• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4008 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۲ بهمن

وزير ارشاد در اختتاميه سي و سومين جشنواره موسيقي فجر:

از ضعف‌ها و قوت‌ها بگوييد تا استوارتر شويم

 سي و سومين جشنواره موسيقي فجر شامگاه شنبه ۳۰ دي ماه با معرفي برگزيدگان «جايزه باربد» و اجراي چند برنامه موسيقايي در تالار وحدت به كار خود پايان داد. در ابتداي اين برنامه پس از پخش كليپي از فعاليت‌هاي گروه‌هاي موسيقي در اين فستيوال 10 روزه، اركستر موسيقي ملي ايران به رهبري فريدون شهبازيان و خوانندگي سالار عقيلي روي صحنه آمد تا دو قطعه «جام مدهوشي» با شعر بيژن ترقي، آهنگسازي علي تجويدي و تنظيم فريدون و «ايران» با شعر افشين يداللهي و آهنگسازي بابك زرين را اجرا كند.
پس از اين اجرا حميدرضا نوربخش مدير اين دوره از جشنواره به ايراد سخناني پرداخت و گفت: «مروري بر جشنواره موسيقي طي سه دهه گذشته به خوبي نشان‌دهنده تاثيرهاي ژرف موسيقي در همه بخش‌هاي فرهنگي است. خوشبختانه اين ظرفيت بالا در حوزه اقتصادي نيز نمايان شده بطوري كه نيمي از بودجه جشنواره از محل درآمد فروش بليت حاصل شده است. از دوره سي و يكم جشنواره به بعد ميزان فروش بليت‌ها جهش زيادي داشت بطوري كه در دوره بعدي فروش بخش بين‌الملل هم‌سطح فروش بخش پاپ شد. اين در حالي است كه در دوره‌هاي قبل موسيقي پاپ بيش از ۸۰ درصد درآمد جشنواره را به خود اختصاص مي‌داد. »
نوربخش در ادامه به هنرمندان موسيقي و رنجي كه در طول سال‌هاي فعاليت‌شان با وجود ممنوعيت‌هاي فراوان مي‌كشند، اشاره كرد و گفت: «شريف‌ترين هنرمندان در عرصه موسيقي هستند زيرا با وجود تمام مشكلاتي كه در اين چهار دهه حل نشده است همچنان با اميد و پشتكار مشغول فعاليت هستند. مساله لغو كنسرت‌ها، فعاليت زنان موسيقيدان در همه كشور، مساله كپي‌رايت، رونق بخشيدن به صنعت نشر و از همه مهم‌تر روشن شدن تكليف سياست‌هاي كلي موسيقي بايد از سوي وزارت ارشاد دنبال شود. »
پس از سخنراني نوربخش لوكا چيارلا، نوازنده ويلن اهل ايتاليا روي صحنه آمد و قطعاتي را به صورت سولو اركستر براي حاضران در سالن اجرا كرد. پس از اين اجرا برگزيدگان موسيقي كلاسيك و ايراني جايزه باربد معرفي شدند و در بخش آهنگسازي موسيقي كلاسيك پريسا پيرزاده براي نوازندگي در آلبوم «وكاليز» تقدير شد و جايزه باربد اين بخش مشتركا به عليرضا مشايخي براي آلبوم «سپكتروم» و كارن كيهاني براي آلبوم «باغ بي‌برگي» تعلق گرفت.
در بخش آهنگسازي موسيقي بي‌كلام ايراني نيز در حالي از احسان ذبيحي فر براي آلبوم «چهارگان» تقدير شد كه نام اين هنرمند در بين اسامي نامزدهاي معرفي شده از سوي ستاد جشنواره وجود نداشت. در اين بخش ميلاد درخشاني براي آلبوم «حرف بزن» جايزه باربد را دريافت كرد. در بخش آهنگسازي موسيقي با كلام ايراني هم جايزه باربد به كاوه صالحي براي آلبوم «اين هم حكايتي است» تعلق گرفت و در بخش خوانندگي آلبوم با كلام ايراني عليرضا قرباني براي آلبوم «فروغ» به عنوان بهترين خواننده، جايزه باربد را دريافت كرد.
سيد عباس صالحي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز در مراسم اختتاميه سي و سومين جشنواره موسيقي فجر با اشاره به نقش مهم موسيقي در عرصه‌هاي مختلف تاريخي به لزوم استفاده از اين هنر در ديپلماسي فرهنگي پرداخت و گفت: «جشنواره موسيقي فجر فرصتي براي استفاده از تجربيات پيشكسوتان و استعداد جوانان است. اين رويداد فرصتي براي گفت‌وگوي جهاني از طريق موسيقي است كه بايد آن را تقويت كرد و از ضعف‌هاي آن كاست. اين جشنواره فرصتي براي اصحاب موسيقي ايران است و در آغاز راه جشنواره سي و چهارم از بزرگان موسيقي مي‌خواهيم از قوت‌ها و ضعف‌هاي اين رويداد بگويند تا ما استوارتر باشيم. بطور حتم با اين پيشنهادها و نقدهاست كه سي و چهارمين جشنواره موسيقي فجر را پرفروغ خواهيم كرد. »
پس از سخنراني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي جوايز باربد دو بخش موسيقي تلفيقي و رديف دستگاهي معرفي شدند و جايزه باربد آهنگسازي موسيقي تلفيقي بي‌كلام به گلنوش صالحي براي آلبوم «۱۰ تير» اهدا شد. در بخش آهنگسازي موسيقي تلفيقي با كلام هم لوح تقدير به فرزاد ميلاني براي آلبوم «نوستالژي» تعلق گرفت. ميلاد درخشاني هم دومين جايزه باربد خود را در بخش موسيقي تلفيقي با كلام براي آلبوم «حرف بزن» دريافت كرد. در بخش موسيقي دستگاهي بي‌كلام هم جايزه باربد به قاسم رحيم‌زاده براي آلبوم «آواز رود» اهدا شد. ضمن اينكه در بخش آهنگسازي موسيقي دستگاهي با كلام هنرمندي حائز دريافت جايزه باربد نشد اما مجيد مولانيا براي آلبوم «در عشق زنده بايد» و محمد عشقي براي آلبوم «سرو بالا» لوح تقدير اين بخش را دريافت كردند. در بخش خوانندگي موسيقي دستگاهي با كلام هم هيات داوران هيچ آلبومي را حائز دريافت تنديس جايزه ندانسته اما سالار عقيلي براي آلبوم «ميهن، وطنم خوش‌تر» و وحيد تاج براي آلبوم «در عشق زنده بايد» تقدير شدند. در بخش بهترين ناشر هم دو موسسه «ايران گام» به مديريت صدرالدين حسين خاني و «پرديس موسيقي معاصر» به مديريت اردوان جعفريان تقدير شدند. با توجه به آنكه پيش‌تر اميرعباس ستايشگر در دو بخش آهنگسازي و ناشر موسيقي نامزد دريافت جايزه باربد اعلام شده بود و انتظار مي‌رفت كه به عنوان يكي از هسته‌هاي اصلي ستاد اين دوره از جشنواره جايزه‌اي براي خود در نظر بگيرد، موسسه «پرده هنر موسيقي» به مديريت او جايزه باربد بهترين ناشر را دريافت كرد.
در بخش موسيقي پاپ نيز جايزه باربد آهنگسازي موسيقي پاپ به كاوه يغمايي براي آلبوم «ناگهان رفته» تعلق گرفت. ضمن اينكه در بخش خوانندگي موسيقي پاپ نيز مهدي يراحي براي آلبوم «آينه قدي» جايزه باربد را دريافت كرد.
اجراي چند قطعه موسيقي نواحي توسط گروه «سازينه» به سرپرستي پيمان بزرگ نيا، قدرداني از دو هنرمند پيشكسوت موسيقي نواحي، ابراهيم قادري و فرج عليپور و اجراي قطعاتي توسط گروه «مهتاب» به سرپرستي احسان ذبيحي‌فر از ديگر برنامه‌هاي آيين اختتاميه سي و سومين جشنواره موسيقي فجر بود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون