• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4012 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۷ بهمن

«قطعه‌سازي» بال پرواز «خودروسازي»

بنا به آمار موجود در حال حاضر بيش از 2 هزار واحد توليدي قطعه‌سازي در كشور وجود دارد كه از اين تعداد، 1200 واحد آن به توليدكنندگان رسمي و داراي مجوز و 800 واحد ديگر نيز مربوط به قطعه‌سازان غيررسمي و بدون شناسنامه تعلق دارد.
به گزارش سايپانيوز؛ محمدرضا هنري كيا، قائم مقام ارشد مديرعامل گروه خودروسازي سايپا, كه تجارب ارزنده‌اي در دو حوزه تامين قطعات شركت‌هاي سايپا و ايران خودرو را در كارنامه خود دارد نگاهي عميق و دقيق به معضلات و مشكلات كلان اين صنعت دارد.
هنري كيا گفت: تاكنون ما شاهد برنامه خاصي در خصوص حمايت هدف‌مند از قطعه‌سازان نبوده‌ايم. به همين دليل ارتباط خودروسازان و قطعه‌سازان ارتباط تنگاتنگي نبوده است.
وي با اشاره به مشكلات كلان اين صنعت افزود: وجود تعداد زياد شركت‌هاي قطعه‌سازي خودش يك تهديد بزرگ است، چون هر چه اين تعداد بيشتر باشد قطعا منابع مالي آنها كمتر خواهد بود و شركت‌هاي كوچك با منابع محدود مالي, نه قادرند در برنامه تحقيقات و توسعه خود سرمايه‌گذاري كنند و نه مي‌توانند شريك قدرتمند خارجي را ترغيب به سرمايه‌گذاري مشترك كنند.
قائم‌مقام ارشد گروه سايپا در خصوص ضعف مالي اين شركت‌ها گفت: درحال حاضر بزرگ‌ترين مشكل صنعت قطعه‌سازي مشكل نقدينگي است. به همين دليل مهندس جهرودي مديرعامل گروه خودروسازي سايپا در يك اقدام بي‌سابقه و در همان روزهاي نخست فعاليتش در سايپا دستور پرداخت 600 ميليارد توماني از طلب معوقه قطعه‌سازان را صادر كرد و دستور داد بخش عمده‌اي از مطالبات رسوب شده 500 قطعه‌ساز فعال با اين برنامه‌ريزي مدون و الگوي جديد تامين منابع مالي پرداخت شود كه اين اقدام از سوي قطعه‌سازان مورد حمايت قرار گرفت و در فعاليت‌هاي قطعه‌سازان كوچك و متوسط كه در اولويت اين برنامه بودند تاثير بسزايي داشت. همچنين اين حركت انگيزه مضاعف در بين قطعه‌سازان ايجاد كرد و باعث رشد توليد و ارتقاي كيفيت محصولات سايپا نيز شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون