشد. آنتونيو گوترش، دبيركل سازمان ملل متحد نيز پيش از اعلام رسمي اين تصميم امريكا نسبت به آن ابراز نگراني كرد و گفت: من بسيار نگران هستم و اميدوارم ايالات متحده بتواند منابع مالي مورد نظر را تامين كند زيرا امريكا سهم بسيار بالايي از آن را در اختيار دارد. يازان محمد صبري، يك پناهنده 18‌ساله فلسطيني در يكي از اردوگاه‌هاي كرانه باختري هفته گذشته به الجزيره گفت: اگر حمايت‌هاي UNRWA  از بين برود هيچ آموزش و پرورش و هيچ مراقبت بهداشتي باقي نخواهد ماند. هيچ‌چيز وجود نخواهد داشت و همه‌چيز از بين مي‌رود. صلاح عجرم يك پناهنده 44ساله ديگر نيز گفت: اگر خدمات متوقف شود، يك انقلاب به وجود خواهد آمد. قيام‌هاي فلسطيني در اردوگاه‌هاي پناهندگان اردن و سوريه آغاز خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون