• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4007 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۱ بهمن

گفت‌وگوي «اعتماد» با عزيز محمدي درباره مناقشه فدراسيون ايران و عربستان

مي‌توانيم فوتبال عربستان را تعليق كنيم

مهدي روزخوش

مناقشه ايران و عربستان كه از سال ٩۴ آغاز شد هنوز در بن‌بست قرار دارد. درحالي كه چندماه قبل روساي فدراسيون فوتبال با افتخار اعلام كردند مهدي تاج با هم نمايي خود در كميته مسابقات كنفدراسيون فوتبال آسيا مشكل ميزباني نمايندگان ايران از عربستان را حل كرده اما با گذشت فقط چند روز از اين ادعا مشخص شد كه درك اشتباه سئول‌نشينان از مصوبه كميته مسابقات باعث شده آنها چنين ادعايي داشته باشند.

علاوه بر ايران، عربستان و امارات از نظر سياسي با قطر هم دچار مشكل شدند و ازهمين‌رو اعلام كردند در قطر به ميدان نخواهند رفت اما ديپلماسي درست قطري‌ها در AFC كار را به جايي رساند تا كنفدراسيون فوتبال آسيا رسما اعلام كرد عربستاني‌ها و اماراتي‌ها بايد در قطر به ميدان بروند. پس از اين اتفاق براي خيلي از اهالي فوتبال در ايران اين سوال به وجود آمد كه چرا قطر توانست حرف خود را به كرسي بنشاند اما ما نتوانستيم حق‌مان را در AFC بگيريم؟ حال با عزيزالله محمدي همكلام شديم تا از زبان رييس سابق سازمان ليگ موضوع مناقشه ايران و عربستان را بيشتر بررسي كنيم.

 

سال ٩۴ آقاي اسدي به جلسه كميته مسابقات كنفدراسيون فوتبال آسيا رفتند و در آنجا پس از مذاكراتي زير مصوباتي را امضا كردند كه براساس آن نمايندگان ايران بايد در كشور ثالث از عربستاني‌ها ميزباني مي‌كردند. ارزيابي شما از اين مساله چيست؟

من در بحث آقاي اسدي كه در جلسه چه كار كرده‌اند خبر ندارم اما در قوانين AFC آمده كه مسائل سياسي نبايد در فوتبال دخالت داده شوند حتي آمده است اگر دولتي در امور فوتبالي كشورش دخالت كند، فيفا آن فدراسيون را تعليق خواهد كرد. پس اين يك ماده واحده است كه ما مي‌توانستيم از اين ماده به خوبي استفاده و فوتبال عربستان را تهديد كنيم. به طور مثال اگر همان ابتدا كه عربستاني‌ها چنين خواسته‌اي را مطرح كردند به فيفا نامه مي‌زديم و اعلام مي‌كرديم دولت عربستان به خاطر مشكلات سياسي با دولت ايران اجازه نمي‌دهد نمايندگانش به ايران بيايند، فيفا فوتبال عربستان را تعليق مي‌كرد اما اين كار را نكرديم و رفتيم هرچه گفتند قبول كرديم.

البته چندماه قبل از سوي مديران فدراسيون فوتبال اعلام شد اين مشكل حل شد و نمايندگان ما از عربستاني‌ها در ايران ميزباني خواهند كرد.

در جلسه‌اي كه آقاي تاج حاضر بودند، درباره آيين‌نامه مسابقات و مشكل كشور عربستان و قطر تصميم‌گيري شد و ارتباطي به ما نداشت. اين درحالي است كه آقاي ساكت با افتخار اعلام كردند مهدي تاج اين مشكل را حل كرده است اما ديديد كه حل نشده بود.

خيلي‌ها مي‌گويند چرا قطر توانست حقش را بگيرد اما ما نتوانستيم؟

خيلي مسائل پشت پرده وجود دارد كه نمي‌شود باز كرد. اما اينقدري بدانيد كه دوستان براي اينكه پست بگيرند، در مقابل عربستاني‌ها كوتاه آمدند. اگر كوتاه نمي‌آمدند و درست دفاع مي‌كردند الان ما اينقدر مشكل نداشتيم.

الان چه كاري بايد انجام داد؟

الان هم مي‌توانيم با ارسال نامه به فيفا اعلام كنيم دولت عربستان در فوتبال آنها دخالت مي‌كند و اجازه نمي‌دهد باشگاه‌هاي‌شان مستقل تصميم بگيرند. مطمئن باشيد با ارسال اين نامه فوتبال عربستان به تعليق تهديد مي‌شود.

اينكه مي‌گويند بايد از ليگ قهرمانان آسيا كنار برويم راه خوبي است؟

من مي‌گويم راه خوبي نيست به اين دليل كه تبعات زيادي براي فوتبال ايران دارد اما قاعدتا اگر تهديد به كناره‌گيري كنيم با توجه به اينكه نمايندگان ايران داراي هواداران زيادي هستند و بحث اسپانسر مطرح است، AFC به راحتي اجازه نمي‌دهد ليگ قهرمانان آسيا بدون نمايندگان ايراني برگزار شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون