• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4007 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۱ بهمن

اعتراض به مميزي، صادقي در موزه معاصر

برپايي نمايشگاه علي‌اكبر صادقي در موزه معاصر از جمله اتفاقات خوب عرصه هنرهاي تجسمي است و از سوي ديگر سفير شدن باران كوثري، پرفورمنس صدا با حضور آهنگساز آلماني، اعتراض مصطفي مستور به مميزي كتابش از جمله‌ خبرهاي امروز است.

اعتراض مصطفي مستور به مميزي رمانش
مصطفي مستور به مميزي كتابش و ملزم شدن به اعمال اصلاحات روي آن براي كسب مجوز نشر اعتراض كرد.
اين نويسنده در يادداشتي شرح داستان را اينگونه توصيف كرد: از بخش بررسي كتاب وزارت ارشاد به ناشرم خبر داده‌اند كه دادن مجوز انتشار به آخرين رمانم با نام «عشق و چيزهاي ديگر»، مشروط به اعمال اصلاحاتي در كتاب است. بارها گفته‌ام كه سانسور نه مفيد است و نه ممكن. مفيد نيست، چون با حذف و اصلاح و حتي عدم انتشار يك كتاب، مسير حركت هر جامعه ذره‌اي تغيير نمي‌كند.
سياستگذاران مميزي كتاب، در عالي‌ترين سطوح خود، نمي‌خواهند بپذيرند كه كتاب‌ها برآيند و برآمده از فرهنگ جامعه هستند، نه به عكس. مي‌توان با آمار و پژوهش‌هاي علمي و ميداني نشان داد كه سانسور، از هر نوعش، اگر نتيجه‌ معكوس براي واضعان آن نداشته باشد، مطلقا موثر نيست.
سانسور اما ممكن هم نيست. نه فقط به خاطر گسترش رسانه‌ها و سهولت دسترسي به آنها كه دريافت بخش‌هاي سانسورشده‌ هر اثر را بي‌نهايت آسان كرده است، بلكه به اين دليل ساده كه حذف چند جمله و حتي چند صفحه از يك كتاب نمي‌تواند صدايي را كه در سراسر يك اثر و در تك‌تك كلمات آن نهفته و تنيده شده است، خفه كند. كساني كه به سانسور ايمان دارند، معمولا درك درستي از پيچيدگي‌هاي ذهن و روح انسان ندارند. شايد اگر آنها مي‌دانستند كه هنر و ادبيات اصولا نمي‌تواند آدم‌ها را متحول كند يا حتي تاثير كوچكي بر زندگي‌شان بگذارد، دست از اين كار مي‌كشيدند و اين همه وقت و پول و انرژي مصروف آن نمي‌كردند.
با اين حال من ترجيح مي‌دهم كتابم هرگز منتشر نشود تا اينكه تسليم خواست و سليقه‌ كساني شوم كه حقوق‌شان را از ماليات امثال من و خوانندگان كتاب‌هايم مي‌گيرند تا تنها ابزار ارتباطي ما را با سانسور و مميزي مختل كنند.
تنها خواسته‌ من اين است كه اداره‌ بررسي كتاب وزارت ارشاد به شكلي شفاف و بدون شرمساري توضيح دهد كه در صفحات ۵۰ تا ۵۴ اين رمان چه يافته‌ است كه فكر مي‌كند اگر اين صفحات «اصلاح» نشوند، دل و دين مردم بر باد خواهد رفت؟ در اين صورت من آماده‌ام تا به تفصيل توضيح دهم كه نتيجه‌ اين رفتارها و نگرش‌ها و سياستگذاري‌هاي غلط فرهنگي، چه آسيب‌هاي تكان‌دهنده‌اي به جامعه و زندگي آدم‌ها زده است. ايسنا

نمايش آثار علي‌اكبر صادقي در موزه هنرهاي معاصر
موزه هنرهاي معاصر تهران، ميزبان مجموعه آثاري از علي‌اكبر صادقي مي‌شود. اين نمايشگاه با حضور علي اكبر صادقي، نگاهي به فرهنگ ديداري و هنرمدرن و معاصر ايران دارد و هفتاد سال فعاليت هنري او را به عنوان نقاش، انيماتور، مجسمه‌ساز و شاعر، در معرض ديد عموم قرار مي‌دهد.
در اين نمايشگاه بيش از ۲۰۰ اثر هنري از آثار نقاشي، نقاشي ديواري، مجسمه، طراحي، طراحي روي شيشه، تصويرسازي و نيز فيلم‌هاي نادري از هنر پويانمايي از اين هنرمند به نمايش در مي‌آيد.
مراسم افتتاحيه نمايشگاه مروري بر آثار و زندگي علي اكبر صادقي، روز يكشنبه ۸ بهمن‌ماه از ساعت ۱۷ با حضور هنرمندان، استادان، مقامات فرهنگي - هنري و... در موزه هنرهاي معاصر تهران برگزار مي‌شود.
علي‌اكبر صادقي در سال ۱۳۱۶ در تهران متولد شد. او در سال ۱۳۳۷ به دانشكده هنرهاي زيباي دانشگاه تهران رفت و به‌تدريج صاحب سبك ويژه‌اي در تصويرسازي و نقاشي با حال‌وهواي ايراني شد و اين سبك در فيلم‌هاي انيميشن او نيز دنبال شد.
آثار صادقي از عناصر مشتركي مانند داستان‌هاي ملي و نگارگري (مينياتور) ايراني بهره گرفته‌اند. سبك نقاشي صادقي به نوعي يادآور نقاشي قهوه‌خانه‌اي در تلفيق با فضاي سوررئال است كه همين فضاي سوررئال به نوعي آثار او را متفاوت ساخته و در كنار توجه به مولفه‌هاي ايراني، يكي ديگر از مولفه‌هاي سبك او به‌شمار مي‌رود. فيلم‌هاي انيميشن صادقي ادامه سبك او در نقاشي است. روابط عمومي موزه هنرهاي معاصر تهران

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون