• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4005 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۸ دي

چگونه مديران بارسلونا در برابر خواسته ساير باشگاه‌ها تعظيم مي‌كنند؟

بازنده محض!

علي‌ بابازاده

تيم مديريتي بارسلونا اين‌روزها بيشتر از هر زمان ديگري مورد انتقاد قرار مي‌گيرد؛ آنها محكوم به اين هستند كه در مقابل خواسته‌هاي نقل‌و انتقلاتي ساير غول‌هاي اروپايي، سر تعظيم فرود مي‌آورند و برابر خواسته‌هاي آنها توان مقاومت ندارند.
 بدون شك اسكار گرائو، رابرت فرناندس و پپ سگورا، شايسته تشويق بي‌حد و وصف هستند چرا كه هنوز به نيمه ژانويه نرسيده، تمامي خواسته‌هاي ارنستو والورده را برآورده كرده‌ و دو بازيكن مدنظرش را به نوكمپ آورده‌اند. شرايط براي مديران بارسا به نحو احسنت پيش مي‌رود ولي برخلاف باور عموم كارِ سخت آبي‌و اناري‌ها تازه آغاز شده و تا انتهاي همين ماه ميلادي اين شرايط ادامه خواهد داشت.
جذب فيليپ كوتينيو از ليورپول و يري مينا از پالميراس آن‌چنان هم بدون دغدغه نبوده؛ قرمزهاي مرسي‌سايد كاتالان‌ها را مجبور كردند پس از شش ماه صبر، ۱۶۰ ميليون يورو را خرج بكنند و لقب دومين بازيكن گرانقيمت تاريخ اين باشگاه را به كوتينيو بدهند. در آن سوي ميدان نيز پالميراس زير توافق ۹ ميليون يورويي سابق خود با مديران بارسا زد و توانست ۸ ميليون ديگر را هم از صدرنشين بلامنازع لاليگا بگيرد.  شايد تا حدودي اين مبالغ در فوتبال امروزي ناچيز به حساب بيايند اما، نحوه مذاكرات بارتومئو و همكارانش با ساير باشگاه‌ها نشان از آن دارد كه وقتي بارسلونا به سراغ خريد يك ستاره مي‌رود، باشگاه مقابل مي‌تواند شرايط خود را تحميل بكند و تا حد توان از تيم اسپانيايي امتياز بگيرد.
بنابر عقيده بسياري از كارشناسان فوتبال اسپانيا، شرايط زماني كه بارسا قصد فروش بازيكني را دارد بطور كل عوض مي‌شود؛ بارسا همواره در تلاش بوده ستاره‌هايي را بخرد كه باشگاه‌ها قصد فروش‌شان را ندارند و بازيكناني را از نوكمپ خارج كند كه ساير تيم‌ها علاقه‌اي به جذب‌شان ندارند.  تيم مديريتي كاتالان‌ها همواره در مسائل نقل‌و انتقالاتي دست پايين را داشته و يقينا از همين روست كه مي‌گويند كار سخت آنها تازه آغاز شده؛ ارنستو والورده پس از قطعي شدن انتقال مينا، در برابر خبرنگاران اعلام كرد قصد دارد بازيكنان كمتر و تيم كوچك‌تري داشته باشد و اين درحالي است كه پس از جذب بازيكنان اخير، تعداد بازيكنان بارسا به عدد ۲۶ رسيده. صرف نظر از تصميمات ارنستو، باشگاه‌هم نيت برآن كرده تا دستمزد كمتري به بازيكنان بپردازد و افراد كمتر به كار گرفته شده‌را به فروش برساند. طبق پيش‌بيني باشگاه، هزينه‌هاي ورزشي اين تيم كه شامل دستمزد بازيكنان مي‌شود، از ۴۳۲ ميليون، در فصل جاري به ۵۸۸ ميليون يورو خواهد رسيد و جاي سوال است كه آيا در اين آمار و ارقام، مبلغ انتقال كوتينيو و مينا نيز لحاظ شده است يا نه!طبق مقررات آبي‌واناري‌ها، هزينه ورزشي بايد ۷۰ درصد از درآمد كل باشگاه باشد و اكنون براي رسيدن به اين مهم، والورده بايد قيد چندين تن از ستاره‌هاي خود را بزند؛ بارسا با آمدن مينا، مطمئنا اجازه رفتن ماسكرانو به هبي‌فورچون چين را خواهد داد و بابت انتقال اين بازيكن ۳۳‌ساله ۱۰ ميليون يورو نصيبش خواهد شد. او كه هشت سال پيش از آنفيلد به نوكمپ آمده‌بود ديگر مسوولان بارسا را مجبور نخواهد كرد تا دستمزد ۱۳۰ هزار يورويي و هفتگي او را بپردازند. ماسكرانو تنها بازيكن مدنظر بارسلونا براي فروش در نقل و انتقالات زمستاني نخواهد بود اما، شنيده‌ها حاكي از آن‌است كه بارتومئو تنها بر سر فروش اين مدافع آرژانتيني با باشگاه خريدار به توافق مالي رسيده و هنوز وضعيت ساير باريكنان در مباحث مالي مشخص نيست!
پس از آردا توران كه به تازگي از جمع آبي‌و اناري‌ها جداشد، از جرارد دلوفئو، الكس ويدال و رافينيا به عنوان ديگر گزينه‌هاي خروج از نوكمپ نام‌برده مي‌شود؛ دلوفئو در تابستان با ۱۲ ميليون يورو از اورتون به بارسا آمد و هفته‌اي ۷۵ هزار يورو حقوق دريافت مي‌كند. اينتر و ناپولي به دنبال اين مهاجم هستند ولي مديران بارسا راضي به ضرر در پروژه دلوفئو نيستند و او را كمتر از مبلغ خريداري شده‌اش به فروش نخواهند رساند.
 اينتر، سويا، والنسيا و اتلتيكو‌مادريد همگي از مشتريان الكس ويدال و رافينيا هستند و هنوز مشخص نيست كه براي انتقال دايمي اين دو بازيكن حاضر به پرداخت چه مبلغي خواهند شد.
 حدودا ۳ هفته تا پايان نقل و انتقالات باقي مانده و بارسا حق دارد كه راضي به ضرر كردن بر روي اسامي مازاد خود نباشد؛ هم ارنستو والورده و هم بارتومئو نياز دارند تيم‌شان را كوچك‌تر و كم‌هزينه‌تر بكنند و كمي سياست‌هاي نقل و انتقالاتي خود را تغيير بدهند. فرناندس، گرائو و سگورا تا پايان پنجره زمستاني، در تلاش خواهند بود تا بهترين و بالاترين قيمت‌ها را بابت فروش بازيكنان‌شان به دست بياورند و جلوي ضرر دادن بارسلونا را بگيرند. ماركا پس از جابه‌جايي‌هاي اخير طي گزارشي بارسا را بالاتر از رئال، من‌سيتي و پي‌اس‌جي پرهزينه‌ترين تيم تاريخ فوتبال انتخاب كرد و خبر از ولخرجي ۳۱۲ ميليوني اين باشگاه در فصل جاري داد؛ مبلغي كه مطمئنا اگر مسوولان اين تيم توان رايزني و مقاومت در برابر خواسته ساير باشگاه‌ها را داشتند، بسيار پايين‌تر از عدد امروزي بود!

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون